Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Babysok maar dan voor volwassenen

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Makreel View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Makreel Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Babysok maar dan voor volwassenen
    Posted: 11 December 2010 om 20:38
Wie kan mij helpen aan een ( niet al te moeilijk) breipatroon voor
babysokjes maar dan in de volwassen uitvoering?
Ik werk nl in een woonzorgcentrum voor bejaarden en ik wil graag
sokken gaan breien voor de oudjes. Er zijn enkele dames die ze
hebben maar weten geen patroon. Ik heb zelf wel eens geprobeerd
om een babysokpatroon te vergroten maar dat werd geen succes.
Ik hoop dat er iemand is die wat slimmer is dan ikzelf......haha
Alvast bedankt!
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer boek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 December 2010 om 21:32

Eenvoudige rechtgebreide pantoffels

Voor wie al redelijk netjes recht kan breien en net heeft leren afkanten en minderen, (en voor wie al langer kan breien maar een makkelijk en snel patroontje zoekt voor een paar zeer snelle en toch comfortabele pantoffels), hier een uitgebreide werkbeschrijving. Je kunt hierop allerlei variaties bedenken door bijvoorbeeld de omslagboord in een andere kleur (aan) te breien ( de 'beginlapjes' worden dan 10 steken smaller en je hoeft dan na de hiel niet te minderen!)

Brei de pantoffels van een stevig garen of anders van 2 draden tegelijk; het moet een vrij dicht, strak weefsel worden. Je kunt ook voor een andere steek dan ribbels kiezen (gerstekorrel of linnensteek zijn heel mooi, maar het eerste is wat rekbaarder, het tweede juist minder). Moeten ze langer meegaan dan je over het breien gedaan hebt, dan kan het slim zijn er een leren of vilten zooltje onder te naaien. Wassen wordt dan lastiger!

Als je de pantoffel in tricot breit, zorg dan dat-ie voor kinderen aan de lange kant is; het rekt minder in de voetrichting, en anders groeien ze er erg snel uit. Wel kun je er dan nog leuke figuurtjes opmaken. Wil je echt opvallen, brei dan de hele pantoffel in een jaquardpatroontje, maar hou de draden kort, anders blijf je steeds steken !!!

Om de bovenvoetnaad te voorkomen, kun je na de enkelboord (vanaf de mindering dus) het werk op 4 naalden zetten en verder rondbreien. Maar dan is het geen eenvoudige pantoffel meer, dus dat zal ik hier niet verder uitleggen.  De teen kun je ook goed afwerken door in plaats van afkanten de afhechtdraad door de laatste lussen te halen en stevig aan te trekken, waarna je meteen de bovenvoet sluit.

In het patroon noem ik de dames (kinder) (heren) maten na elkaar. Meet eventueel de voet op bij erg grote en erg kleine voeten en bereken het juiste aantal steken. Brei op naalden nummer 4 (hele kleine kindervoetjes 3,5) of 5 (heren, brede voeten) met een draad die normaliter te dik is voor de pennen. Ik heb een combinatie van een dikkere en een dunnere acrylsoort gebruikt, gewoon uit de restjesmand. (ca. 1 bol per kleur voor een paar).

word in de ik vorm geschreven maar ik heb dit patroontje ook gekregen hoor is het niet duidleijk genoeg mail me even heb er ook nog fotos bij

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
Marlan View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marlan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2010 om 10:57
Ik heb ook nog twee hele makkelijke patronen als je je email geef kan ik ze naar je mailen.

Mag ook in pm hoor

Groetjes Ineke
groetjes Marlan
Back to Top
Marlan View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Marlan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 December 2010 om 11:40
Makreel
de sloffen staan voor de deur Veel succes ermee
groetjes Marlan
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Corry R Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 December 2010 om 18:45
Ik had je een pm gestuurd,hopelijk heb je daar ook iets aan.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.461 seconden.
Lang Yarns