Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Afwerking

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Afwerking
    Posted: 02 Juni 2023 om 15:46
Goedemiddag,

Ik ben aan een nieuw breiproject begonnen en ik stuit meteen alweer op 2 dingen die ik niet begrijp.
Het betreft een een kindertruitje met korte mouwen. Het voor en achterpand zijn hetzelfde. Nu moet ik aan de armsgaten beginnen.
Dan volgt nu de volgende beschrijving.

Armsgaten
Op 18 cm tot. hoogte, de st. van de uiteinden met een markeerring merken.
Dit snap ik.
Het volgende.

Pas
Op 26 cm tot. hoogte, verder br. in boordsteek 2/2, maak 2 meerd. en begin en eindig met 3 r.st.
U hebt 64 st.
Dit snap ik ook.
Het volgende.

Hals
Op 28 cm tot. hoogte, de midd. 24 st afk, daarna ied. deel apart verder br en plaats 3 r. st. aan de halszijde.

Dit begrijp ik dus niet wat er wordt bedoeld met het plaatsen van die 3 r. steken aan de halszijde.

Dan volgen de schouders

Schouders
Op 30 cm tot. hoogte 1x5 st. daarna om de 2 nld 3x5st.
Dit snap ik weer wel.

En het volgende begrijp ik ook niet.

Afwerking
Sluit de schoudernaden, neem daarna 54st. op met de breinaald nr. 4 langs een armsgat.
Ga op dezelfde manier te werk voor het tweede armsgat.
Sluit de zijnaden.

Die afwerking snap ik dus helemaal niet. Wat moet ik met de breinaald verder doen?

Meer beschrijving van het patroon is er niet.

Ik hoop weer op hulp van u.

Met vriendelijke groet,

Nancy




Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2023 om 00:09
ge moet op het begin en het einde 3 steken rechts breien. Als ge de hals hebt afgekant moet ge dus over 20 steken boordsteek 2/2 elke kant verder breien. Ge begint met 3 steken rechts en dan zijn er nog 17 over en zoudt ge dus eindigen met 1 averechte, daarom drie rechte steken aan de halskant.

die afwerking denk ik dat ge kunt zien op het voorbeeld dat waarschijnlijk bij die beschrijving zit. Ofwel moet ge een paar naalden rechts breien en dan boordsteek, ofwel direkt boordsteek (meer debardeurachtig ipv korte mouwen), vermits het niet echt armsgaten zijn, maar een aanduiding waar de armopening komt.

ge kunt ze ook laten zitten, maar is niet handig om dragen.
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Juni 2023 om 08:41
Goedemorgen lieve Bep,

U bent weer bedankt voor deze uitleg.
Ik merk wel dat het bij mij vaak een kwestie is van goed een patroon door lezen ... Tongue

Wat de armsgaten betreft, ik denk inderdaad dat het enkel een aanduiding is waar de armopening komt. Er zit geen apart mouwtje aanvast, de zijkant is gewoon recht. Halverwege van het truitje staat op het patroon een streepje aangegeven daar waar de zijnaad stopt en de armopening begint.

Dank je wel, Bep, ik ben zo blij met u...Wink

Groet Nancy

Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2023 om 17:08
Hallo Bep,

Ik heb een vraag die u vast wel weet.
Als er staat:

Aan weerskanten 2 steken afkanten:

Om de 8 naalden 4 maal    ...   moet ik dan eerst 2 steken afkanten en dan de 8 naalden breien of eerst 8 naalden breien en dan pas 2 steken afkanten?

Groet Nancy
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2023 om 19:31
aan weerskanten 2 steken afkanten dwz
2 steken afkanten, naald uitbreien, keren,
2 steken afkanten, naald uitbreien.

dit moet ge om de 8 naalden doen en 4 maal.
dus

ge breit 6 naalden en dan weer die 2 naalden met afkantingen en dan begint ge opnieuw te tellen.

In het 'blokske' van 8 naalden moet ge dus de afkantingen doen.

Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2023 om 19:45
die eerste naalden afkanten tellen dus mee voor die om de 8 naalden.

Weet ge dat ik nu efkes serieus aan het twijfelen ben. Meestal als ge een patroon hebt, kunt ge met tellen wel zien wat ze juist bedoelen; ofwel geven ze de centimeters weer, ofwel het aantal steken. En dan kunt ge beginnen rekenen.
Back to Top
Nancy Louise View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 29 Augustus 2022
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nancy Louise Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juni 2023 om 21:22
Ik denk dat het ook zo is zoals u het omschrijft ... dus dat de naalden waarin je afkant ook meetellen.

Wink
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.578 seconden.
Lang Yarns