Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Zelf bollen wol verven

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Joyce View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 02 December 2012
Locatie: Nijmegen
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Joyce Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Zelf bollen wol verven
    Posted: 06 Januari 2013 om 19:57
Hoi allemaal,

Tussen de vele bollen wol die ik binnen heb gekregen voor m'n patronen webshopje zaten maar liefst 12 bollen Multi wol van de Zeeman. (Jeweetwel, die redelijk dikke wol, gemelleerd in alle kleurtjes van de regenboog.) Helaas waren dat wel 6 verschillende soorten kleuren verdeeld over de 12 bollen, net te weinig om 1 wat groter werk van te maken en ook weer te veel om er een grof gehaakte amigurumi van te maken. Daarom heb ik besloten de bollen met de hand te gaan verven, iets wat ik al heel lang uit wilde proberen, zodat ik er uiteindelijk een groot kleed van kan maken voor een nieuw patroon-ontwerp. (Kon eerst natuurlijk ook wel, alleen de oorspronkelijke kleuren zouden echt niet matchen met de meubels en was bang dat het kleed dan in de kast terecht zou komen...)

Ik ben erg tevreden met het resultaat, en graag wil ik hoe ik het heb aangepakt hier met jullie delen.

Hier vier van de zes verschillende kleuren, om een idee te krijgen om welke wol het gaat:



De wol bestaat voor 20% uit wol en 80% uit acryl/polyester.

Voor het verven heb ik per 3 bollen 1 zakje Dylon verf voor de handwas gebruikt, 250gr zout en anderhalve kop azijn. Dit alles op ongeveer 4 liter water (kamertemperatuur). Vervolgens heb ik dat langzaam opgewarmd, bijna tot het water ging koken. Vervolgens heb ik de pan weer langzaam af laten koelen, de wol eruit gehaald en het meeste water eruit laten druppen in een vergiet. Inmiddels hangt alles voor de kachel te drogen.

Wat betreft de kleuren: ik heb elke keer een verfbad gemaakt voor 6 bollen tegelijk, met 1 zakje zwart en 1 zakje olijfgroen of donkerbruin.

Het resultaat:


Je ziet nogsteeds de kleurschakeringen van voor het verven, maar de kleuren passen inmiddels een stuk beter bij elkaar. Smile



Heeft iemand anders hier ook al een keer zelf bollen wol in een andere kleur geverfd?



Back to Top
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 April 2012
Locatie: Almere
Status: Offline
Points: 1473
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 Januari 2013 om 20:01
geen bollen, wel gewoon katoen.
Nu hebben de bollen die u geverft heeft dezelfde basis, ik weet alleen zelf nog niet of ik ze qua kleur mooier vind, maar kan wel mooi uitpakken in een mooie deken of sjaal. Ik ben ook erg benieuwd naar het uiteindelijke product.
Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 17 Augustus 2011
Status: Offline
Points: 774
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2013 om 16:31
Ik zie alleen rode kruisjes.
ben wel benieuwd naar hoe het eruit is komen zien.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23642
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2013 om 16:50
Ik heb nooit wol geverfd, wel eens alle spijkerbroeken met jeansverf in de machine gegooid om de kleur op te frissen.

Er was wel eens de tip om de wol in strengen te binden om het te wassen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Augustus 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2545
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Januari 2013 om 19:38
ik verf al jaren mijn (na verloop van tijd wat vale) zwarte kleding minstens 1x per seizoen, zowel zwart linnen als jeans. Mijn ervaring is dat synthetische garens niet pakken.....
Back to Top
Nevyn View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 11 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nevyn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2013 om 15:22

Ik heb pas nog bollen garen geverfd met (paarse) textielverf in de wasmachine, iets van katoen is het denk ik. Ik vond de kleuren te licht voor mij.

Ik had van te voren bedacht om alles in een panty te doen, dan zou alles niet zo door de wasmachine slingeren en in de knoop gaan. De volgende keer doe ik alles of in pantykousjes per bol of  ik maak na ieder bolletje een knoop in de panty. Nu zijn er ook heus wel een paar bolletjes zo goed als knooploos uit de was gekomen, maar ik heb nog een hoop ‘plezier’ gehad met het uitpluizen van de rest, dat was een soort van mat geworden. Het resulaat is niet egaal, sommige bollen zijn echt paars geworden, andere meer roze, sommige ook gestreept, wel heel leuk allemaal.

Back to Top
Semmama View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 25 Januari 2013
Locatie: Zuid-Holland
Status: Offline
Points: 801
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Semmama Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2013 om 16:06
Ik zie ook alleen maar kruisjes helaas.
Net begonnen en nu al verslaafd.
Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 31 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Prideke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Februari 2013 om 16:31
Originally posted by Nevyn Nevyn wrote:

Ik heb pas nog bollen garen geverfd met (paarse) textielverf in de wasmachine, iets van katoen is het denk ik. Ik vond de kleuren te licht voor mij.

Ik had van te voren bedacht om alles in een panty te doen, dan zou alles niet zo door de wasmachine slingeren en in de knoop gaan. De volgende keer doe ik alles of in pantykousjes per bol of  ik maak na ieder bolletje een knoop in de panty. Nu zijn er ook heus wel een paar bolletjes zo goed als knooploos uit de was gekomen, maar ik heb nog een hoop ‘plezier’ gehad met het uitpluizen van de rest, dat was een soort van mat geworden. Het resulaat is niet egaal, sommige bollen zijn echt paars geworden, andere meer roze, sommige ook gestreept, wel heel leuk allemaal.



Heb je er foto's van? Ben wel benieuwd naar het resultaat Smile Leuk om eens te proberen met witte bolletjes Big smile
Back to Top
Nevyn View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 11 Mei 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nevyn Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Februari 2013 om 12:38
Ik zal foto's maken!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns