Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

van lang geleden

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3616
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: van lang geleden
    Posted: 08 Oktober 2016 om 21:29
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2016 om 23:05
Ohhh, wat leuk. Big smile Tegenwoordig zijn we er op uit om er slank uit te zien. Met een gebreide onderbroek komt er zo al een maat bij... 

Ik heb ook nog een boek "Ik kan handwerken" in de kast staan in oude spelling, dus ouder dan 1935. Daar vind je dezelfde soort kledingstukken in terug.  
Back to Top
Lao-tse View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 December 2015
Locatie: Haarlem
Status: Offline
Points: 4478
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lao-tse Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2016 om 23:44


Die wil ik ook eens maken.
Weet alleen niet welke cupmaat het gaat worden?


Gezien mijn ervaring met een luierbroekje ooit..... zal het wel dubbel ff worden.


Ik ben nu op een leeftijd dat mijn lichaam de volgende dag zachtjes tegen mij fluisterd:
"Dat moet je niet meer doen"
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 08:49
Dit heb ik gevonden bij de spullen van mijn moeder. Op de achterkant staat iets geschreven in het handschrift van mijn grootmoeder. Zij stierf in 1942, dus dit patroon is zeker van voor de oorlog. Ik wil dit vest gaan breien, maar kom niet uit het patroon. Het wordt totaal anders dan de foto. Dus wie zin heeft mag een poging wagen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 10:16
Lidwina

Kom je niet uit de patroonsteek of uit het model . ??
Als ik hem op 300 zet kan ik hem lezen dus als ik zin heb .
Bedenk wel dat vroeger alles vaster gebreid werd dan tegenwoordig . Tenminste dat is mijn idee
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2012
Locatie: noordwijk
Status: Offline
Points: 5582
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 11:16
t babyjasje met puntmuts kan nog best!
bedsokken ook lekker, t gebreide ondergoed leuk om naar te kijken! maar krijg al warm als ik t zie
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 11:57
Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Lidwina

Kom je niet uit de patroonsteek of uit het model . ??
Als ik hem op 300 zet kan ik hem lezen dus als ik zin heb .
Bedenk wel dat vroeger alles vaster gebreid werd dan tegenwoordig . Tenminste dat is mijn idee

Ik realiseerde mij later dat ik niet duidelijk was geweest. Het gaat om de patroonsteek. Ik heb het gebreid zoals ik het lees, ziet er totaal anders uit. Toen heb ik wat gefantaseerd, nu ziet het ongeveer uit zoals het plaatje, maar als ik dan 96 steken zou opzetten, zoals aan gegeven voor het rugpand, wordt het nog geen 40 cm. lijkt mij voor maat 40 toch echt te smal. Toen weer op nieuw geprobeerd volgens de beschrijving. De steek verhouding blijft het zelfde, dus veel te smal. Van dat vaster breien weet ik, garen dat we vroeger op 2 of 2,5 breiden wordt nu vrolijk op 3 of 3,5 gebreid.
Ik zou het fantastisch vinden als je het ging proberen. 13 jaar geleden hebben we het huis van mijn ouders leeg geruimd en toe heb ik het gevonden in een doos. Hele doos meegenomen en een paar jaar geleden de doos geïnspecteerd en weer gevonden en op mijn verlanglijstje gezet. Nu is het dus zover, als het lukt. Dit topic kwam mij dus goed van pas.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 12:02
het ziet er heel mooi uit. maar helpen kan ik je niet, jij helpt mij altijd
oant Sjen
Back to Top
MaaikeA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 November 2007
Locatie: Zeeland
Status: Offline
Points: 1989
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MaaikeA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 12:34
Krijg al jeuk bij het zien.......(vroeger maakte je een hele fiets schoon met een onderbroek, nu kan je er alleen de fietsbel nog mee oppoetsen)
Maaike
https://nl.pinterest.com/speldennaald/
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 12:39
Originally posted by bloem bloem wrote:

het ziet er heel mooi uit. maar helpen kan ik je niet, jij helpt mij altijd
Dank je wel. Helpen is toch leuk.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 13:00
het ziet er een honingraatachtige steek uit maar dan op de averechte kant.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 13:03
het is een patroon voor maat 42. Met naald 3. En zoals ik veronderstel bij het lezen ervan met lussen achter, die 2 steken overbruggen (en trekken). Vroeger breidde men vaster. Maar misschien zijn de maten in de loop der eeuwen wel veranderd en is de 42 van toen een zesendertigske van nu.


En voor het rugpand is 96 steken wel weinig als je ziet dat je voor het rechtervoorpand alleen al 70 steken moet opzetten. Misschien is daar de inkt al wat door een gelopen.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3616
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 13:07
Originally posted by lidwina lidwina wrote:


Originally posted by Mutti Mutti wrote:

Lidwina

Kom je niet uit de patroonsteek of uit het model . ??
Als ik hem op 300 zet kan ik hem lezen dus als ik zin heb .
Bedenk wel dat vroeger alles vaster gebreid werd dan tegenwoordig . Tenminste dat is mijn idee


Ik realiseerde mij later dat ik niet duidelijk was geweest. Het gaat om de patroonsteek. Ik heb het gebreid zoals ik het lees, ziet er totaal anders uit. Toen heb ik wat gefantaseerd, nu ziet het ongeveer uit zoals het plaatje, maar als ik dan 96 steken zou opzetten, zoals aan gegeven voor het rugpand, wordt het nog geen 40 cm. lijkt mij voor maat 40 toch echt te smal. Toen weer op nieuw geprobeerd volgens de beschrijving. De steek verhouding blijft het zelfde, dus veel te smal. Van dat vaster breien weet ik, garen dat we vroeger op 2 of 2,5 breiden wordt nu vrolijk op 3 of 3,5 gebreid.
Ik zou het fantastisch vinden als je het ging proberen. 13 jaar geleden hebben we het huis van mijn ouders leeg geruimd en toe heb ik het gevonden in een doos. Hele doos meegenomen en een paar jaar geleden de doos geïnspecteerd en weer gevonden en op mijn verlanglijstje gezet. Nu is het dus zover, als het lukt. Dit topic kwam mij dus goed van pas.



en ik nog wel denken ze zullen het wel stom vinden dat ik dit erop ga zetten
nou niet dus
ik ben blij dat ik het gedaan heb

groet van nia
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 13:12
Originally posted by MaaikeA MaaikeA wrote:

Krijg al jeuk bij het zien.......(vroeger maakte je een hele fiets schoon met een onderbroek, nu kan je er alleen de fietsbel nog mee oppoetsen)

LOLLOL


Als peuter had ik een rood gebreid wollen zwempak gekregen. Kan je voorstellen wat er gebeurde als je UIT het water moest zien te komen....


Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 13:49
Helemaaaaaal niet stom Nia, ik heb allereerst de brabantse gedichten gelezen en er van genoten .. toen de poppen en toen de ''vragen'' dus je hebt ons heerlijk beziggehouden ♥
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 09 Oktober 2016 om 13:57
Ik heb zeker tot mijn twaalfde gebreide katoenen onderbroeken gedragen. In de winter er een wollen overheen. Ik heb nooit last van kriebelen gehad.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2016 om 20:41
Dat woord ook "jumper" geweldig, mijn moeder zei dat ook altijd zij droeg nooit een trui, ze droeg een jumper dat klinkt ook veel beter.
@Lidwina kun je misschien proberen om b.v. die pagina in 2-en te fotograferen, want ik ben bep niet, als ik het op 300% heb staan krijg
ik hoofdpijn. En het lijkt mij leuk om het helemaal goed te kunnen lezen en te hellepuh natuurlijk.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2016 om 22:22
Ha-ha... mijn vader heeft het ook nog steeds over een jumper. Iedereen kijkt 'm aan of ze water zien branden.

Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Ik heb zeker tot mijn twaalfde gebreide katoenen onderbroeken gedragen. In de winter er een wollen overheen. Ik heb nooit last van kriebelen gehad.

Katoenen gebreide onderbroeken kriebelen niet. De wollen overbroeken en borstrokken, die over het katoenen hemd gingen in de winter, zou ik niet op het blote lijf aan kunnen.  

Gebruikten jullie vroeger ook het woord "directoire" voor een damesonderbroek? Embarrassed Vreselijk vond ik het als mijn moeder in een winkel om directoires vroeg .... LOL  
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2016 om 22:30
Mijn grootmoeder (geboren in 1914) had het altijd over een snelzeiker. Ik heb ze nooit het woord onderbroek horen gebruiken.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 16 December 2012
Locatie: Friesland
Status: Offline
Points: 8324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2016 om 22:38
 Vreselijk vond ik het als mijn moeder in een winkel om directoires vroeg .... LOL  



Ik weet nog wel dat ik voor het eerst wegwerpverband mocht halen.
normaal kreeg ik een deel van een oud flanellen laken keurig omgezoomd
om als ik naar schoolging. (daar kon ik het net mee doen tot 12 uur.)
maar toen kwam er wegwerp verband. het stond op een briefje en het werd achter de toonbank stiekem in een bruine papieren zak gedaan.
er werd toen niet over gesproken.
oant Sjen
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns