Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenapparaatje om franjes te maken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: apparaatje om franjes te maken
    Posted: 10 September 2010 om 21:03

ik ben een verzamelaar van antieke paraplu's, eveneens kledij uit die tijd, maar mijn vraagje betreft parplu's en of parasols.

Ik heb een 10-tal paraplu's die we gebruiken voor in een stoet anno 1900 en graag wou ik zelf enkele franjes maken om aan de handgreep van die paraplu's  te bevestigen.

Ik zag onlangs op internet een apparaatje om pompoms te maken maar bestaat er ook zoiets om de dus langere franjes te maken. Ik ben benieuwd of iemand me hiermee kan helpen.

met dank bij voorbaat van medaljack
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2010 om 21:41
Hoi Jacques, ben zo'n apparaatje nog nooit tegen gekomen. Weet niet eens of het bestaat ? Als ik franje nodig heb voor een lampjekapje of zo koop ik het gewoon aan de meter op de markt.
Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 September 2010 om 22:22
Ik maak franjes met een langwerpig stuk karton, maar met zijde zou ik iets van plastic nemen, iets gladders, zoals een snijplankje.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 08:09
goede morgen mistig, ik wist niet dat dit op de markt te vinden was maar liever maak ik dit zelf, dit in de stijl dan van de paraplu, bvb zwarte zijdedraad. Mogelijks vind ik dat daar, in elk geval met dank voor de tip
Back to Top
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 08:18

dag Magtelt, bedankt voor je tip, dit is het proberen waard. Ik ben wel een man en daaruit volgend geen wonder voor wat dergelijke handelingen betreft, ik heb daar geen ervaring mee. Ik ben wel van plan om dit uit te proberen. Ik vraag me wel af of dit dan ( bij mij ) geen knosselboeltje wordt daar waar de draden bovenaan samenkomen. Graag wil ik ook zo een zijden bolletje bovenaan maar ik denk dat ik dat wel zal kunnen maken. Ik weet het, op de markt, dat is gemakkelijker maar ik wil dit graag eens zelf maken.

met de groeten van het Belgische groentje, Jacques

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 10:04
in veel (oude) handwerkboeken staat beschreven hoe je franjes maakt voor langs de stof van een paraplu. Een apparaatje is er naar mijn weten nog niet voor.

zo een soort overgordijntrekkoord heet volgens mij in het engels  een 'tassel' en deze is er hier op het forum al een keer aan de orde geweest.
groetjes,

geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 10:52
je zou bij een gordijnenzaak kunnen kijken, daar hebben ze koorden met een balletje eraan met franje
lydia wijsbroek
Back to Top
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 12:58

Hallo Judy, bedankt voor je hulp, ik heb inderdaad al op ebay naar tassel gezocht, anderen noemen het ook tassle, en dat is inderdaad ook een weg die te bewandelen is. Je vindt wel voor 99,9 % grote tassels ( langer dan 20 cm ). Key tassels zijn de kortste maar zijn dan dikwijls zeer eenvoudig en met dikkere koorden. Zo het prachtig franje sierelementje zoals aan zeer oude paraplu's komt ge eigenlijk niet tegen.

Judy heel veel bedankt voor je tip!! groetjes van Jacques

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 13:00
Je wikkelt de draad een tijdje rond de kaart en dan knip je aan één zijkant alle draden door. Zo krijg je ze allemaal even lang. Als ik met wol en een centimeter gelijke draden probeer te krijgen, lukt dat niet en moet ik later de franjes knippen met een plakbandje plat op tafel en dan nog zijn ze niet helemaal gelijk.

Een bolletje van zijde zou je ook van een lapje zijde rond vulling kunnen maken (vulling kun je kopen, maar een oude sok/panty is daar ook geschikt voor). Ik weet niet of je met zijde pompons kunt maken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 13:58

dag L.Wijsbroek, bedankt voor je interessante tip, daar heb ik nog niet aan gedacht en in zo'n winkel zou ik kunnen de franjes vinden die ik zoek, dwz franjes met veel frullen aan. kleintjes zijn mogelijks ook daar te vinden;Ik zoek wel zwarte maar ik kan die wel gaan kleuren met textielverf veronderstel ik.

met vriendelijke dank van het groentje uit België

Back to Top
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 14:02

hallo Magtelt, weer een gouden tip om te proberen!!

heel veel bedankt hiervoor

groetjes van het groentje uit België

Back to Top
Prideke View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 15:51
Volgens mij gaat het je lukken Jaques! Als het klaar is laat je ons dan een foto zien, ben namelijk helemaal niet nieuwsgierig hoe het geworden dan is 
Back to Top
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 17:36

doe ik beste Simone !

er zal nog wel wat water door de zee vloeien vooraleer het me kan lukken denk ik

maar we gaan er positief tegenaan

groetjes Jacques

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 17:50
ik weet dat er bij action (soort winkel hier net als de wibra) heel goedkoop van de tassels gezien heb (met koord eraan meen ik). Zal als ik weer in het centrum ben er eens naar kijken. Misschien ook in zwart te verkrijgen. Maar is volgens mij geen uitvoering in zijdegeen zijde.

zie ook de eerdere sites die vermeld waren bij vorig draad over dit onderwerp. Nog een hele interessante nieuwe erbij gevonden;
www.prettyimpressivestuff.com/tassels

Je zou om een mooi bolletje in je tassel te krijgen de draden die je allemaal op gelijke lengte hebt afgeknipt om een grote kraal of knikker heen kunnen leggen en dan pas samenbinden met bijvoorbeeld eerst een elastiekje en dan met bijv. een koordje van (borduur)zijde onder de kraal over het elastiekje afwerken. Er zijn ook zilverkleurige (versierde) kapjes te koop bij kralenwinkels ipv het afwerkkoordje.

Ook kun je om de kraal een lapje glanzend zwart voeringstof spannen en erin de dubbel gevouwen draden vastlijmen of doorheen trekken.

trouwens nu ineens bedenk ik me dat zijden tassels mogelijk ook te koop zijn in chinese winkeltjes. Meestal hangen ze ook aan van die chinese lampionnen.

Maar als je zelf aan zwart (zijde) garen kunt komen, dan is het volgens mij niet moeilijk om ze zelf te maken (ook niet voor een man)Zie bijvoorbeeld de beschrijving op wikipedia. Dus ik zou zeggen probeer het eens; eerst misschien met gewoon wol.

Als het af is willen we allemaal graag meegenieten van je kunstwerk. Van het vorige draadje hebben we helaas ook niet het resultaat mogen bewonderen.
groetjes,

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 18:57
ook op www.picasaweb.google.com/harryyyykhan
kun je heel veel mbt dit onderwerp vinden.  Tekeningen over hoe en inspiratie voor wat. En het leuke is dat Harry ook een man is.
groetjes,

Back to Top
Jacques View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 September 2010 om 22:54

Goede avond beste Judy, dat zijn weer tips van de bovenste plank.

Ik bekijk dit allemaal eens Judy en hou je op de hoogte. Leuk is dat je vermeldt dat het een man is op die website. Een plezante anekdote in dat verband: Ik was enkele dagen geleden in Ardingly ( UK ) Daar is om de 2 maand een antiekbeurs waar je heel leuke spullen kunt vinden aan een relatief goede prijs. Ik stond daar bij een verkoper van kantwerk en pareltjes voor op Victorian en Edwardian kledij. Hij verkocht ook knopen uit die tijd, schoenclips, mercerieartikelen zoals garen uit die tijd enz. Ik keek even rond in die zaak en we stonden daar met meer mannen dan vrouwen en de verkoper was ook een man en zelfs geen verwijfd exemplaar. Ik ben een industrieel fotograaf en heb dus beroepsmatig niks te maken met die dingen en hadden ze me enkele jaren terug voorspeld dat ik ging zitten naaien aan antieke paraplu's, ik zou ze voor gek hebben verklaard.Tijden veranderen heb ik de indruk. Leuk toch hé.

vele groetjes en hardstikke bedankt, Jacques

Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 September 2010 om 08:49
leuk toch dat mannen nu veel meer interesse krijgen in wat vroeger 'vrouwenzaken' heetten en natuurlijk ook andersom.
groetjes,

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.484 seconden.
Lang Yarns