Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Zeeuwse knoop

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Zeeuwse knoop
    Posted: 26 Februari 2014 om 16:56
Vanmiddag kwam mijn moeder bij mij haken, om de Zeeuwse knoop te leren maken. Na een hele middag prutsen is ze helaas met een uitgetrokken bolletje katoen weer huiswaarts.

Hier staat het patroon:
http://blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/2012/03/zeeuwse-knoop.html

We zijn begonnen om in spiraal te haken, omdat er voor de rest niets bijstaat.
1. Magische ring met 6 vasten
2. 2 h.St. In elke vaste. (12)
3. 2 hst in elke 2e hst (18)
4. 2 hst in elke 2e hst. (27)
5. Hst in elke hst. (27)
6. In de buitenste/ bovenste lus van elke hst vasten. Hierbij 2 vasten in elke 2e hst (41)

Hier kwamen we op 40 steken uit ipv 41.
We hebben het naar 41 gesmokkeld, maar misschien moet de 41 wel 40 zijn ?!?

7. 2 lossen, in de volgende vaste " omslaan, insteken, omslaan, insteken,en doorhalen" (de omslag en insteken is net als het begin van een stokje, alleen trek je dan de lus iets groter.)

Tussen " " twee maal en dan 1 losse. (60) Hierdoor krijg je een beetje verhoogde ribbeltjes.

Toen kwamen we hier weer niet op 60 uit. En het trok helemaal scheef, door het haken in spiralen.
En ook het * omslaan, insteken, omslaan, insteken en doorhalen* snapten we eigenlijk niet.
Hoe kun je nu nog een keer insteken als je haaknaald nog in de steek zit ?!?

Daar heb ik van gemaakt, *omslaan, insteken, omslaan, doorhalen, omslaan, insteken, doorhalen, omslaan en door alle steken* maar of dat de bedoeling is ?!?

Heeft iemand deze al gemaakt en een betere omschrijving ?
En zou je het begin niet in toeren moeten haken en met een hv sluiten, zodat het recht blijft. Alleen ben ik daar niet zo goed in, mijn steken willen dan ook weer niet uitkomen.

Wie kan ons helpen ?

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2014 om 17:20
Op You Tube staan er filmpjes over de zeeuwse knop haken . Dat gaat wel anders . Ze haken op de 6 vasten 2 vasten in iedere vaste en vervolgens haken ze 24 stokjes in het gat van de magische ring . Die moet je dan ook niet te vast aantrekken . Ze sluiten dus niet

Het is een mevrouw uit Burg Haemstede die het uitlegt
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2014 om 17:24
Ja, zag ik ook, maar dat is een hele andere.

Ik zag nog wel de volgende foto, en dan lijkt het toch in spiralen gehaakt.
http://blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/2013/06/zeeuws-knoopje.html
Back to Top
iepie View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 21 September 2012
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 309
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer iepie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2014 om 19:52
Ik heb deze zelf niet gemaakt, dus in die zin kan ik je weinig helpen. Maarre wat het patroon betreft:

Zoals het staat beschreven zou je bij toer 6 inderdaad op 40 steken uit komen. Op 41 kom je als je in de 1e, 3e, 5e enz meerdert. Misschien is dat de bedoeling.

Met insteken wordt ook wel eens bedoeld je draad ophalen door de steek (maw insteken, omslaan en weer terug uit de steek). Dus het zou kunnen dat er bedoeld wordt:
Omslaan, draad in steek ophalen, omslaan, draad in steek ophalen en dan ofwel de opgehaalde draad ofwel je draad omslaan en door alle lussen trekken.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2014 om 20:06
Ik ben een paar maanden geleden in de winkel geweest bij Jeanet en vertelde dat mijn zeeuwse knoop niet lukte, ze vertelde me dat ik altijd kon mailen dan zouden we er samen wel uitkomenmaar ik ben er nooit meer aan begonnen dus: waag er een mailtje aan zou ik zeggen...suc6
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2014 om 20:16
Ik ben ondertussen zelf ook aan de slag gegaan.
Als ik toer 6 volg, zoals het er staat, kom ik op 40 st uit. Hier gewoon verder mee gehaakt en dan kom ik in de volgende toer op 60 uit. Jippie!

Ik denk dat ik er nu wel uit ga komen, bedankt voor het meedenken!

@nldutchy, leuk he de winkel van Jeannet.
Ben er ondertussen ook al een paar keer geweest.
Back to Top
nldutchy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Juni 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer nldutchy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2014 om 20:18
Ooooh, een paradijsje en zo.n lief mens .....jammer dat het zo ver weg is, vanuit Haarlem....;-( super dat je het zelf uitgevogeld hebt hoor, showen als ie klaar is hè !
Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd (KWF)
http://krealene.wordpress.com

Marlene aka nldutchy
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 Februari 2014 om 21:20
Als hij af is, zal ik hem showen.
Back to Top
breimaan View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 851
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breimaan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2014 om 09:18
Leuk patroontje en succes ermee. 
Ben benieuwd naar het resultaat.
http://breimaan.blogspot.com/

groetjes, breimaan
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns