Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Aantal steken deelbaar door....??? Huh???

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
es1973 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Oktober 2012
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer es1973 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Aantal steken deelbaar door....??? Huh???
    Posted: 18 Oktober 2012 om 19:07
Hoi,
 
Ik zou voor een vriendin een poncho gaan breien maar nu stond bij de beschrijving:
Aantal steken deelbaar door 12+11+2 kantsteken.
Zou iemand mij aub kunnen uitleggen wat hiermee bedoelt wordt??Embarrassed
Ben pas sinds vorig jaar fanatiek aan het breien en vaak vind ik de beschrijvingen van de patronen nog moeilijker dan het breien zelf hihi!!
 
Groetjes Esther.
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2012 om 19:18
je moet allereerst weten na je proeflapje of jouw steken overeenkomen met het patroon, dan uitrekenen hoeveel steken je nodig hebt voor dat antal cm. (noem een voorbeeld 136 = deelbaar door 12 Dus 136 + 11 + 2 kantsteken = 149 steken. aan de hand van je proeflapje kun je het uitrekenen. In het patroon staan ook de afmetingen in cm. op. Al brei je met soft of kabeltouw is altijd uit te rekenen. In het laatste geval heb je veel minder steken natuurlijk
lydia wijsbroek
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2012 om 19:23
Een voorbeeld. Het patroon zal dus over 12 steken gaan. Aangenomen je hebt 90 steken nodig om de goede maat te hebben. Die 2 kantsteken heb je nodig om in elkaar te naaien. Dus die rekenen we even niet mee. Die 11 steken trek van je 90 steken af. Blijven er 80 over. Dat is niet deelbaar door 12. 84 is wel deelbaar, nl 7 keer 12.
Dus je zou 84 steken + 11 steken + de 2 kantsteken nodig hebben. Samen zijn dat dus 97 steken. Als je werk dan te breed wordt zul je dat op de koop toe moeten nemen. Of een dunnere pen nemen, dan wordt het strakker, maar dat is vaak ook niet mooi.
Vermoedelijk begin je bij de poncho bij de hals. Het is dus belangrijk dat het hoofd erdoor kan. Maar het is nog belangrijker dat je patroon uit komt. Als de halsopening te groot wordt kun je er altijd naderhand een rand om haken of breien. Zou mij zelfs niet verbazen asl dat in het patroon erbij staat.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 Oktober 2012 om 21:08
Als er in een patroon staat aantal steken gedeeld door 12 plus 11, dan gaat dat patroon telkens over 12 steken, alleen bij de laatste 12 zou het dan niet mooi worden of er is dan precies een ajourgaatje. Of de 12e steek is een verbindingssteek. Die heb je dan bij de laatste keer patroon herhalen niet nodig. Je kunt vaak kijken naar de teltekening, waarvoor die extra steken zijn. Daar kun je niet mee sjoemelen, dan komt het patroon niet uit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
es1973 View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 18 Oktober 2012
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer es1973 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Oktober 2012 om 19:32
Hoi allemaal,
 
Heel erg bedankt voor de reacties!!! Zonder jullie was ik denk ik niet ver gekomen hihi!!
Nu weet ik gelukkig wat me te doen staat dus ik kan eindelijk aan het werk.
Het is trouwens een poncho-gilet en zo gauw die klaar is zet ik zeker een foto hier op het forum, want als die af is ben ik een hele trotse breister!!!!
 
Groetjes Esther.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.375 seconden.
Lang Yarns