Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Truien persen?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Truien persen?
    Posted: 13 Maart 2018 om 19:32
Mijn moeder perste de truien na het wassen altijd. Ik heb dat nog nooit gedaan en er ook nog nooit iets aan gemist. Ik vond het altijd zo vreemd dat je je breiwerk voorzichtig op 30 graden wast en dan met een strijkijzer er hete stoom doorheen jaagt. Naar mijn idee was het niet om er een bepaald model in te krijgen, maar meer van: "zo hoort het nou eenmaal".

Doet hier iemand dit ook? Of heeft het toch een verborgen nut?

     
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2018 om 20:05
dit vond ik toen ik op google zocht:

 

Haak- en breiwerk strijken en persen

Soms krult je haak- en breiwerk om. Om het eindresultaat mooi glad te krijgen, kun je het strijken en persen.
Let hierbij wel goed op welke wol of garen je hebt gebruikt! Sommige garens zijn erg gevoelig voor hitte en kunnen beschadigen wanneer je te heet strijkt, of wanneer je strijkt zonder een vochtige doek te gebruiken. Het beste kun je het niet te heet doen en met een katoenen lap of doek ertussen (eventueel met water besproeien).

Als je haak- of breiwerk erg krult of scheef trekt, kun je het ook op een vlakke ondergrond spannen met naalden. Besproei het haakwerk heel licht met wat water, echt niet te veel! Let daarbij ook op dat je er ook een lap katoen of handboek onder doet, want nat hout kan kleur afgeven. Vervolgens laat je het zo een tijd opgespannen staan totdat het droog is.


Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2018 om 20:23
Bedankt dat je dat gevonden hebt. De uitleg klinkt op zich heel logisch. Alleen de reden waarom mijn moeder dat systematisch met al haar breiwerk deed, is me nog een raadsel.

Soms wil een sluiting van een vest nog wel eens wat omkrullen naar binnen toe. Dan zou deze manier heel handig zijn om dat te voorkomen. Sinds ik de sluiting in blokjesmotief brei, blijft de sluiting keurig glad en plat.

   
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2018 om 20:34
Als er bij mij iets krult gaat het op een dikke handdoek op de plavuizen vloer een vochtige handdoek er overheen . daarover weer een handdoek en dan de halve boekenkast met boeken erop . Zo laat ik het drogen ,wel uitkijken dat alles echt goed vlak ligt .
N moet ik wel zeggen dat ik vloerverwarming heb, dus komt er ook warmte van onder .
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2018 om 20:37
Mijn ervaring is dat breisel 'dood' slaat, de elasticiteit gaat eruit.
Met katoen valt dat wel mee, dat kan je eventueel strijken.

Ik was breisels en leg gevoelig spul plat te drogen.
Ik vind dat breiwerk niet echt kreukt.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maart 2018 om 21:49
Lao-tse's manier lijkt waarschijnlijk op de mijne. Wolwasprogramma op 30 graden en 800 toeren centrifugeren. Daardoor kreukt het bij mij ook niet. Ik leg de truien plat op een wasrek te drogen. Halverwege keer ik het binnenste buiten (of buitenste binnen) en als het droog is gaat het opgevouwen de kast in.

Het "doodslaan van breisels" vind ik goed uitgelegd. De wollige dikkigheid van het breisel raak je kwijt en dat is nou juist wat ik leuk vind.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2018 om 00:17
Ik heb ooit eens de biezen van de voorpanden geperst (om ze idd mooi plat te krijgen). Plat waren ze (zelfs een ietske van het voorpand ook waar het ijzer is geweest en heel dun en heel flubberig met als gevolg dat ik het hele vest heb moeten persen om het toch nog een beetje een fatsoenlijk uitzicht te geven. Dit is bij de zelfgebreide.

Een gekochte mannentrui (zo gebreid met hele kleine steken en geen wollen) strijk ik altijd met stoom omdat die altijd gekreukt uit de wasmachine komt.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2018 om 09:29

Een deel het hoort zo en een deel denk ik ligt aan de manier van wassen vroeger, de wasautomaat was niet echt gemeengoed en centrifugeren

ook niet. Dus misschien was het "droge" goed wel natter en kon je het mooi in vorm en droog krijgen door even te persen . . . beetje à la
de boekenkast van Mutti
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maart 2018 om 10:55
Misschien was het toerental van het centrifugeren niet regelbaar vroeger.

Ik heb in het verleden geen truien geperst, ik doe het nu niet en ik zal het in de toekomst ook niet doen. Ik probeer het hele strijkgebeuren te minderen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2018 om 10:45
Ik heb wollen truien vroeger altijd geperst, maar nooit op een hoge temperatuur. De eerst trui van synthetisch garen dus heerlijk verknald op die manier. Daarna alles tussen natte handdoeken gelegd.
Tegenwoordig haal ik alles door een sopje. Vroeger alles even in de centrifuge van de halfautomaat en klaar. Maar tegenwoordig een volautomatische wasmachine. Wat een ramp. Ik was nl alle zelfgebreid spul met de hand en niet in wasmachine (lekker ouderwets dus). Ik centrifugeer nu met een grote dikke badhanddoek erbij. En dat functioneert naar tevredenheid.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maart 2018 om 11:13
Als ik teer spul op de hand heb gewassen dan knijp en druk ik het meeste water er uit.
Dan pak ik een grote badhanddoek, leg het voorwerp glad erop, sla de randen naar binnen en rol het stevig aandrukkend op.

De handdoek neemt het meeste water op en je trui of zo voelt aan alsof het in de centrifuge heeft gezeten.
Dan plat verder laten drogen op een andere handdoek.
Die handdoeken kunnen na drogen gewoon weer de kast in, het was allemaal schoon water tenslotte.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns