Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Vraag over verkorte toeren

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Vraag over verkorte toeren
    Posted: 13 Februari 2012 om 16:46

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over het patroon van Babydrop 20-11 en dan specifiek over het stukje van de verkorte toeren.

Laat ik eerst even een stukje van het patroon geven:

VERKORTE TOEREN:
* Brei 2 nld heen en weer over 24-24-26 (28-28) voorbies st, brei 2 nld over alleen de eerste 12-12-13 (14-14) st.*

LINKER VOORPAND:
LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT! Zet 43-47-51 (56-59) st op (inclusief 1 kant st aan de zijkant en 24-24-26 (28-28) voorbies st richting middenvoor) met nld 2.5 mm en Fabel. Brei 6 nld ribbelst - zie uitleg boven. Ga verder met rondbreinld 3 mm en brei tricotst, maar brei de 24-24-26 (28-28) voorbies st richting middenvoor steeds in ribbelst. Brei bij een hoogte van 4 cm VERKORTE TOEREN - zie boven (Nld 1 = aan de verkeerde kant). Herhaal van *-* iedere 4 cm tot een hoogte van 19-21-24 (27-30) cm, herhaal dan van *-* iedere 2 cm tot het werk klaar is.

Waar het voor mij fout gaat, is bij de verkorte toeren. Zoals ik het lees, begin je met de verkorte toeren aan de kant van de voorbies (en dus in ribbelsteek en niet tricot). Maar de eerste naald verkorte toeren is aan de verkeerde kant, zegt het patroon. En daar gaat het mis. Want als ik aan de verkeerde kant van mijn breiwerk zit, zit ik aan de andere kant en dus niet bij de voorbies steken.

Kunnen jullie mij uitleggen wat ik fout doe? Want ik heb het werk nu voor de 2de keer losgetrokken en raak een beetje ontmoedigd. Ik snap het echt niet meer en ik wil dit vestje zo graag maken.

 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 18:24

Als je je linker voorpand breit begin je met tricot (kant opzet draadje als je 6 pennen gebreid hebt )  Vervolgens je ribbelsteken richting mv .Als je aan het eind van je pen av moet gaan breien begin je eerst met ribbels dus kun je een verkorte pen breien .

Ik denk dat je bij je rechter voorpand dit net andersom moet doen .

Bij je rechter voorpand moet je volgens mij aan de goede kant van het werk met verkorte pennen beginnen  

Als je nu met ribbels bent begonnen zou ik het even wegleggen en een nieuwe bol pakken .

Ik denk n.l dat je dit wel als rechter voorpand kan gebruiken ,maar zeker weten doe ik het niet

Dit is wat ik er van kan maken .

 

Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 19:05

Bedankt voor jouw antwoord Mutti, maar ik snap het niet helemaal. Het gaat alleen om het linkervoorpand, daar loop ik namelijk al vast. Rechts is dus nog niet aan de orde.

Kort gezegd: ik snap niet hoe ik met de verkorte toeren aan de verkeerde kant van het breiwerk kan beginnen met een ribbelsteek voor de voorbies, want ik zit aan de andere kant van het werk (daar waar je tricot moet breien).

Of lees ik het patroon nou zou verkeerd? Je moet toch bij de voorbies de verkorte toeren breien? Maar hoe kan dan de eerste naald aan de verkeerde kant zijn? Want de verkeerde kant is 28 steken av en 28 steken r en niet andersom.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 19:27

ben je met ribbels begonnen te breien ?? Dus je voorbies ?????.

Dat is dan niet goed  

Bij het linkervoorpand moet je na 6 pennen ribbels over alle steken, beginnen met tricot steken = zijnaad .Na je tricot steken ga je over op ribbels richting m.v .

Je verkorte pen valt dan in een av =verkeerde kant . Die av steken zitten dan aan het eind van je pen

 

Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 19:37

Wacht even, want ik snap het nog steeds niet. De eerste naald na het opzetten van de steken is toch de goede kant?

Want ik zet 56 steken op, brei 6 naalden recht. Dan moet ik over op tricotsteek en brei dus eerst een naald met 56 steken recht en de teruggaande naald 28 steken av en 28 steken recht.

 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 19:53

je breit 6 pennen recht

Ik pak even een bolletje met pennen ben zo weer terug

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 19:58

6 pennen ribbels , Opzetdraad zit rechts gelijk met de draad waar je mee gaat breien

goede kant is naar je toe Als je nu begint met ribbels zitten deze niet m.v

Volgens mij moet je met tricot beginnen

Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:03
Maar waar maak ik dan de fout, Mutti? Kun je mij dat uitleggen, want ik kan het ondertussen niet uitstaan dat ik dit niet voor elkaar krijg.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:05
begin je met ribbels ???
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:06

Ja, ik brei de eerste 6 naalden ribbels. Of bedoel je dat niet?

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:07

nee ik bedoel na die 6 pennen ribbels dus de ribbels voor je voorbies  

Volgens mij moet je met de tricot steken beginnen en met de ribbeld eindigen

Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:08
Ik brei eerst een hele naald recht (56 steken) en dan op de teruggaande naald eerst 28 steken av (tricot) en dan 28 steken r (ribbel).Moet ik die 2 dan omdraaien? Maar maak je dan niet het rechtervoorpand? Want als ik naar de foto's kijken, zitten de ribbels van het linkervoorpand aan de rechterkant als je het breiwerk met de goed ekant voor je hebt.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:19

Volgens mij moet je met rechte tricot beginnen(28 steken) en dan ribbel (28 steken). Je breit dan eigenlijk de hele pen recht . In de teruggaande pen brei je dan eerst 28 steken ribbel en dan 28 steken av  

Als je dan na de gewenste hoogte, je laatste naald is dan  28 rechte tricot en 28 ribbel dus eigenlijk weer helemaal recht . Als je dan keert zit de av kant toch voor je ??

.

Die rechte tricot brei je dus na je 6 pennen ribbel .

Ik heb het nu voor me en volgens mij klopt het

Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:25

Maar komen de ribbels dan niet aan de linkerkant van het breiwerk als je het met de goede kant naar je toe houdt?

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2012 om 20:38

je hebt de goede kant naar je toe na 6 pennen  ribbels . Dan begin je met rechte tricot 28 steken dan 28 steken ribbel . Dan komt je tricot rechts en je ribbels links op je pen .Als je er dan een linker voorpand van maakt komen volgens mij je ribbels op de juiste plaats

 

 

Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2012 om 11:58

Okay, dan denk ik dat ik m nu snap.

Eerst 6 naalden recht breien. Dan 1 naald recht en de teruggaande naald 28 steken recht en dan 28 steken averrecht?

 

 

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2012 om 12:52
ja volgens mij moet het zo goed zijn .
Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2012 om 13:39

Dan ga ik dat proberen.

Hardstikke bedankt voor al jouw hulp, Mutti.

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2012 om 14:30

succes met het vestje . Ik hoop dat het naar het zin wordt .

Ik brei vaak dropspatronen voor mijn kleinzoon ,maar soms konden ze wel eens wat duidelijker zijn .

Back to Top
Kwabbernoot View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 13 Februari 2012
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kwabbernoot Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2012 om 19:00
Dat ben ik het helemaal met je eens. Het zijn hele leuk patronen, maar ze zijn soms erg moeilijk te lezen. Vooral voor iemand die nog niet al te lang breidt, zoals ik.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.703 seconden.
Lang Yarns