Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

zelf patronen ontwerpen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
drgini View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 778
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer drgini Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: zelf patronen ontwerpen
    Posted: 10 Oktober 2011 om 14:16

HI,

Ik ben bezig met haken en kijk veel op sites naar patroontjes om ideeen op te doen. nu lees ik ook heel vaak: eigen ontwerp! Nu ben ik heel benieuwd hoe je dan aan de slag gaat... Hoe 'bedenk' je iets nieuws??? Zijn er ervaringen om te delen? Misschien dat ik dan zelf ook iets wil gaan ontwerpen :)

-drgini-

Back to Top
by Ieke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Februari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2887
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer by Ieke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2011 om 14:17
Je bedenkt iets wat je wilt gaan maken en dan ga je aan de slag. Proberen, uithalen, nog een keer proberen en opeens ben je tevreden.

Ondertussen opschrijven wat je doet, patroon uitwerken, laten proefhaken en tadaa!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2011 om 14:45
Vooral die tadaa er achter aan is het allerleukste dat er is. Groetjes, Lida
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2011 om 15:53
Als je een ideetje gaat uitwerken, alles opschrijven wat je doet. Gaat het mis, dan kun je teruglezen wat je gedaan hebt en waar het mis ging. En wat je uithaalt, ook weer in je schrijfsel schrappen. Het is echt een kwestie van tig keer opnieuw beginnen, maar als het af is ben je trots.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Guests Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2011 om 09:42

Eerst haken van bestaande patronen, zodat je een idee hebt hoe het in z'n werk gaat. Zodat je weet hoe je bijvoorbeeld een soort balletje maakt dat dienst kan doen als een gezichtje. Ik bedenk zelf ook patronen, het liefst van een bestaand figuurtje, zoals een tekenfilmfiguur. Wat ik dan zelf doe, is een duidelijk voorbeeldplaatje zoeken op internet en die uitprinten. Dan kan ik goed de verhoudingen vergelijken. Als je een patroon wilt bedenken van een eigen fantasiefiguur, zou ik er eerst een tekening van maken hoe je het ongeveer hebben wilt. En inderdaad, bij elke toer opschrijven wat je doet. Als je klaar bent, aan de hand van je aantekeningen nog een keer maken (of door iemand anders laten proberen, nog beter) en tadaa!

Lida heeft gelijk, die tadaa is het allerleukste!

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer L33ntje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2011 om 09:45
Tja, haken is eigenlijk een soort 'kleien'/ beeldhouwen met steken.
Als je lang haakt, weet je ongeveer in grote lijnen wat je moet doen (hoeveel meederingen / minderingen / toeren) om een bepaalde vorm te krijgen en dan ga je uitproberen. Het scheelt ook als je veel patronen nagehaakt hebt, zodat je weet wat het effect is van bepaalde reeksen handelingen.

Meestal teken ik de onderdelen eerst schematisch op papier en begin dan gewoon te werken en te meten. Na het eerste profmodelletje zie ik dan van : oh, daar moet een meerering extra en dan nog wat toeren erbij, daar juist wat minder, hier kan ik wel een uitstulping maken, daar moet een flapje aan, affijn, het 'finetunen' zeg maar.  Soms lukt het in één keer, maar er zijn ook wel eens tig pogingen nodig. En vooral ALLES opschrijven wat je doet natuurlijk, vooral als het een patroon moet worden. (Voor alleen uit de losse hand is dat niet per se nodig).

En soms blijkt het gewoon helemaal niet te werken, en stop ik er maar helemaal mee. Maakt niet uit, want en passant heb je dan vaak toch wel weer wat bijgeleerd. En inerdaad ; het 'tadáááá'-gevoel als het WEL gelukt is, en vooral als het nog leuker is dan je dacht, s niet te beschrijven.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns