Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Weefgetouw

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Weefgetouw
    Posted: 28 April 2017 om 15:39
Ik ben aan het nadenken of ik een weefgetouw zal aanschaffen en dan niet zo'n joekel met voetpedalen, maar gewoon een kleintje.
Ik weet dat ik het op school gedaan heb en het leuk vond en dat mijn moeder de resultaten het aanzien waard vond Wink
Er heeft heel lang op mijn kamer een werkstuk gehangen, geen idee waar dat gebleven is (verhuizen = opruimen en afscheid nemen)
Bij mijn moeder op de gang hing ook een mooi werkstuk en ik heb tonnen vol met wol Wacko dus ik dacht 2 vliegen in 1 klap te slaan.
Hebben jullie hints of tips, ik heb op MP gekeken en zitten zwijmelen over de schacht spindle getouwen. Dus roept u maar.
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 16:14
Ga mij even lekker zitten maken... Tongue Ik ben nog nooit verder gekomen dan mijn kindergetouwtje. Dat heb ik grondig geschuurd en gerestaureerd zodat ik er lapjes van 20 bij 20 CM op kan maken. Zie hier 2 plaatjes ervan. 

Maar ik zwijmel helemaal met je mee... Misschien kan je met linkjes aangeven waar je over droomt zodat we een beetje beter idee krijgen?



Hier een detailfoto:






Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 16:46
Ik heb er ooit een met pedalen gehad ,je was een eeuwigheid bezig om hem in te rijgen . Je moest er bijna onder gaan liggen .

Die is dus naar een AZC gegaan evenals het spinnenwiel .

Ik zou er wel een nemen met een sprong zodat je in een keer je spoel er doorheen kunt "schieten ." Als je het geweven stuk op kunt rollen kan je ook iets meer maken dan een lapje .Laatst vond ik nog een eigen geweven sjaal ,daar heb je dan wat meer aan
Anders moet je echt een op een neer je spoel er doorheen weven . .
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 17:13
Nostalgie Kamilla ,ik denk dat er nu wel veel winkels zijn die dat in huis hebben groot of klein ,omdat handwerk nu zo in is,ben nieusgierig wat het word...🤔goed idee als je veel wol hent👍
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 17:16
Neem mij niet kwalijk voor de typfouten ,TV kijken en tablet gaat echt niet samen😂
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 18:13
Ik heb wel eens een tafelmodel gezien, dus het zijn niet allemaal van die ruimtevreters. En dan hoef je niet op de grond te liggen om de eindjes aan elkaar te knopen. Een grotere dan het speelgoedmodel heb ik in handen gehad en aan een medesosijs gegeven en die weeft ermee. Dus die bestaan/bestonden ook.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 19:33
Het is natuurlijk stom, ik vond het vroeger leuk - dus heb ik ooit van mijn ouders een kinderversie gehad en waar is dat ding ???
Geen idee, gescheiden verhuisd afgedankt zeg het maar. Maar de site waar ik zat te kwijlen is deze Schacht Spindle en dan kijk ik
dus naar het tapestry en cricket loom.
Ik weet helemaal niet of ik lange dingen wil maken . . . maar ik wist dat er iemand op de doos weeft, nu weet ik het ook meteen weer zeker LOL
Op youtube kun je filmpjes kijken, maar ik vind het inrijgen ook wel een oefening in geduld als ik het zo zie.
Op die tapestry kun je als ik het goed begrijp 2maal de lengte van het frame maken.
 
Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten. @Mutti, ik zie het voor me, eronder liggen LOL
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 20:08
Ik heb er een van de bovenste rij gehad .Om de scheringdraden aan de pedalen te bevestigen moet je er echt onder liggen .

Als ik er nu nog een zou kopen zou ik dat tafelgetouw nemen met dat blauwe weefwerk erop.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 April 2017 om 21:07
De cricket loom is dat volgens mij, die hebben ze in 2 breedtes - 10 en 15 inches
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2017 om 11:05
Toch komt er na het bekijken van deze getouwen wel een vraag boven: waar is het voor bedoeld? Ga je er direct voorwerpen op model mee maken bijvoorbeeld een sjaal, een kleed of loper, een wandversiering? Of ga je er lappen op weven om daarna met een schaar je patroon uit te knippen zoals je dat ook doet met een gekochte lap?  
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2017 om 20:29
Ik dacht aan kunstig zijn, ik durf al niet in een stuk breiwerk te knippen laat staan in een zelf gemaakt stuk stof - of is dat minder eng ?
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 April 2017 om 20:50
In een stuk breiwerk knip ik nooit. Tenzij je het leuk vindt om stopsels te oefenen? Tongue

Als je een lap om te naaien koopt, heb je er niks aan als je daar niet een schaar bij hanteert. Als jij aan "kunstig" denkt, lijkt dat waarschijnlijk meer op hele werkstukken waar na afloop een paar franjes aan gezet worden. Als je een afmeting van 30 of 40 CM breedte hebt, is het niet of nauwelijks voor kleding te gebruiken. Het lijken me ook redelijk "grove" weefsels die na het knippen sneller uit elkaar rafelen dan dat jij er de zigzag overheen kon laten gaan. 

Dus zullen er prachtige rechthoekige stola's, pianolopers, tafelkleedjes, wandversieringen e.d. gemaakt kunnen worden.   



Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 10:30
Ik heb op de doos hier wel gebreide werkstukken gezien die geknipt waren, van Bloem echt heel mooi. Ik heb even gezocht maar de foto
stond er niet meer bij - ik val helemaal stil als ik dat soort dingen zie.
Ik dacht aan wandversieringen en wie weet een kleedje voor een stoel of kat, maar ga ik dan voor iedere lengte kan of een vaste
lengte - ik weet het nog niet. Ik doe het pas als ik het zeker weet.
Wat doe jij met jouw weefsels, want 20x20 klinkt toch ook als kunst of iets waar je meerdere van moet maken voor je er iets mee kunt.
 
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 10:35
20x20 kun je een lappendeken van maken. Met rechthoeklappen kan dat ook. Tassen kun je ook weven. Je kunt ook borduren op geweefde lappen. Ik heb er ook over gedacht, daarom had ik twee grote getouwen gekocht op een rommelmarkt. Maar toen ze nutteloos op zolder stonden en een sosijs vertelde dat ze het weven weer wilde oppakken, kregen ze nut.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 11:04
Knippen kan wel,als je eerst je model maar afzigzagt .
Bij een klein model moet je een op een neer of meer draden met je spoel er doorheen weven . Bij het grotere model haal je je hevel steeds omhoog zodat je je spoel er in eenkeer doorheen kunt halen .

Ik heb met leerlingen wel op stukjes karton geweven ,met een stuk lijntjes papier erop om gelijke afstanden te krijgen .
Back to Top
Kamilla View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 September 2011
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 5789
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kamilla Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 11:46
De ideeën van Magtelt zijn heel leuk. Ik ben alleen nog op zoek naar een handige manier om diverse lapjes aan elkaar te bevestigen. Doordat het redelijk dikke en een beetje stugge lapjes zijn, is het niet mooi om ze met een naad te naaien en open te strijken. Ze moeten dus stuik bevestigd worden. Aan elkaar gehaakt lijkt me niet mooi vanwege de haakgaatjes die het weefsel aan de kanten uit elkaar trekt. Ik denk hierbij eerder aan het onderling verbinden met keperband aan de binnenkant en daarna met een borduursteek de naad aan de bovenkant versieren.   

Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Wat doe jij met jouw weefsels, want 20x20 klinkt toch ook als kunst of iets waar je meerdere van moet maken voor je er iets mee kunt.

Ik heb een paar jaar terug 1 kleedje gemaakt waarin ik ge-experimenteerd heb met tweekleurige blokjes en gespikkelde streepjes. Daar zal ik vandaag eens een foto van maken en hier laten zien.   

Inmiddels te zien bij Creaties: kleedje
Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 08 Maart 2011
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5190
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 April 2017 om 13:37
Daar zou je lw1463 mee kunnen starten ,dan kan je meteen voelen of het voor jou meevalt ,je kan er wel prachtige stukken van maken zie ik ,suxes🌞



WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
JMB View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Oktober 2016
Status: Offline
Points: 1462
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JMB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Mei 2017 om 08:31
Heel leuk idee, doen! Dat wou ik jaren geleden al doen maar het is er nooit van gekomen. Dan wil ik zoiets wel maar de start komt nooit. Och nu doe ik het ook niet meer.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.515 seconden.
Lang Yarns