Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

borduren, stof omlocken

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
foxy lady View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 September 2009
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer foxy lady Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: borduren, stof omlocken
    Posted: 27 Juli 2011 om 19:54
Hoi iedereen,

Ik heb zojuist mijn eerste borduurpakket gekocht, en ik heb erg veel zin om er mee te beginnen. Ik heb nog nooit eerder geborduurd. Nu lees ik op de informatie dat in het pakket zit, dat ik eerst de stof moet omlocken zodat het niet kan gaan rafelen. Maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Weet iemand van jullie dat misschien?

Groeten Marijke
Back to Top
l.wijsbroek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4187
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer l.wijsbroek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2011 om 20:07
als je geen naaimachine bij de hand hebt, kun je het ook met de hand doen, festonteekjes eromheen en het kan niet meer rafelen.
lydia wijsbroek
Back to Top
foxy lady View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 September 2009
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer foxy lady Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2011 om 20:55
Hoi hoi,
Dank je wel voor je reactie! Misschien een beetje een onnozele vraag, maar moet ik dan het stukje stof eerst omvouwen en dan door beide lagen festonsteekjes maken?

Groetjes Marijke
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2011 om 10:42
Nee hoef je niet om te vouwen. Ik was vermoedlijk een beetje luier, ik naaide er gewoon een soort rijgsteek om. Ik heb geen flauw idee hoe die steek heet. Het ziet er naderhand ongeveer zo uit: /    /    /    /    /  de steken liggen dan wel schuiner.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2011 om 12:22

Even wat vergeten. locken doe je met een zgn. lockmachine, die snijdt een stukje van het stof af (zoveel als jij bepaalt) en werkt tegelijkertijd het stof af zodat hij niet meer kan gaan rafelen. Voordat deze machines er voor huishoudelijk gebruik waren deed je dat met de zigzagsteek van je naaimachine. En als je die ook niet had deed je dat met de hand, Bij handwerken die langere tijd in beslag nemen doe je dat netjes op de manier zoals Lydia dat beschreven heeft en denk je dat je het werk toch niet zo lang onderhanden hebt doe je het op de manier die ik boven heb proberen te beschrijven.

Groetjes Lida

Back to Top
Crea-Mo View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 02 Maart 2010
Status: Offline
Points: 1803
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Crea-Mo Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2011 om 12:43
Originally posted by lidwina lidwina wrote:

Nee hoef je niet om te vouwen. Ik was vermoedlijk een beetje luier, ik naaide er gewoon een soort rijgsteek om. Ik heb geen flauw idee hoe die steek heet. Het ziet er naderhand ongeveer zo uit: /    /    /    /    /  de steken liggen dan wel schuiner.


Ja, zo doe ik het ook. Mijn oma zei altijd dat je de lap eerst moest "omslingeren", maar of dat de juiste benaming is.....
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14056
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2011 om 13:29
Het zal inderdaad ongeveer zo geheten hebben. Wij noemden het "omwèrpen". Met de klemtoon dus op de e.
Back to Top
foxy lady View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 26 September 2009
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer foxy lady Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 19:52
Dank jullie wel voor de reacties! En zo snel ook! Dan ga ik maar aan de slag! Ik hoop dat het gaat lukken. 
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2011 om 22:41
Ik heb geen lockmachine maar de zigzag van mijn naaimachine voldoet ook prima
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns