Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

640 steken opzetten

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
HanneK View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Oktober 2013
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer HanneK Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: 640 steken opzetten
    Posted: 18 Oktober 2013 om 17:40
Hoi allemaal,

Ik heb een Drops-patroon waarvoor ik moet beginnen met 640 steken opzetten. Maar nu weet ik niet hoeveel draad ik daarvoor moet inschatten. Het zou zonde zijn als ik bij 600 was en erachter zou komen dat ik te weinig draad over heb. Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik vind het ook zonde om straks veels te veel draad over te houden.

Alvast bedankt voor de hulp!
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 18:11
Kun je niet breiend opzetten? Je maakt een beginlus, breit er een steek uit en zet die vóór de laatste handeling terug op de linkernaald. Nu staan er twee steken op, je breit uit de rechtersteek weer een nieuwe steek en herhaalt die handeling. Ik zou markeerdraadjes of -ringen aanbrengen na elke 50 steken, dat telt makkelijker. En ik draai de steek altijd een halve slag voor ik hem terug zet. Dat moet je even zelf bekijken wat voor jou het mooiste is.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 18:11
Bijvoorbeeld 40 cm draad nemen, kijken hoeveel steken je hiermee kan opzetten en zo kan je het aantal cm berekenen.
Zeker niet eerst opzetten en daarna uittrekken om de draad te meten ! De draad rekt dan altijd een beetje uit en zo krijg je een verkeerd beeld van de benodigde afmetingen.
Succes !
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23641
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 18:12
Precies tegelijk. Ik heb ook wel eens gehoord dat je een draad moet nemen die 3 of 4 x zo lang is als de gewenste breedte, maar dan houd je misschien toch een lange draad over.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 18:12
Met 2 tegelijk geantwoord LOL.
Magtelt haar methode werkt ook uitstekend.
Aan jou de keuze. Wink
Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 December 2008
Locatie: België
Status: Offline
Points: 4051
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer dine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 18:15
Wat een synchronisatie hé Magtelt LOL
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 19:58
Ik heb ooit een tip gelezen. Je neemt 2 bollen garen. Je begint met beide draden tegelijk. Je legt er een knoop in en gaat dan met deze 2 draden van 2 verschillende bollen de steken opzetten. De beginlus bestaat dan uit 2 draden. Je kunt er voor kiezen om deze 2 draden als 2 steken te nemen of samen 1 steek. Als je klaar bent met opzetten ga je met een bol verder de andere knip je af. Ik doe het regelmatig op deze manier. Het nadeel is dat je 2 extra draden moet afwerken en dat is eventueel wat dik, maar bij dun garen werkt het prima.
Een andere mogelijkheid is: je windt garen om de breipen bv 20 keer, rolt het weer af, meten en vermenigvuldigen of zo vaak dubbelvouwen tot je aan het gewenste aantal steken bent.
Nog een tip: Leg knopen in het garen, bv bij het vierde deel van de draad die je als opzetdraad gebruikt. Als je eerder bij de knoop bent als bij het 4e deel van het aantal steken weet je dat je te weinig hebt.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 20:27
Ik heb geleerd dat je je draad meet langs je breinaald . Dun garen 30 steken per naaldlengte  Middeldik garen  20 steken  en heel dik garen 10 steken .
 
 
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3616
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2013 om 20:46
de draadlengte met middeldik garen 20 steken
zo heb ik het ook geleerd van mijn moeder

met vriendelijke groet

nia
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 29 Augustus 2012
Status: Offline
Points: 3834
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2013 om 10:25
Ik doe het ook zo als Mutti.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2013 om 10:47
Met de naaldlengte deed ik vroeger ook, maar met een rondbreinaald wordt dat wat ingewikkelder.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
yvon49 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 19 Oktober 2013
Locatie: Zuid Holland
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer yvon49 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2013 om 11:11
Hoi,

Ben nieuw op het forum en wil een vraag stellen maar weet niet hoe.
Heb wel de inbox etc gevonden maar dan moet ik dus gericht een vraag aan iemand stellen.
Wie helpt me verder. Heb info nodig over minderingen in een patroon namelijk.

gr yvon
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2013 om 11:29
hallo Yvon, Er is een rubriek voorstellen, daar staan een aantal tips. Vragen kun je stellen in de rubriek: Vragen, je opent daar een nieuw topic. Wil je gericht een persoon iets vragen moet je ingelogd zijn en de betreffende persson een PM sturen. Verder alles wat je ziet maar eens aanklikken, leer je een boel van.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2013 om 11:42
Ik meet het idd ook altijd langs de lengte van mijn naald en neem dan altijd iets meer, gewoon voor de zekerheid. Klopt bij mij altijd 
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
Lady JB View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 06 September 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 165
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lady JB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 20 Oktober 2013 om 11:55
Wat een leuke tips hier!
Dank je wel om deze te delen! :-)
Handmade by Lady JB

http://lady-jb.blogspot.be/
http://www.ravelry.com/designers/lady-jb
http://www.ravelry.com/projects/LadyJB
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns