Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Babytuniek

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Babytuniek
    Posted: 12 Augustus 2018 om 20:28
​Hallo dames,

ik wil voor mijn kleindochter een tuniek breien uit het patroonboek van katia nr 58. 

Ik moet beginnen met de boordsteek 2x4. Er staat 1e naald: aan de goede ​kant van het werk  *2st.r., 4 st. av.*, herhaal van *tot*
Minder aan beide kanten aan de goede kant van het werk: afwisselend in elke 6e naald en in elke 8e naald: 6 maal 1 st.
Maak de minderingen op de  volgende manier: 1e mindering aan de goede kant van werk.
Dit begrijp ik niet. De 1e naald is de goede kant van het werk en ik moet minderen aan de goede kant van het werk maar in de 6e of 8e naald dat is de de even kant (achterkant).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2018 om 07:47
1 = mindering goede kant

achterkant 1
goede       2
achter     3
goede       4
achter     5
goede        minderen in 6de naald
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2018 om 08:26
Misschien is het de bedoeling dat je bij het minderen twee rechte steken samen breit of een overhaling daarmee maakt. Dus niet met averechte steken. Maar voor mensen die het patroon niet hebben, geef je wel erg weinig gegevens. Wij hebben geen patroon, tekening of foto. Moet de hele tuniek in boordsteek 2 r 4 av?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Augustus 2018 om 21:32
Ik heb geprobeerd een foto te uploaden maar dat lukt helaas niet. Het is de katia uitgave herfst/winter. Patroon 44

Rugpand: 84 st. opzetten.
Er staat 1e naald: aan de goede ​kant van het werk  *2st.r., 4 st. av.*, herhaal van *tot*

Brei boordsteek  2x4. Begin en eindig de 1e naald v.d. boordsteek met 2 st. av.
Minder aan beide kanten aan de goede kant van het werk: afwisselend in elke 6e naald en in elke 8e naald: 6 maal 1 st.
Maak de minderingen op de  volgende manier: 1e mindering aan de goede kant van werk. Op het rechter uiteinde = begin v.d. naald: brei 2 st. av., 2 st r., 2 st. samen av. breien. Op het linker uiteinde = wanneer er 6 st. over zijn vóór het einde v.d. naald: brei 2 st. samen av., 2 st. r., 2 st. av.

Aan de goede kant lopen een soort kabels van 2 steken recht en 4 averecht

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is uitgelegd,


Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 07:57
Dus eerst wordt er gezegd: *2 r, 4 av* en dan: begin altijd met 2 av. En de minderingen zitten niet in de eerste en laatste 4 steken. Ik denk dat het een slechte vertaling is of dat de schrijver van het patroon zelf in de war is over goede en verkeerde kant. En het is ook niet duidelijk over hoeveel naalden het patroon loopt, met dat "afwisselend in elke 6de en in elke 8ste naald. Dat afwisselend zal niet kloppen, het zal wel in elke 6de en 8ste naald zijn, maar begin je dan na die 8ste overnieuw te tellen?

Als je deze tuniek wilt breien, kun je het beste gewoon beginnen met dat boordpatroon en de minderingen doen zoals het er staat. Het is een klein kledingstuk, dus zie het als een proeflapje. Loop je vast, dan kun je contact opnemen met Katia, er staat vast wel een mailadres of telefoonnummer in het boek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
niania View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 27 Oktober 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3604
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer niania Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 08:54
volgens mij gebeurd het ook wel eens dat je de steken op moet zetten 
en dan meteen in de eerste naald alweer moet minderen 
zou dat het kunnen zijn?
ik heb dat wel eens gehad in een patroon dat ik dacht waarom?


Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 09:39
Hallo dames,

Hartelijk dank voor het meedenken. Ik heb het contactformulier ingevuld op de site van katia
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 13:32
Nu ik verder lees is het tuniekje niet in trcot klopt dat ?

Dan zou het in een versprongen boordsteek gebreid kunnen zijn .vooral omdat je schrijft dat er aan de goede kant een soort kabels lopen .

De versprongen boordsteek staat misschien uitgelegd bij drops design garnstudio
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Augustus 2018 om 14:44
Ik zou denken, ga er een beetje flexibel mee om. Tel naald 1 niet en noem de 2e naald 1, want in heel veel patronen is naald 1 de av (=foute)
kant. Dus denk het om naar jouw situatie en minder dus zodra je 5 of 7 naalden gehad hebt aan de goede kant en dan steeds iedere 6 naalden.
Breien is ook soms "tuurlijk" denken en vervolgens je eigen ding doen.
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2018 om 09:01
Hartelijk dank voor jullie reacties. 
De gebruikte steken in dit patroon zijn boordsteek 2x2 en 2x4, ribbelsteek en kabelsteek (de kabelsteek wordt alleen bij het voorpand gebruikt). Ik ga kijken of drops iets heeft over de versprongen boordsteek. Anders ga ik aan de slag met de tip van lw1463. Daar zat ik zelf al over te twijfelen, ben net begonnen met breien en ben soms nog onzeker over wat wel en niet kan.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2018 om 11:53
ik snap die hele heisa niet. Als ge moet minderen wordt de naald waar al in geminderd is toch niet meegeteld, want als ge dat zou doen en ge moet in elke 2de naald minderen, dan mindert ge elke naald.
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2018 om 12:44
Het gaat niet om het minderen op zich maar om de naald waar je moet minderen. 
Er wordt aangegeven dat naald 1 de goede kant is (oneven) maar je moet minderen aan de goede kant van het werk in elke 6e naald dat is de even naald en tevens de achterkant!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2018 om 13:07
Originally posted by bep bep wrote:

1 = mindering goede kant

achterkant 1
goede       2
achter     3
goede       4
achter     5
goede        minderen in 6de naald


Ik denk dat ge u niet moet focussen op het even of oneven zijn van een 'lijn' maar op het aantal naalden dat ge moet breien.

Er staat gewoon de 'eerste' mindering aan de goede kant van het werk.
Back to Top
Madeliefjes View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 22 April 2018
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Madeliefjes Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2018 om 13:55
Ik ben echt blond...Embarrassed Dank je Bep. Het kwartje is gevallen, ik snap nu wat je bedoelt.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 15 Augustus 2018 om 14:11
ik had het anders eergisteren al geschreven hoor, daarom dat ik de heisa niet verstond.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.391 seconden.
Lang Yarns