Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

visserstrui

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
alitamaria View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer alitamaria Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: visserstrui
    Posted: 03 Oktober 2015 om 12:13
Is er iemand die een patroon heeft voor een visserstrui of schipperstrui voor dames en kan ik dit dan kopen of gebruiken
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 12:16
hoi dr is pas een heel boek uit over visserstruien en hun patronen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 12:23
http://freppi.com/Patronenvisserstrui.aspx

hier kan je er ook een vinden. En voor het vrouwenmodel zou ik de hals wat veranderen.

Lees ook de hartelijk welkom daar staat uitgelegd waar je je emailadres kan zetten zodat iemand je wat kan toesturen.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 13:49
Ik dacht dat een vissers trui aan de voorkant een ritssluiting had ??
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 13:59
awel bloem, ik dacht dat ook. Ik heb vroeger eens een visserstrui gekocht en dat was er idd een met een ritssluiting vooraan.
Als je goegeld krijg je vele visserstruien en er staan er heeeeeel weinig tussen met een ritssluiting.
Ofwel is het de benaming die is veranderd en meer naar een patroon verwijst, een visserspatroon, zullen we maar zeggen. Want de visserstruien van vroeger zoals ik mij die herinner zijn in een ribbelsteek gebreid en een tiret erin.
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 14:21
wat is een tiret ?
oant Sjen
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 14:22
een rits
tiret komt van het franse tirer (trekken)
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 17:12
dames voor de uitvinding van de rits, hadden vissterstruien er geen natuurlijk,
ieder dorp had zn eigen patroon, dat vergemakkelijkte het identificeren als er iemand aanspoelde!  ze zaten erg strak,met te korte mouwen voor onze begrippen, en stonden stijf van ellende, vis, zout, zweet ed
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 18:17
Volgens mij hadden de schippers een rits in hun trui, een schipperstrui dus maar Magtelt is de kenner, die heeft verschillende boeken, in elk geval 1, van Stella Ruhe, hierover....
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 20:00
Volgens mij hebben de moderne W&Z schippertruien een rits, die stoere bonken hadden thuis stoere wijfjes met haar op de tanden en
die maakten de truien zonder rits, lijkt mij ook logisch, die verroest alleen maar op Z
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2015 om 22:36
De truien waren expres strak zodat ze nergens achter bleven haken of de mouwen nat konden worden wat niet prettig werkte ( de handen uit de mouwen steken misschien ?) . Dat van dat aanspoelen heb ik ook altijd gehoord . De gouden oorringetjes die de zeelui droegen hadden ook een doel , Van het geld dat die   ringetjes opbrachten bij verkoop kon de ter aarde bestelling dan betaald worden .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 10:26
Visserstruien zonder rits zijn van vóór de tweede wereldoorlog, schipperstruien met rits aan de hals van na die oorlog. De bevrijders droegen truien met een ritsje aan de hals en dat werd toen ineens stoer gevonden.

Sommige visserstruien hebben een koordje in de hals met pompons aan het uiteinde. Er zaten nog wel eens kwallen tussen de vangst en als die bij het sorteren gif spoten, kon de visser met de pompon zijn oog uitvegen.

Stella Ruhe heeft twee boeken over visserstruien geschreven, het tweede moet ik nog aanschaffen. Er is een ouder boek, dat vast nog wel op marktplaats te vinden is. Ik heb wel een speciaal boek over Zeeuwse visserstruien gekocht.

De patronen zijn voor mannen, vrouwen en kinderen en er zit copyright op.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Marileen View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marileen Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 11:07
Goh....ik wist dit allemaal niet Embarrassed
Wat leuk om het te lezen! Big smile
Ik haak nooit af!

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 18:25
Dat identificeren schijnt een fabeltje te zijn. Want een vrouw, die trouwde met een visser uit een dorpje verder, hield gewoon de patronen uit haar eigen dorp aan.

Stelle Ruhe vertelde, dat ze op haar zoektocht vaak het antwoord kreeg, dat dat dorp geen specifieke visserstrui had. Vroeg ze dan naar foto's in het museum, dan stonden daar wel degelijk speciale truien op. Daar keek men overheen. Het opvallende was dat alle niet-vissers op die oude foto's een hoed, colbert en broek droegen en de vissers truien en eventueel mutsen. Verder hoorden gebreide truien tot het ondergoed.

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Oktober 2015 om 18:26
Misschien liggen die boeken in de bibliotheek. Ben je geen lid, dan mag je het wel in de leeszaal inkijken.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.797 seconden.
Lang Yarns