Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Twee schorten

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Twee schorten
    Posted: 14 Juni 2018 om 20:19


Een tijdje terug had ik in de koffiecorner gevraagd of hier mensen waren die schorten droegen. Ik was van plan om schorten te naaien van een (potsierlijke) lap die mijn moeder ooit in Beieren gekocht had. Voor een schort staat het drukke motiefje best gezellig. Door de banden en sierbiesjes van ander stof (oude kussensloops) te maken, kon ik zelfs twee schorten uit die lap krijgen. De ene schort ligt uitgevouwen, de andere opgevouwen ernaast.

De zakjes die ik er opgezet heb, zijn zo nauwkeurig mogelijk op patroon geknipt. De halsband is verstelbaar met knopen in 3 standen: zomerbloes zonder kraag, bloes met kraag en de ruimste stand voor een trui.  

Back to Top
petraco View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 13 November 2012
Locatie: Z.Limburg
Status: Offline
Points: 5762
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petraco Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 21:30
ze zijn prachtig geworden
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 21:45
Mooi geworden .

Mijn standaard model schort is aan een stuk en loopt rond bij de armsgaten . Als het versteld moet worden leg ik gewoon een knoop in de banden dus niet zo netjes als bij jou .
Ik heb zo ook nog een schort met een vrij grote zak van voren . Dat is mijn knijperschort ,ooit op school gemaakt .
Back to Top
Jondala View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Mei 2015
Locatie: Best
Status: Offline
Points: 1516
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Jondala Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 22:06
Die zijn leuk 👍
Wacht niet op een goede dag, maar maak er één.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juni 2018 om 22:22
Ha, bedankt voor jullie reacties.

Een schort aan een stuk met ronde armsgaten ken ik van mijn moeder. Zij kocht ze kant en klaar. Bij mij zijn het losse panden door de tailleband verbonden. Het "rokdeel" heeft aan weerszijde 5 bandplooitjes die ik een klein stukje ingenaaid heb. Dan valt de onderzoom mooi ruim.

Het dilemma om de halsbanden niet gewoon dicht te knopen, is dat er in de taille ook al een strik zit.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 08:00
Heel mooi
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 09:48
Ik heb ooit te ruime halsbanden ingekort met klittenband.

Mooie schorten, hoor, echt om chic in te koken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 10:04
Mooie schorten.
Ik zou er bijna een willen gaan dragen.

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 10:56
Bedankt! Ik loop er bijna van naast mijn klompen.

Met klittenband in huis heb je vaak het redmiddel te pakken waar andere methodes te moeilijk worden. Ik had hier natuurlijk de mogelijkheid om te passen en te meten waardoor het nauwkeurig sluit.

Maar Lao tse... jij houdt toch helemaal niet van groen?

Koken op chique.... ha-ha. Bedenk wel dat mijn keuken uitzicht heeft op de straat en dat ik vanaf de straat bekeken kan worden.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 11:49
Wat een prachtige schorten. Die hoef je niet af te doen als je naar de voordeur moet omdat de bel ging. Ik doe niet zoveel moeite met biesjes aan een schort.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 14:07
Originally posted by Kamilla Kamilla wrote:


Maar Lao tse... jij houdt toch helemaal niet van groen?
 

Dat heb je goed onthouden!
Maar je zou hetzelfde in een ander stofje kunnen maken. toch?

Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Juni 2018 om 22:08
Inderdaad, dat wist ik nog. Je kan alles in elke kleur maken die je wilt.

Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Ik doe niet zoveel moeite met biesjes aan een schort.


... het is nog veel erger Lidwina. Het bovenstukje is van dubbel stof en het dwarse biesje op het bovenstukje is met extra laagjes stof verstevigd. Dan golft of deukt het niet als je voorover buigt.   
Back to Top
QstephanieQ View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Augustus 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5877
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer QstephanieQ Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2018 om 23:07
heel mooi!!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14055
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2018 om 23:37


... het is nog veel erger Lidwina. Het bovenstukje is van dubbel stof en het dwarse biesje op het bovenstukje is met extra laagjes stof verstevigd. Dan golft of deukt het niet als je voorover buigt.   [/QUOTE]
Nu dacht ik dat ik mij met dit soort dingen bezig hield. Jij bent nog erger. Voor een schort laat ik dit soort preciezigheden
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
creaans View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 05 Februari 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 11348
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer creaans Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2018 om 11:46
Die heb je leuk gemaakt, ja vroeger droeg ik die ook uit gewoonte, dat hoorde zo, nu niet meer.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2018 om 13:56
Ik weet nog dat mijn eerste zelfgemaakte schort zo'n half schortje was .
Bovenstuk was kennelijk niet nodig .

De taille werd gevormd door smockwerk om hem passend te krijgen met banden eraan
Het onderste gedeelte was geborduurd met ik denk 10 cm ruitversiering /verandering .
Al die moeite voor een schort .
Een gezellig stofje vind ik prima ,vrolijkt de huishoudelijke klussen wat op ,maar waarom al dat andere ik heb geen idee waarom ik dat ooit gedaan heb .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Juni 2018 om 14:43
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Nu dacht ik dat ik mij met dit soort dingen bezig hield. Jij bent nog erger. Voor een schort laat ik dit soort preciezigheden


Ach, ik weet dat ik lekker kan "pietlutten". Zeker als het details betreffen die anderen eigenlijk niet meer de moeite waard vinden. Mijn moeder maakte geborduurde randjes aan mijn onderjurkjes als kind. Die krijg je alleen maar aan de waslijn te zien. Met een schort loop ik tenminste nog goed in de gaten.

Was dat halve schortje een werkstuk op school, Mutti? Smockwerk kan je op een lap oefenen die je later weggooit. Als je er een gebruiksvoorwerp van maakt, heb je er iets aan. Maar ik kan me zulke bewerkelijk schortjes wel herinneren als onderdeel van Tiroler jurkjes voor kinderen. Die had je aan als nette jurk met schortje en dat mocht vooral niet vies worden.!     

Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2018 om 11:22
Ik draag nooit schorten. maar als je dit ziet!! wie weet ga ik het toch ook dragen. heel mooi
oant Sjen
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2018 om 11:26
Wat mooi geworden!
Back to Top
suziesfreubels View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 December 2016
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 2251
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer suziesfreubels Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Juni 2018 om 11:38
Oh wat leuk en mooi gemaakt zeg...
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.657 seconden.
Lang Yarns