Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

wol bij patroon uitkiezen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: wol bij patroon uitkiezen
    Posted: 31 December 2017 om 09:49
Goedemorgen,

Kan iemand mij helpen??
Ik wil een trui breien van een patroon waar ze wol gebruiken van 50 gram 90 meter met breinaald 3.5. Nu heb ik mooie wol gezien maar dit is per 50 gram 210 meter. Kan ik deze trui dan toch breien de wol die ik mooi vind?

Groeten Katinka
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 09:54
Je kunt het ook proberen om te keren, kun je een mooi patroon vinden bij de wol die je mooi vindt.
 
Wol 50 gram en 90 meter, dan denk ik dat het heel dikke wol is - die ze ondanks dat op 3,5 breien. Misschien kun je die mooie wol dubbel gebruiken, dan zit je aan de verhouding 50/105.
 
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 11:23
Bij je wol staat ook een stekenverhouding op je omslag . zoveel steken is zoveel cm en zoveel toeren is zoveel cm .

vergelijk dat eens als je met een dubbele draad breit zoals lw 1463 al voorstelde .
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 17:23
Maak in ieder geval een proeflapje, met beide pendiktes.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 17:23
Als ge een proeflapke breidt, gaat ge al een stuk meer kunnen vergelijken. Die wol van 210 meter zal misschien 'hariger en luchtiger' zijn dan de voorgestelde wol in het patroon.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2017 om 17:28
Er is geen wet, die gebiedt dat je alleen de bij het patroon beschreven wol mag gebruiken. Je bent zelf de baas. Ik denk dat ik me nog nooit letterlijk aan het patroon heb gehouden.

Maar een proeflapje is handig, je kunt het het beste ook nog eens wassen en opspannen. Meten vóór en na de wasbeurt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2018 om 08:17
Beste allemaal.

Bedankt voor de tips. Toch nog 1 vraag. Als je andere dikte wol gebruikt en je moet meer steken opzetten om de goede afmetingen van het proeflapje te krijgen komen je minderingen in je patroon voor je armsgaten, hals en mouwen dan nog wel goed uit?

Groeten,
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Januari 2018 om 08:47
Je zult anders moeten minderen en meerderen. Als het verschil niet te groot is neem ik vaak een andere maat bij het patroon dat ik gebruik. Bv maat 42 ipv 38 als dat beter uitkomt met het stekenaantal. Dat klopt ook meestal aardig bij meerderen en minderen. Is dat niet mogelijk blijft het een kwestie van doorlopend meten en controleren. Het is ook handig als je een passend kledingstuk heb dat je als vergelijking kunt gebruiken. Wil je het echt goed doen, maak dan een papieren patroon waar je je werk steeds op kunt leggen en vergelijken. Je kunt dan ook de armsgat ronding (als je van plan bent die te maken) op een reeds gebreid gedeelte leggen en op die manier dan uitkienen hoe je te werk moet gaan.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Kati View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 25 Maart 2017
Locatie: Serooskerke
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Kati Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Januari 2018 om 12:18
HoiAllemaal,

Bedankt weer voor de adviezen.

Groeten Katinka
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.359 seconden.
Lang Yarns