Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

2 vragen in 1: Patroon Vest en alternatief garen

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: 2 vragen in 1: Patroon Vest en alternatief garen
    Posted: 17 Mei 2015 om 12:18
Al wekenlang zit ik het internet af te struinen op zoek naar een makkelijk patroon om een vest te breien. Na heel wat knuffels gebreid te hebben, wil ik heel graag eens aan kleding beginnen. Ik draag zelf altijd heel graag vesten, dus het leek mij leuk om er eens een zelf proberen te maken.

Maar nu het probleem. Ik dacht dat het niet zo moeilijk zou zijn om een makkelijk te breien gratis patroon van een vest te vinden op internet. Helaas.... Uiteraard vind ik wel leuke vesten, maar deze zijn of te moeilijk, of niet gratis of met rondbreinaalden gebreid. 

Omdat dit mijn allereerste kledingstuk wordt dat ik ga breien, wil ik er niet meteen veel geld aan uitgeven. De kans dat ik het nooit aan ga doen is namelijk reëel, omdat het wel eens kan gaan mislukken Tongue.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een gratis patroon. Iemand een idee? Graag niet gebreid op rondbreinaalden want dat heb ik nog nooit gedaan. Ook geen al te ingewikkelde steken, de meeste telpatronen met streepjes, bolletjes etc kan ik (nog) niet lezen. 
Het patroon mag trouwens ook in het Engels zijn. 
Mocht het vest lukken, dan durf ik het daarna wel aan om duurder garen te kopen of een patroon te kopen.
Ik ben jullie eeuwig dankbaar als iemand mij kan verwijzen naar een leuk, gratis patroon voor een vest!

-----

Om niet nog een topic te starten, heb ik nog een vraag waar jullie mij misschien bij kunnen helpen. Ik heb laatst een tijdschrift gekocht met patronen voor kleding. Nu stond daar een trui in die mij wel leuk leek en niet al te moeilijk leek. Alleen is het garen wel behoorlijk duur... De trui is gebreid met Lang Yarns Ella. Maar dat garen kost 5,95 per bol en ik heb zo;n 6 bollen nodig. En dan vind ik het een beetje duur worden voor een allereerste trui. 

Is het mogelijk om een ander soort goedkoper garen te gebruiken? Waar moet ik dan op letten? Ook heel erg bedankt als iemand mij met deze vraag zou kunnen helpen!
Back to Top
Dilianne View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Oktober 2012
Locatie: Brabant
Status: Offline
Points: 3039
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Dilianne Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2015 om 12:44
Hallo Aranince, voor een gratis patroon kun je altijd terecht op de website van garnstudio (hier staan makkelijke en moeilijke patronen)en wat betreft de trui en het Lang Yarns garen zou je moeten kijken wat er bij het proeflapje staat aangegeven (10 x 10 cm) als je dan garen neemt dat ongeveer dezelfde stekenverhouding heeft dan zou het moeten lukken (ik heb dit ook al regelmatig gedaan). Veel succes!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mei 2015 om 13:39
Als er staat dat er op een rond breinaald gebreid wordt betekent het niet dat je het ook moet doen.
Soms geeft men dat aan omdat er heel veel steken op de naald komen en dan is het natuurlijk handig. Maar soms wordt het gewoon zo aangegeven omdat het in het land waar het patroon ontworpen is, gebruikelijk is om met rond breinaalden te breien vanwege de ander brei techniek die men heeft.
Ik heb het garen even bekeken. Er staat dat er gebreid moet worden op naald 4,5-5. Het ziet er uit als een erg luxe garen. Ook is het een enigszins gemeleerd garen, als je dat vest met een ander meer effen garen gaat breien, krijg je een heel ander effect en ben je misschien teleurgesteld in het resultaat. Beter een ander patroon zoeken bv bij Drops en het garen gebruiken dat geadviseerd wordt. Het is je eerste keer dan moet je niet teveel gaan experimenteren. Bovendien hebben ze tot het einde van deze maand nog heel veel met korting op veel garens.
Je kunt ook heel goed breien met garen van Zeeman of Wibra. Natuurlijk steeds goed op de stekenverhouding letten.
 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mei 2015 om 15:13
Heel erg bedankt voor de antwoorden!

Ik heb op garnstudio een mooi vest gevonden Smile met een beetje oefenen van te voren kan mij dat misschien wel lukken. Ik kreeg eerst steeds alleen maar betaalde patronen, maar nu ook allemaal gratis. Big smile

Als ik het goed begrijp moet de stekenverhouding dus hetzelfde zijn als je een ander garen wilt gebruiken. Ik heb vrijwel alles nog met Wibra en Zeeman garen gebreid, en ik wilde daar eigenlijk ook het vest van gaan breien. Als dat lukt wil ik het wel met ander garen proberen. Ik dacht eerst namelijk dat de naalddikte hetzelfde zou moeten zijn, maar de stekenverhouding klinkt wel logischer Smile

@Lidwina: Het leek mij inderdaad al minder mooi worden als ik ander garen zou gaan gebruiken dan Lang Yarns Ella. De trui lijkt juist zo mooi door die kleur verschillen in het garen. Die trui moet maar even wachten dan, als het me lukt om een vest te maken, dan ga ik die trui ook wel aandurven Big smile

Dank u beiden! Big smile
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mei 2015 om 19:26
Als je nu eens hier neer zet welk vest het gaat worden, zal ik eens kijken of het inderdaad eenvoudig is. Als je wil natuurlijk.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mei 2015 om 11:47
Wie niet waagt, die niet wint.

Ik heb uit een Filatiboek een breipatroon voor dure wol omgezet in een tunisch haakpatroon voor Royal. Ik ben allergisch voor wol, dus ik ben gebonden aan acryl. Het is best te doen met een proeflapje. Of als je net zo eigenwijs bent als ik, gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 24 November 2012
Locatie: Kruiningen
Status: Offline
Points: 2347
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mei 2015 om 21:01
Het voordeel van patronen zoeken via Garnstudio vind ik dat je er ook op steekverhouding kunt zoeken. Dus wanneer je een proeflapje van je garen hebt kun je daar een patroon bijzoeken.
Ook op de website van Jessica Tromp kun je zoeken op stekenverhouding. ook daar zijn ontzettend veel patronen te vinden.
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 14 Juni 2013
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 1547
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Mei 2015 om 22:32
Ik ben met mijn eerste vest gewoon begonnen. Vond het een mooie, dus dacht als ik iets niet snap kom ik er vanzelf wel uit haha! Trial and error ;)
 
 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mei 2015 om 16:31
Precies de goede instelling. En uithalen gaat heel gemakkelijk!!!! Maar doe dan niet zo dom als ik gisteren, uithalen en een steek zoek, heb er bijna 2 uur over gedaan om de zaak weer goed te krijgen. Eerst een draad door rijgen tot waar je uit wil halen. Had ik gisteren moeten bedenken!! 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 14:59
Bedankt voor de antwoorden!

Beetje late reactie van mij, sorry. Paar dagen ziek in bed gelegen met de griep. Terwijl ik vorig week nog las dat die epidemie voorbij was... Nou niet voor mij dus LOL

Zoeken op steekverhouding is inderdaad dan wel een goede :) Kijk, zo leer je iedere keer weer wat nieuws!

@Lelie: Dat was ook een beetje mijn idee, gewoon beginnen aan het vest dat ik mooi vind en dan zien we wel verder. Maar een stemmetje in mijn hoofd zegt steeds dat dat geen goed idee is... Maar ik ga dat stemmetje toch maar negeren Big smile

@Lidwina: Ow heel lief dat je wilde kijken of het vest eenvoudig te breien is! Maar iets heeeel stoms van mij... Niet opgeslagen en nu weet ik niet meer waar het staat. Heb vanmiddag nog eens gezocht maar ik zie het vest niet meer. Balen! Ik had ook niet ziek moeten worden, want dan had ik het nog wel geweten. Maar kan het me totaal niet meer herinneren. Of ik begin al op jonge leeftijd dement te worden, kan ook natuurlijk Smile

Ik ga nu nog een keer op zoek naar dat vest. En anders vind ik vast wel een ander mooi vest. Toch wel erg leuk om zo te zoeken naar kleding om te breien. Zulke mooie ontwerpen en dan te bedenken dat ik die misschien helemaal zelf kan gaan maken. En ook nog in kleuren die ik zelf kies. (ik ben altijd van het wit, licht blauw en beige. En de kleur moet precies goed zijn haha. Dus zo leuk dat ik straks zelf mijn kleuren kan bepalen van vesten en truien, alhoewel dat misschien niet helemaal goed is voor de variatie aan kleuren in mijn kast)
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 15:59
Ik heb het vest weer gevonden, maar kwam tijdens het zoeken een ander vest tegen. Die me eigenlijk wel leuker lijkt om te maken Smile. Alleen die moet wel voor de winter af, beetje koud anders haha.

Dit is het vest:


Foto:


Hij lijkt op het eerste gezicht niet heel erg moeilijk, maar als ik het patroon zo lees denk ik er toch iets anders over... 

Zou dit geschikt zijn om te breien voor een beginner in het breien van kleding? 

Dat patroon aan de onderkant ga ik eerst wel even oefenen voordat ik in het echt begin Smile

Het is wel gebreid op rondbreinaalden, maar dat is vrijwel alles zag ik. Dus ik ga daar toch maar eens mee proberen te werken. 
Misschien een hele domme vraag... maar wat is een voorbies? Ik kom het bij veel patronen tegen. 
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 16:16
Bies dat waar die knoopjes op zitten, soms is het ribbelsteek, maar vaak wordt het er later aangebreid.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 16:18
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Maar 1 waarschuwing DROPS patronen moet je echt heel goed lezen, een paar keer.
En eventueel in Jip en Janneke taal voor jezelf uitschrijven.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mei 2015 om 16:36
Voor de winter af, dus je wil hem van de zomer nog dragen!!!
Het is niet direct gemakkelijk denk ik, maar eerst het patroontje goed oefenen. De rondbreinaald gebruiken ze omdat het vest van middenvoor tot middenvoor gebreid wordt, dus heel veel steken op de naald. Verder is een rondbreinaald niet anders dan een gewone breipen behalve als je gewend bent de breipen onder je arm te steken, dat lukt niet. Er bestaan ook extra lange breipennen.
Maar als ik heel eerlijk ben, zeg ik dat je dit niet als eerste kledingstuk moet gaan breien. Zoek liever een patroon waar voor en achterpand apart gebreid wordt, is overzichtelijker. 
Wat was dat andere vest dat dus nu minder mooi zou zijn?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 12:36
Originally posted by lw1463 lw1463 wrote:

Bies dat waar die knoopjes op zitten, soms is het ribbelsteek, maar vaak wordt het er later aangebreid.

Ow, bedankt! 

En inderdaad, die patronen vind ik niet heel gemakkelijk geschreven. De patronen die ik heb staan in een tijdschrift staan veel beter beschreven. Die kan ik nog begrijpen, maar de patronen zelf zijn vrij lastig. 
Ik wilde het ook al helemaal gaan uitschrijven, zoals ik ook bij een aantal patronen voor knuffels heb gedaan. Vind ik toch wat makkelijker.

Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Voor de winter af, dus je wil hem van de zomer nog dragen!!!
Het is niet direct gemakkelijk denk ik, maar eerst het patroontje goed oefenen. De rondbreinaald gebruiken ze omdat het vest van middenvoor tot middenvoor gebreid wordt, dus heel veel steken op de naald. Verder is een rondbreinaald niet anders dan een gewone breipen behalve als je gewend bent de breipen onder je arm te steken, dat lukt niet. Er bestaan ook extra lange breipennen.
Maar als ik heel eerlijk ben, zeg ik dat je dit niet als eerste kledingstuk moet gaan breien. Zoek liever een patroon waar voor en achterpand apart gebreid wordt, is overzichtelijker. 
Wat was dat andere vest dat dus nu minder mooi zou zijn?

Het andere vest is dit:


Niet op rondbreinaalden, dat scheelt Smile Maar wel gebreid met een dubbele draad. Ook weer iets nieuws voor mij. Dat lijkt mij trouwens niet heel eenvoudig. Ik heb het idee dat je dan heel snel in de war raakt met breien. En ik zie zo snel niet een goed filmpje op Youtube dat het uitlegt. (maar ik ben dan ook op mijn werk en 'stiekem' aan het kijken haha, dus vanavond maar eens beter zoeken)

Foto van vest:

Vind hem toch wel erg leuk trouwens, en helemaal mijn kleur haha. Dus ik denk dat ik toch voor deze ga. Straks het patroon nog eens goed doorlezen, maar ook deze lijkt op het eerste gezicht niet heel erg moeilijk. 
Dus Lidwina, heel graag nog eens jou mening of je denkt dat dit iets is voor een beginner als ik Big smile
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 13:27
Bij het patroon staat een link "opmerkingen ".
Als je daarbij kijkt zie je dat er meer breisters zijn die liever met 1 draad breien en de vraag stellen of dit kan ?

Ze krijgen een bevestigend antwoord en ook de uitleg hoe ze dit moeten berekenen en met welk garen eventueel .
Wel PROEFLAPJE breien is overigens de tip voor de juiste stekenverhouding .
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 13:38
Dit is een goed plan. Je hoeft niet met 2 draden te breien, je kunt ander garen nemen. Ik heb gezien dat de steken verhouding overeen komt met garen categorie C bij Drops, nl 17 st en 22 naalden. Daar heb je ruime keuze in garen soorten. Met 2 draden tegelijk breien is niet moeilijk. voor het geval je het toch wil doen. Je hebt 2 bollen tegelijk liggen en de 2 draden die daar vandaan komen gebruik je.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 21:28
Houd er wel rekening mee dat de cat. C garens van drops over het algemeen heel dikke draden zijn (Nepal, Alaska, Big Delight, Paris) , terwijl het voorbeeld juist heel luchtig is door het luchtige harige garen. Dus als je een enkele draad wil pakken van categorie C dan zou ik het eerder met een harig garen proberen, en die harige garens zijn juist wat lastiger als je net begint (breien is geen probleem, maar uithalen als je een foutje maakt is lastig).
Ik vind met twee draden breien nooit zo'n probleem, voor mijn wol-allergische schoonzus brei ik wel vaker met meerdere draden Alpaca.
Weet je al welk soort garen je wil gaan gebruiken? Moet het een dik vest worden of juist wat luchtiger?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mei 2015 om 22:34
Dat klopt inderdaad wat kvdl zegt. Een dubbele draad geeft een luchtiger effect dan een dikke enkele draad. Dat is dus een keus die je moet maken. 
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Aranince View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 11 Oktober 2014
Status: Offline
Points: 321
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Aranince Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Mei 2015 om 16:13
Ow jee, het is nog allemaal ingewikkelder dan ik dacht! haha
Alleen al het garen kiezen is lastig. 

Ik ben wel echt heel blij met jullie! Zo veel verstand hierover. En ik dacht ik kies gewoon een goedkoop garen en maak daar het patroon mee. Helemaal verkeerd gedacht dus hihi. 
Jullie tips kan ik echt wat mee. Heel erg bedankt iedereen! 

@kvdl: Ik wilde dus met een zo goedkoop mogelijk garen breien, liefste zelfs Zeeman of Wibra garen. Voor de knuffels die ik heb gemaakt heb ik ook dat garen gebruikt ipv het dure garen waarin het patroon stond beschreven. Voor de knuffels maakte het niet zoveel uit. Sommige werden groter, maar dat was juist leuk Smile
Maar voor kleding wil je dat inderdaad niet gebeuren... Groter moet het niet worden Smile

Ik heb al vrij veel dikkere vesten voor in de winter. Dus het liefste maak ik een wat dunner vest.
Maar ik heb besloten om het vest te gaan breien zoals het beschreven staat in het patroon. Dus met dubbele draad en met het aangegeven garen. De prijs daarvan valt gelukkig nog wel mee. 
Anders ben ik bang dat het helemaal mis gaat en dan kost het me natuurlijk nog meer geld.
En ik wil het mezelf niet al meteen moeilijker maken dan dat het al is.

@lidwina: Ik wilde al gaan vragen wat eigenlijk het verschil is tussen breien met 1 of 2 draden. Het was mij niet helemaal duidelijk waarom je met 2 draden zou gaan breien. Maar het geeft dus een luchtiger effect. Leuk om te weten  Smile

Maar ik ga het dus gewoon proberen. Met de knuffels ben ik ook gewoon begonnen en met behulp van YouTube is het helemaal gelukt iedere keer. Tijdens het breien nog wat nieuwe steken geleerd. Toen is het ook gelukt dus ik ga er nu ook gewoon voor. 

Die patronen van Garnstudio zijn een beetje lastig geschreven (voor een beginner). Ik ga ze even helemaal uitschrijven en meteen kijken waar er eventueel knelpunten zitten. En of ik van te voren al wat kan oefenen. 
Ik houd jullie op de hoogte! Big smile

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns