Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Baktus KAL/CAL

 Reageer Reageer Pagina  123 7>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Baktus KAL/CAL
    Posted: 11 Juli 2012 om 21:14
Voor uitleg Baktus zie Vragen, sjaal.

Is het al weer eens tijd voor een KAL/CAL?

De Baktus is een eenvoudige sjaal in ribbels gebreid, waarbij je aan één kant in elke 6e naald 1 steek meerdert/mindert. Je koopt een aantal bollen, 3 of 4, breit tot je half door je wol heen bent met meerderingen (even wegen) en gaat daarna minderen. Hij wordt met sokkenwol gebreid, maar je kunt ook gewoon gemeleerde wol kopen.

Ik zou hem met twee steken beginnen en dan de draad zó lang laten aan weerszijden dat je een picootje kunt haken aan de punten.

Je kunt hem ook haken, zelf weten of je dat met vasten, halve of hele stokjes doet.

Zijn er nu al liefhebbers of wachten we tot begin september???
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 April 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2513
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2012 om 22:33
Ik ben wel kandidaat maar niet voor breien maar om te haken. Laat maar weten wanneer je start.
Kan er eventueel ook een eenvoudige beschrijving of afmetingen bij (haakpatroon) zodat het voor anderen ook een haalbare kaart is ;.))
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2012 om 22:59
Het hele punt is dat je je wol opbreit/ophaakt, maar een omslagdoek is meestal zo'n 170-200 cm breed, dus je kunt na ongeveer een meter gaan minderen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
MariaLA View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 Augustus 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2545
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer MariaLA Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 11 Juli 2012 om 23:00
Yes!! nog een kandidaat (breien).
Moet nog even uitvogelen wanneer te meerderen/minderen.
Iedere 6e naald, dan wordt de sjaal minder driehoekig, toch?!
 
Magtelt weet jij uit ervaring op hoeveel steken je in het midden ongeveer uitkomt??
Kan nl niet meer met lange naalden breien, anders maar een rondbreinaald of zo denk ik .
 
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 April 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2513
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 10:09
Toch nog een vraag,
nu weet ik dat ie tussen de 170 en 200cm lang hoeft te zijn maar kan je ook ongeveer aangeven welke de dwarse doorsnede is van het puntje tot het midden??
Ik zou graag met verschillende steken willen haken maar ik zou willen weten om de hoeveel centimeter ik moet meerderen!!! Bij jullie is dit 6 naalden maar met hoeveel centimeter komt dit ongeveer overeen??
 
Als ik dit weet kan ik beginnen wanneer jullie het startsein geven!! Big smile
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 10:24
ik ga ook mee doen, maar dan ook haken, ik ga dan halve stokjes doen en ik denk dat ik dan om de 3 toeren moet meerderen, heb ik dat goed ?
Back to Top
lollibol View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 April 2012
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2513
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lollibol Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 10:41
@ Doortje, het is een oneven getal, hoe doe je dat dan?? Embarrassed
 Doe je dan een keer in de 2e rij en een keer in de 4e rij? Ik heb er geen ervaring meeEmbarrassed
Want je moet toch meerderen aan dezelfde kant?? Confused
Life is too short to be sad, enjoy every day, even if it's not what you expected.
Back to Top
Nova View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2009
Locatie: Hillegom
Status: Offline
Points: 607
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Nova Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 11:17
Ik ben verzot op sjaals. Ik blijf even meekijken. Als ik de tijd heb dan haak of brei ik mee. Eerst ook even kijken of ik in mijn voorraad nog iets leuks heb liggen.
Groetjes, Femke

'Het verstandigst is zij, die weet wat ze niet weet.' Socrates
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 11:28
de ene keer meerder ik bij het begin en dan 3 toeren verder aan het eid dus om en om, ik ben anders bang dat ik te weinig kan meerdere en dan krijg ik wel een heeeeeeeeeeeeele lange sjaal
Back to Top
hitsje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 07 Maart 2012
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 559
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hitsje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:07
Ik wil ook wel graag meedoen, maar dan haken. Moet nog even uitvogelen wat dan een goed patroon is.
Groetjes Hitsje

http://pinterest.com/hitsje/

Back to Top
Boris View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 03 Juni 2012
Locatie: home
Status: Offline
Points: 1060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Boris Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:19
EmbarrassedWat is een Kal? Is dat dat je met zijn allen tegelijk hetzelfde project maakt? Dat is wel grappig. Laten jullie dan ook foto's zien?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:21
Goed zo Hitsje, dat is helemaal de bedoeling.

Dit wordt een ontdekkingsreis, want ik weet er zelf ook niets van. Mijn gewone gehaakte omslagdoeken zijn meestal bij de middenpunt zo'n 80/90 cm breed. Maar meiden waar is de creatieve moed en ondernemingsgeest? Deze sjaal stamt uit de hippytijd, de tijd van regels loslaten en je eigen koers varen.

Ik denk maar aan die dappere ontdekkingsreizigers die dachten dat de wereld plat was en dat je over de rand kukelde als je ver genoeg voer, en toch op pad gingen om IJsland en Groenland te vinden en later Amerika.

Wie niet waagt, die niet wint. Wie niet met ons meevaart, staat aan het eind van onze reis met koude schouders aan de wallekant. Wij gaan pionieren, moeten misschien een keer uithalen, uithuilen en opnieuw beginnen, maar dat heb ik al zo vaak gedaan toen ik voor de tweede keer leerde breien. Ik legde mijn werkjes op de pop of een kindertruitje en keek of ik goed zat met lengte en breedte, zo niet, overdoen.

We kunnen a.s. zondag rond koffietijd starten en het zeker tot en met oktober door laten lopen, zo kan iedereen meedoen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:28
nou heb ik toch een vraag hoor magtelt, waarom wordt jij geen schrijfster, potjandikke jij kan toch iedereen inspireren, wie wil er nu nog niet mee doen, ik kreeg echt het yes, yes, we gaan het doen gevoel.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:30
Originally posted by Boris Boris wrote:

EmbarrassedWat is een Kal? Is dat dat je met zijn allen tegelijk hetzelfde project maakt? Dat is wel grappig. Laten jullie dan ook foto's zien?


Inderdaad het is een project waarbij iedereen (ongeveer) hetzelfde haakt en breit. En we houden elkaar op de hoogte van vorderingen, knelpunten enz Wie foto's kan plaatsen, plaatst ze hier of bij Creaties. Of zoals ik, stuurt ze aan een vriendin die daar beter in is.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:31
Originally posted by doortje doortje wrote:



de ene keer meerder ik bij het begin en dan 3 toeren verder aan het eid dus om en om, ik ben anders bang dat ik te weinig kan meerdere en dan krijg ik wel een heeeeeeeeeeeeele lange sjaal


Je kunt om de 3 toeren meerderen en minderen, als je het maar aan dezelfde kant blijft doen, dus soms bij de eerste steek en soms bij de laatste.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:38
Misschien is dit ook een goed project om je restjes op te maken, gewoon die bollen wegen en door de helft delen en kijken hoe je uitkomt halverwege. Je hebt dan wel veel draden weg te werken tenzij je de Russische truc uit Tips en Trucs gaat doen.

Als je Picolientje breien wilt oefenen kun je organza of tule aan stukjes knippen en op de bol rijgen en later naar believen in je breiwerk verwerken. Kralen kan ook. Ik zou dat tussen de 9e en 10e steek vanaf de rechte kant doen en bijvoorbeeld om de 30 pennen. Je kunt op een effen doek later ook kleine gehaakte of gebreide bloemetjes verspreiden.

Ik heb ook eens een sjaal van restjes gezien waarbij de eindjes stevig geknoopt waren zodat de losse draadjes als versiering meededen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Boris View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 03 Juni 2012
Locatie: home
Status: Offline
Points: 1060
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Boris Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:39

Dank je Magtelt, ik had het ook net gegoogeld, crochet along. Dat lijkt me een leuk idee. Volgende keer wil ik graag eens meedoen als dat mag. Voor nu heb ik nog aardig wat werkjes in de wachtrij.

Back to Top
doortje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 27 November 2011
Status: Offline
Points: 2062
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer doortje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:40
maak het nog wat uit wat voor draad je gebruik, wat voor draad zou jij doen?  dat met die bloemetjes vind ik wel een leuk idee
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:40
Tja Doortje, dat vragen ze me ook als ik over mijn katten losbarst, ik houd me voorlopig maar bij schrijven op het forum, dan ken ik mijn publiek.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2012 om 12:45
Ik heb nog van die Zeeman gemêleerde wol met roze en andere kleuren liggen, die lijkt me wel geschikt. Pen 4 of 4,5 denk ik, grote steken gauw klaar. Ik zoek wel even naar brei- en haakbloemetjes, het moeten geen bloemkolen worden, maar een beetje bescheiden bloempjes. Anders moet je op de punt van je stoel zitten met je doek om.

Een streep gaatjes kan ook leuk zijn.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.641 seconden.
Lang Yarns