Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenbaby mutsje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
LiesbethvV View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: baby mutsje
    Posted: 27 Juni 2007 om 12:52
Hoi,

Krijg binnenkort een neefje of een nichtje en wil daar graag een mutsje voor breien die het de eerste paar weken kan dragen. Heeft er iemand een breipatroon voor mij? Liefst wel met 2 naalden, durf nog niet aan de 4 naalden te gaan...

alvast bedankt!

Groetjes Liesbeth
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 12:58
Zou je niet liever een mutsje haken dan ? Dat lijkt me een stuk makkelijker.
Ik heb zelf voor allebei mijn dochters legio mutsjes gehaakt. Het waren beide couveusekindjes (31 weken en 32 weken, 1050 en 1400 gram), en dat was zo ongeveer de enige kleding die ze móchten dragen. Maar bestaande mutsjes pasten niet zo best. Voor Jip moesten ze een doorsnee hebben van zo'n 8 centimeter, voor Bapke nauwelijks 10.

Ze waren wel heel schattig, maar helaas kan nu zelfs de babyborn ze niet op; véél te groot. Wel kan de babyborn hun oude kleertjes maat 38/40 aan.
(Overigens hebben ze allebei enkele weken echte Babybornkleertjes gedragen; zal er eens een foto van inscannen).
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 13:03
Zo dan waren ze wel heel erg klein!

Heb net een zak gebreid waar de kleine in kan dus wilde daar graag een gebreid mutsje bij hebben.

En ik kan ook nog niet haken.Moet denk deze winter misschien toch wel op cursus gaan bij mn moeder die is nl erg goed in haken!

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 14:43
Oh, trouwens, ik heb ook wel mutsjes gebreid herinner ik me ineens; van die lekker tuttige engelse, met een strikje onder de kin en met een gehaakt randje, dat dan weer wel.

Moet je gewoon genoeg steken opzetten om van onderkant oortje /kinnetje over het hoofdje naar onderkant andere oortje /kinnetje te gaan, dan de afstand van voorhoofdje tot kruintje breien, aan beide zijden 1/.3 afkanten (of, als je heel goed kunt breien in elke verkortte pen steeds samenbreien op 1/3 en 2/3 afstand), en dezelfde lengte nog eens over alleen de middelste 1/3 breien. Afkanten, en dat T-model wat je dan hebt sluiten tot een mutsje/kapje. Ranje erlangs, koordjes voor strikje eraan, klaar. Leuk en lekker warm. Ik hoop dat het duidelijk is zo, want ik deed het altijd zonder patroon. het moet aan de strakke kant zijn, anders krijg je 'puntjes'. De steken samenbreien werkt dan ook beter;

Ik bedoel dus dit : stel je omtrek (oorlel/oorlel) is 30 steken. (is wel heel krap, hoor, voorbeeldje). Dan brei je de halve hoogte, en dan van de volgende pen maar 20 steken. Omdraaien. 9 steken breien, 2 sambr.. Keren, 9 steken breien, 2 sambr. tot je al die buitenste 20 (2x10) steken hebt opgebreid. In het middendeel hou je dan steeds 10 steken, terwijl de steken voor de zijkant 1 voor 1 in patroon worden afgewerkt. Je mutsje is dan in één keer mooi in elkaar, zonder puntjes, en het klinkt veel ingewikkelder dan het is.

Als je niet kunt haken,écht niet, kun je ook de eerste pakweg 2 toeren boordsteek brieien en de laatste ook, en er dan lintjes of koordjes apart aannaaien. Maar dan zit het boordje alleen langs de voorrand en middenachter, en niet aan de zijkantjes. Misschien kun je dat oplossen met de eerste 4 steken steeds ribbels breien ofzo.

voor een meisje kun je er een mooi picotje aanhaken, zou ik voor een jongetje niet doen. Gewoon vasten of kreeftesteek.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 14:52
En ik vergeet bijna de makkelijke methode :
Brei een lap met de omtrek van het hoofd, ongeveer een boordje langer dan nodig is. (Begin ook met een boordje !) Niet afkanten, maar de draad door de steken rijgen.

Sluit de middenachternaad (dus de zijkanten tegen elkaar naaien.
In plaats van afkanten haal je de draad door alle steken en trekt hem stevig aan. Eventueel afwerken met een pomponetje ofzo, maar zo laten kan ook, hangt een beetje van de dikte van de wol af.

Je kunt ook na de middenachternaad de bovennaad sluiten (dan wel eerst afkanten natuurlijk), en aan beide hoekjes een touwtje met een kwastje maken. Schattig ! Kabouter Plopmutsje eigenlijk.
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 14:54
dankjewel!

als er nog meer ideeën of eventueel patronen zijn hoor ik het wel.

liesbeth
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 17:53

ik heb net een nieuw blad gekocht en daar staat een lief mutsje in, gebreid op 2 naalden heb ik gezien (want ik kan ook niet met 4)

Maar buuf heeft het even in leen om te kijken wat ze leuk vindt voor haar dochtertje... (die is 8 maanden bijna)

dus als je tot morgen kan wachten?  Ik dacht in katoen, die "super baby" geloof ik, in streepjes...

Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 20:42
Ik kan zeker wel wachten tot morgen, doe nl vandaag even aan een breiloze dag...
Back to Top
miep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 20:46

Originally posted by LiesbethvV LiesbethvV wrote:

Ik kan zeker wel wachten tot morgen, doe nl vandaag even aan een breiloze dag...

Oei, hoe is het mogelijk. Wat dapper van je, ik word altijd een beetje onrustig van een dag niet kunnen fröbelen.

Groetjes, Carla

Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 27 Juni 2007 om 20:49
ben een tijdje bezig geweest met een project en moet er nog een stuk aanbreien maar dat moet ik dus zelf verzinnen want het patroon gaat niet verder....
Heb dus al 3 verschillende versies en het is nog steeds niet goed, maar heb al een aantal dagen alleen maar daar aan zitten rommelen, vandaar even de breivrije dag, even op adem komen en morgen ga ik het afmaken (hopelijk is hoe ik het nu wil gaan doen goed)

groetjes
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2007 om 07:42
hihi! vandaag ga ik even naar de buurtjes, hoor!
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2007 om 11:49

hier komt het mutsje...

het babymutsje:
stekenverhouding 28st/40 nld is 10/10cm met nld 2.5
Cotton Soft

zet 120st op in blauw katoen en brei 20nld in tricotsteek (3cm)
ga verder in streepjes (4ndl blauw en 2 nld in ecru)
minderen bij hoogte 11cm:  4st, 2st samen, herhalen tot einde naald (101 st)
brei 5nld over
opnieuw dezelfde minderingen maken (4st, 2samen, enz... = 76st)
brei 5 nld over
brei 2st samen over de hele naald (38st)
brei 5 nld over
brei 2st samen over de hele naald (19st)
brei 5nld over
brei 2st samen over de hele naald (10st)
brei 24 nld (=7cm) over deze 10sten in blauw voor het puntje aan de muts.
indien je een gewoon mutsje wil, laat je die 7cm er af

naai de laatste 10st toe in drie steken
naai mutsje toe
veel succes!
groetjes, chrisje

het mutsje geeft één maat aan, maar kleiner maken is makkelijk: 10steken minder en 2cm minder breien...
Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 28 Juni 2007 om 17:26
ik ben aan dat mutsje bezig, en het is best een mooi model. alleen is het vermeld voor "één" maat, en zal het dus voor een pipekleintje te ruim zijn... Ik denk dat er voor het allereerste maatje zeker 15 steken minder mogen!
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2007 om 09:29
Dat is goed om te weten, ga zo beginnen aan mn proeflapje!

Back to Top
chrisje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 29 Juni 2007 om 11:03

Originally posted by LiesbethvV LiesbethvV wrote:

Dat is goed om te weten, ga zo beginnen aan mn proeflapje!

veel succes!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns