Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Biezen

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Biezen
    Posted: 02 Augustus 2020 om 15:37

Hallo

Ik zit te knoeien met de biezen aan mijn kruippakje.

Zoals Phildar beschrijft lukt het mij echt niet.

Ook filmpje op you tube al wel 100x bekeken :-)

Beschrijving Phildar

* zet 115 st op met breinl 2.5 en brei 1.5cm in boorst 1/1:begin en eindig de 1e nl en alle oneven nl ( goede kant van het werk) met 2 rechte st, brei daarna 1nl rechts aan de goede kant en enkele nl tricotst in een ander kleur.

Pers deze nl op, bij de steek per steek afwerking worden deze opnieuw uitgehaald;

* zet 116 st op met breinl 2.5 en brei 1.5cm in boorst 1/1:begin en eindig de 1e nl en alle oneven nl ( goede kant van het werk) met 2 averechte st, brei daarna 1nl rechts aan de goede kant en enkele nl tricotst in een ander kleur.

Pers deze nl op, bij de steek per steek afwerking worden deze opnieuw uitgehaald;Naai de biezen voor de afwerking aan elkaar, en naai ze steek per steek met de stiksteken aan de goede kant van het werk, aan de rand van split en halsopening

Naai de biezen voor de afwerking aan elkaar, en naai ze steek per steek met de stiksteken aan de goede kant van het werk, aan de rand van split en halsopening

Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 15:39
Hoe krijg ik er een foto bijgezet ;-)
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 16:20
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 16:23
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 16:32
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 16:42
Hey Bep

Inderdaad ik had dit reeds gepost en het het filmpje van you tube al wel 100x bekeken en het lukt mij niet. Daarom dacht ik dat er mss nog andere manieren waren.
De biezen zijn ook uit 1 stuk (daarom de beschrijving en foto erbij gevoegd) en we zitten hier toch met split en halsopening... en dan trekt de bies aan de hoeken rare vormen.
Ik vind persoonlijk het filmpje ook niet zo duidelijk ( maar ben geen ervaren breister)

Toch bedankt moest je nog tips hebben
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 18:45
ge kunt ook de bies er ineens aanbreien door middel van steken op te nemen. ge moet 2 biezen breien en die daarna aan elkaar naaien. Zitten er knoopsgaten in 1 van die biezen? Indien niet dan kunt ge volgens mij steken met een haaknaald langs de kant steken opnemen, helemaal rond en daarbij neemt ge 3 steken op de naald en de vierde steek slaagt ge over. Dus elke vierde niet opnemen. En dan breit ge die anderhalve cm boordsteek.
Dus in totaal zoudt ge ongeveer 231 steken moeten opnemen denk ik om de bies in 1 keer te breien.

Ik zal een ander filmke zoeken voor die bies aannaaien. Dat is heel simpel hoor. Ge breit dus die bies en de laatste naald moet ge rechts breien aan de goede kant, dan laat ge er een heel lange draad aanhangen. Ge neemt een contrasterende kleur (moet geen nieuwe bol zijn, maar een overschotje van het een of ander) en breit een naald of vijf/zes tricot en daar moet geen lange draad blijven aanhangen (zeker niet afkanten). Ik strijk die contrasterende naalden nooit. Dan neemt ge kopspelden en ge schuift de bies van de naald en begint die op de rand te spelden (wel zien dat ge de steken niet laat 'vallen') schoon verdeeld en dan neemt ge de lange draad van uw bies en ge begint de steken gaan vast te naaien. Ik doe dat meestal, wacht efkes e, in de vorige steek steken en bovenkomen in de volgende steek. Wel zien dat ge schoon in de lussen van de steken steekt en niet tussen de steken. Is efkes twijfelen in het begin maar ge kunt dat zien aan dat gekleurd stuk hoe de steken ineen hangen.

Ik hoop dat ge er een klein beetje aan uit kunt, misschien door het filmke nog eens te zien. Als ik een ander heb gevonden zal ik het hier ook wel zetten. Kunt ge er niet aan uit dan roept ge maar
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 19:05
https://www.youtube.com/watch?v=xCK-O8sIoIU     (ik laat dus die 5/6 naalden volledig hangen en trek niet af tot 1 naald)

https://www.youtube.com/watch?v=fttDMWiXxyQ      (dit kan dus ook met een haaknaald en dan de steek op de breinaald zetten)


Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 19:11
https://www.youtube.com/watch?v=g1NXRgzsnEk

3 steken opnemen en de vierde overslaan
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 19:40
Super bedankt voor uw goede hulp!
Ik ga het aannaaien nogmaals proberen,( ooit moet dit lukken :-) )
het resultaat zou mooier zijn dan aanbreien heb ik al gehoord.

Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 19:58
Zou ik ook 1 lange bies kunnen breien ipv 2 aparte die ik daarna toch zou moet aan elkaar naaien ?
En waar begin je best met het opspelden van de bies?
Ik zou denken achteraan in de nek?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 20:02
als uw breinaalden lang genoeg zijn wel, en anders op een rondbreinaald breien daar geraken meer steken op.

Ik speld die bies vast aan het begin en aan het einde, dan in het midden ergens en dan nog eens elke keer in de helft en zo kunt ge die bies schoon verdelen dat ze overal even goed verdeeld is.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8159
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2020 om 21:50
Het is het aloude phildar probleem .

Ik heb ook een paar kruippakjes van phildar op die manier gemaakt .

Ik trek het tricot wel uit, maar de laatste pen telkens maar een paar steken deze stikken en dan weer een paar steken .Je stiksteekrand valt aan de goede kant van het werk ,en je moet er voor zorgen dat ik niet in de steek stikt .Dat doe ik als ik het tricot breiwerk laat zitten .

De verdeling doe ik op de zefde manier als Bep


Je doet haast net zolang over de afwerking als over het breien van het pakje .

Ik moet zeggen dat het een mooie afwerking is ,maar je moet een hoop geduld hebben en heel voorzichtig te werk gaan
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2020 om 20:51
Als je de 5nl laat zitten is dat voor het opspelden te vergemakkelijken .
En wanneer haal je deze dan uit?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12046
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2020 om 22:44
als je de hele bies hebt vastgenaaid. Dan kunt ge die uithalen. De laatste gaat misschien soms moeilijker zijn omdat (ik toch) soms een stukske mee heb vastgenaaid, maar in feite komt dat ook gemakkelijk los, alleen dus oppassen als ge de laatste wilt uittrekken dat ge dat voorzichtig doet en de draad dan afknipt zodat ge die gemakkelijker door de steken kunt halen als het moest vastzitten.
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2020 om 10:55
Nog een vraagje :-)

Zou ik de laatste nl na de boorsteek dus 1 rechte nl en de volgende 5/6 nl in andere kleur niet met een iets dikkere nl breien? Boordje is met nl 2.5. ( indien dit geen kwaad zou kunnen welke naalddikte raad je dan aan?)
Zou dit het aannaaien niet vergemakkelijken.

Alvast bedankt Bep


Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.387 seconden.
Lang Yarns