Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

vraag over rondbreien

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: vraag over rondbreien
    Posted: 02 Mei 2015 om 21:19
Meissies, een vraagje...in ben het breien opnieuw aan het uitvinden en wel het continentaalbreien maar ook op een rondbreinaald..nu heb ik jaren geleden op een korte bamboerondbreinaald smalle sjaaltjes gebreid, en dat ging prima .. echter met de rondbreinaald voor een omslagdoekje, snoer 80cm, zit die vergimmesse draad steeds in de weg in het begin, zal later als de doek breder wordt en er veel steken op fstaan wel veranderen maar is er een truc om in de beginfase dat maffe snoer uit de weg te houden?? En het continentaal recht breien ging in 1x, zeker omdat het op haken lijkt, nu nog de averechtse steek uitvogelen en daarna ajour gaan proberen .. dat patroonlezen vind ik erg moeilijk maar het zál me lukken, als ''kost'' het jaren ;-)
ik wacht met spanning op snoerhulp van de breikanjers onder jullie !
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2015 om 22:57
misschien eerst op gewone 2 naalden breien en als het er dan te veel worden overschakelen op de rondbreinaald?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Mei 2015 om 23:04
Ik zal je morgen wel wat uitleg geven. Ik zit nu op mijn telefoon te knoeien.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 09:49
Er zijn rondbreinaalden met verschillende lengtes draad. Je zou dus kunnen beginnenmet een kortere en als het niet meer past overgaan op de langere draad. Verder heb ik gemerkt dat er wel verschil zit in de kwaliteit draad. Ik heb nu naalden met een metaalachtige draad, die krullen veel minder. Ik brei eigenliii niet meer met rechte naalden sinds die peesontsteking vorig jaar, en het is wennen maar breit nu veel prettiger, en de huisband klaagt minder over priemen in zijn zij, aan het begin van iedere naald ben je wel even bezig met alles te ontdraaien ja, maar dat gaat snel. Het gaat het makkelijkst als je het aan het lapje vasthoudt en dan de naald naar beneden laat hangen.
Dat breien met de linkerhand lukt me nu wel met rechtse naalden en dat gaat inderdaad sneller, maar averechtse naalden vind ik eignelijk niet handig, ik zit dat toch raar te frutselen met die draad. Ajour lijkt me helemaal hopeloos.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 10:13
kijk, ik denk dat ik ''alleen maar'' herkenning zocht .. mijn idee was ook om op een kort snoer te beginnen en over te stappen op de grotere als er meer steken zijn . . en ik heb een Addi en da's ne goeie met een superzacht snoerke, kheb er nu een stiekske omzitten zodat ie kleiner is... maar die kleinere ja, waar vind ik die in m'n overvolle kamer . . kan overal in m'n knutselspullen zitten, heeft iemand daar misschien óók een oplossing voor om je spullen netter op te bergen..;-))))
Alvast bedankt voor het meedenken dames, superrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ...

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 10:35
De termen "netter opbergen" en "breien en haken" vind ik niet bij elkaar horen, dat noemden we vroeger op school een contradictio in terminis. Een gezegde dat zichzelf tegenspreekt. Ik heb bij Euroland een tas gekocht met allerlei vakjes, de kaartenmaaksters zijn er dolblij mee. Maar mijn probleem is, dat ik niks meer terugvindt als ik het wetenschappelijk onderbouwd efficiënt heb ingericht. Ik heb allerlei knutselspullen in schoenendozen, maar daar moet dan wel een etiket met koeienletters op, anders weet ik nog niet waar de lintjes, kantjes, applicaties, ringetjes en frutsels zich bevinden.

Ik denk dat doorzichtige dozen DE oplossing zijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 11:44
Wat de lengte van de kabel betreft heb ik een andere mening. Ik brei het liefste met een lange kabel, minimaal 80 cm.
De averechte steek kun je op 3 manieren doen. Er zijn er die de steek gewoon van voor doorhalen. Je steek staat dan verkeerd op de naald, bij recht breien moet je dan aan de achterkant insteken. Schijnt net zo goed te gaan, ik heb er geen ervaring mee.
Je kunt met je linkervinger de draad om de naald slaan van voren naar achteren. dat is de methode die ik gebruik. Je kunt ook met je naald min of meer om de draad heen draaien. Die methode gebruikt mijn 13-jarige kleindochter. Ik heb haar beide voorgedaan en ze vind die laatste dus handiger.
Ik heb uitgebreid gekeken naar youtube filmpjes Contintaal breien. Volgens mij een amerikaanse die heel dramerig overkomt, vind ik dan. Ik heb ook naar Duitse filmpje gekeken: Stricken lernen. Doen het weer anders. En daar heb ik dus van geleerd dat je eigen methode moet doen die jij het gemakkelijkste vindt. Kijk 10 filmpjes, iedereen doet het anders.
Wat het kringelen van de draad betreft. In warm water leggen, is hij weer voor een tijdje hersteld.
Groetjes, Lida.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 12:19
zoals het een goed Hobbydoosje betaamt had ik natuurlijk eerst op zoeken geklikt en op rondbreinaalden gekeken en daar was een filmpje, ik geloof zelfs met jouw link, Lidwina . . kheb er al tig bekeken en allemaal verschillend, er is een belgische dame die het met foto's uitlegt en een hele humoristische uitleg er bij geeft .. misschien Bep onder pseudoniem ;-))dat van in het warme water leggen zag ik ook .. de tijd zal het leren hoe ik de steken zelf maak .. maar kga eerst nog maar een kleine rondbreinaald bestellen want overal gezocht en Antonius aangeroepen maar nix noppes nada . . bedankt in elk geval voor de reacties !!!!

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 17:03
Dan zul je hem binnenkort wel vinden . . .
Ik heb doorzichtige dozen voor mijn wol en in 1 ervan heb ik de "min of meer" lopende voorraad en al die naalden, die niet in kokers passen.
Tsja en als hij daar dan niet in zit - is mijn slordige ik schuldig.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 19:46
is besteld hoor, een 40cm-tje . . en nu zal ik de andere inderdaad wel snel vinden .. zo ging dat een half jaar of zo met de Sasha Morgenthalerpop van m'n oudste dochter...ik móest en zou die pop hebben want wist dat ze op zolder lag nou .. nerregens te vinden dus als een gek op zoek op Ebay en geboden en jawel, ik had ''mijn'' Sasha weer ... en je raadt het .. na een aantal weken zoeken we iets op zolder achter de schuifdeurkes en wie doet daar haar winterslaap : de Sasha van plm 30 jaar geleden . . geen dag ouder geworden zo te zien ..nu was dát een veeeeeeel grotere uitgave dan deze rondbreinaald maar toch . . Het is me inmiddels gelukt om een rechte continentale steek te breien maar die averechte, daar breek is m'n vingers zowat op...én m'n tong want mopper mopper mopper ... maar opgevenisgeenoptie dus .. we zullen doooooooooooooooooorgaan . . kga nu weer ff aan m'n omslagdoek(en) haken want dat gaat als een tierelier...

Marlene aka nldutchy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 21:34
nee nldutchy dat ben ik niet hoor die met die foto's. Bij mij zouden er meer antwerpse woorden tussen staan vrees ik.

Al betaald ook? dan zou ik nog maar eens rap efkes ergens zien en wedden dat die daar ligt?
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Mei 2015 om 21:51
tuurlijk weet ik dat gij dat nie zijt Beppeke maar de humor is tzelfde dus vandaro ;-)))en ja, 'k heb al betaald, anders komt de verlorene nooit nie tevoorschijn tuurlijk . . leutig om weer uit te kijken naar de postbode !

Marlene aka nldutchy
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2015 om 19:55
Originally posted by nldutchy nldutchy wrote:

is besteld hoor, een 40cm-tje . . en nu zal ik de andere inderdaad wel snel vinden .. zo ging dat een half jaar of zo met de Sasha Morgenthalerpop van m'n oudste dochter...ik móest en zou die pop hebben want wist dat ze op zolder lag nou .. nerregens te vinden dus als een gek op zoek op Ebay en geboden en jawel, ik had ''mijn'' Sasha weer ... en je raadt het .. na een aantal weken zoeken we iets op zolder achter de schuifdeurkes en wie doet daar haar winterslaap : de Sasha van plm 30 jaar geleden . . geen dag ouder geworden zo te zien ..nu was dát een veeeeeeel grotere uitgave dan deze rondbreinaald maar toch . . Het is me inmiddels gelukt om een rechte continentale steek te breien maar die averechte, daar breek is m'n vingers zowat op...én m'n tong want mopper mopper mopper ... maar opgevenisgeenoptie dus .. we zullen doooooooooooooooooorgaan . . kga nu weer ff aan m'n omslagdoek(en) haken want dat gaat als een tierelier...

Ja, zo heb ik twee exemplaren van "haakpartij op de boerderij". Kon het echt nergens meer vinden maar zat midden in een patroon.
Tegenwoordig scan ik voor de zekerheid het patroon waar ik mee bezig ben in. Als het dan af is kan ik het altijd weer weggooien.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 04 Mei 2015 om 21:18
zelfs dát is niet altijd waterdicht bij mij KvdL...want dan weet ik weer niet waar ik het onder opgeslagen heb . . maar m'n naaldje komt morgen per post..dát weet ik dan weer wel . .
En Magteld, zelfs doorzichtige boxen lossen deze contradictio enzo niet op .. dus graag een andere filosofie aanleveren of : . . ik accepteer dat het rommelig blijft en ben me ervan van bewust dat het me erg gelukkig maakt haha .. houdoe !!!

Marlene aka nldutchy
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2015 om 18:37
Ik vind de dingen gemakkelijker terug als ik ze niet orden dan wanneer ik een systeem heb gemaakt. Zonder systeem begin ik gewoon te zoeken en vind het wel (of niet!!!). Met systeem moet ik na denken wat het systeem ook alweer was!!! 
Wie heeft er ook alweer die mooie spreuk over die geordende mensen die te lui zijn om te zoeken!!!!
Groetjes, Lida.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2015 om 19:50
Laatst graaide ik op zolder in dozen met wol, waarin ook wederom opgeruimde bollen zaten en toen vond ik ineens een haaknaald nr 5. Nu heb ik van elk nummer wel 2 of 3 exemplaren, dus ik had hem nog niet gemist, maar ik was toch blij dat ik hem weergevonden had.

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 05 Mei 2015 om 21:26
kunt ge hem met een gerust hart nog eens verloren leggen.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 10:51
Niemand die mij goed kent zal me geordend noemen, maar zo'n doorzichtige (kwak daar maar alle losse troep in) bak - ge-wel-dig.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 12:04
inderdaad erg leuk maar als je er een stuk of 6 hebt weet je amper wáár je kijken moet hahaa...

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Mei 2015 om 12:15
Ik heb etiketjes op de wolledozen met Saskia, Royal, gemêleerd, dun, dik, katoen etc. Zo weet ik ongeveer in welke doos ik moet zoeken voor een project. Het fijnste is wel om alle dozen open te zetten en in een kring rond me te verzamelen. Zoals oom Dagobert zwemt in zijn geld, zwem ik dan in mijn wol.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.891 seconden.
Lang Yarns