Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenbreien en haken met 1 hand

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Mirtje71 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 25 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 136
Direct Link To This Post Onderwerp: breien en haken met 1 hand
    Posted: 25 Oktober 2009 om 08:21

hallo

 

ik ben op verkenningstocht voor mijn moeder. Ze is altijd fanatiek aan het breien en haken, maar heeft van de week een ongeluk gehad en haar duim verloren. Op dit moment is rest van duim in buik vast genaaid, daarna wordt gekeken of er nog iets te redden valt. Erg heftig voor haar.

DE komende maanden kan ze maar 1 hand gebruiken. Ik probeer uit te zoeken om in die tijd toch iets te kunnen doen. Heeft iemand ervaring of weet iemand meer? Alle tips zijn welkom.

Ben zelf uitgekomen op de knifty knitter. Een kopen en dan ergens op vast maken, met gat in midden. Maar weet niet of het echt haalbaar is. Ze zal veel moeten oefenen, maar is een echte doorzetter. Ze kan na een dag al iets met links schijven, terwijl ze rechts is.

Alle tips zjn welkom, zou fantastisch zijn als ik iets kan regelen voor haar!

groetjes,

Mirtje

Back to Top
mineke.j View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 18 November 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 855
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 08:37

Dat is heftig zeg je duim kwijt zijn van je rechterhand en dan maanden alles met 1 hand, links nogwel, moeten doen. Het zal veel van haar aanpassingsvermogen vragen ..... maar hoe je dan zou kunnen breien of haken? Geen idee!
Veel sterkte voor haar!

http://minekeswerkjes.blogspot.com/
Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2268
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 08:47
Er bestaat een soort toestel waar je kunt mee breien als een soort weefgetouw. Kijk anders eens op de hobbydoos winkel.
Wens je ma veel sterkte.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 08:48

Ik zou ook niet zo snel weten of en hoe het kan. Misschien inderdaad met een knifty knitter, maar je hebt toch vaak wel twee handennodig. Maar goed het is te proberen, lukt het niet dan is dat heel erg jammer, maar lukt het wel.......
Misschien eens met zo een therapeut praten (die van die ergonomische dingen en hulpmiddelen maakt). En anders misschien toch even het handwerken voor een tijdje laten liggen tot beide handen weer redelijk te gebruiken zijn.

Veel sterkte voor haar de komende tijd.

odette
Back to Top
Mirtje71 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 25 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 136
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 08:50

ik denk dat je de knifty knitter bedoel, die heb ik dus gevonden. Maar op zichis dat toch met twee handen. Maar door vast te zetten en oefenen misschien toch met 1 handmogelijk. dat is dus een van de opties die ik aan het uitzoeken ben.

Echt mooi hoe jullie meedenken, nu al antwoorden, ben er blij mee!

mirtje

Back to Top
Mirtje71 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 25 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 136
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 08:54

hallo odette.

Mijn moeder en stil zitten is geen goede combi.

Het is nog niet bekend of ze in de toemkomst haaar handfunctie terug krijgt. Voor revalidatie is het nog veel te vroeg, er komen eerst nog wat oparaties aan.

Maar moeders is zo'n kei. Ze wil niet nog 6 weken wachten om te kijken of ze dan iets kan gaan leren. Echt zo bijzonder wat ze nu al doet (het is vrijdag gebeurd), en dat terwijl ze nu ook al die pijn nog heeft.

Het zou gewoon helemaal te gek zijn als het gaat lukken iets te verzinnen, zodat ze ergens naar uit kan kijken, dat ze toch iets kan blijven hobbyen.

 

nogmaals, bedankt voor het meedenken, echt geweldig!

Mirtje

 

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 09:09
Als ze een redelijk ervaren breister is, kan ze wellicht goed uit de voeten met een breischede ?? Wel nog handiger als je continentaal kunt breien natuurlijk ; zo breiden professionele kousenbreiers vroeger. De rechternaald in een breischede, en met de linkerhand werd gebreid.

Voor je echter met één hand net zo handig bent als met twee, gaat er vaak wel jaren en jaren overheen. Ik hoop dat ze voor die tijd de functie van de hand weer kunnen herstellen. Ik heb wel eens van duim/teen-transplantiaties gehoord ; dat schijnt heel erg goed te werken. Maar laten we hopen dat ze haar duim kan behouden, natuurlijk.

Hier een filmpje van een eenhandig breiende dame. Zij gebruikt zo te zien haar stomp (of iets op haar stomp) als breischede.




Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7299
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 10:01
Hier was ooit een topic over een breiraam. Ik weet niet of dat iets is?
Groetjes Teunie
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Augustus 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2571
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 10:38

Hoi Mirtje, even een vraagje, wil je moeder het bij breien of haken houden ? Ik vraag het hier om, ik heb behoorlijk ervaring met mensen die maar een hand kunnen gebruiken (CVA etc.) Ik heb hen kunnen helpen met het borduren op Plastic Canvas. Het lijkt een beetje op het ouderwetse kussen stramien maar is gemaakt van plastic.

Het is te koop als plaat maar ook in verschillende vormen. Je kunt er heel veel mee maken van doosjes tot speelgoed , tissue boxen zijn (vind ik) ook heel leuk om te maken. 

Je kunt het vanaf het patroon knippen en dan met lijmtangen aan de tafel of een hulpstukje vast zetten. Ik wil je met alle plezier verder wegwijs maken. Mail of PM maar. Groetjes Mistig

 

 

Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
pralientje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 23 Mei 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 14072
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 10:44
Wens haar veel sterkte
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 01 April 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 928
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 10:46
Ohnee wat erg! Ik zou niet weten wat doen als ik plots maar 1 hand kan gebruiken...

Om even verder te bouwen op de link van het filmpje van Leentje, ze hebben ook een blog, misschien heb je daar iets aan? (http://onearmedknitting.blogspot.com/)

Borduren op Plastic Canvas lijkt me ook wel een leuk iets, maar dan heb je misschien toch je beide handen nog nodig om het vast te houden?

Als je mama wat lenig is kan ze het misschien (zittend) tussen haar knieën vasthouden? Maar misschien is dat dan slecht voor de rug...

Wens jouw mama veel beterschap! En ik hoop dat ze haar duim er terug aan kunnen vastzetten!


Back to Top
sassa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 05 Augustus 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 5231
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 10:48
In januari heb ikzelf een 5-tal weken gips gehad aan mijn linkerhand (werkhand trouwens) kon onmogelijk zonder breien of haken heb het geprobeerd en het lukte wel, soms een beetje stuntelig en niet zo snel dan anders, maar het ging, je mam moet het misschien heel voorzichtig eens proberen? Wens haar veel sterkte en beterschap toe, want uit ondervinding weet ik dat het niet niks is zo te moeten stilzitten
<a rel=nofollow href="http://imageshack.us"></a> groetjes sandra
Back to Top
mimisa View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 07 Juli 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2089
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 11:29
Wens haar veel beterschap en sterkte van mij.
Back to Top
Mirtje71 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 25 Augustus 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 136
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 11:29

ik ga zo alle tips en verwijzingen even nazoeken.

Ben zelf van de week aan mond geopereert, heb net daarvoor zslf twee ongelukken gehad en nog reuma ook. Het geluk zat even niet mee dus.

Ben net bij moeders geweest en wat kunnen helpen, ga nu zelf ff rusten.

Ze had zich al neergelegd niet meer te kunnen borduren. Nu wilde ze alleen maar fijn werk doen. Maar ik ga dat stramien wel uitzoeken of het een mogelijkheid is. In een later stadium kan ik dan met haar overleggen.

Haar stompje van de duim zit in de buik (heel vreemd gezicht). Haar hele arm zit ingebonden in stellages, zodat ze het nog geen cm kan bewegen. Dus die hele kant is totaal niet te gebruiken. Over een aantal weken gaat dat in ieder geval veranderen. Na de oparaties die dan komen gaat ze trainen de arm te gebruiken. Qua hand en darna duim is nu nog niets bekend, daar gaan ze in ziekenhuis over een aantal weken over denken.

 

Ik vind het super hoe jullie meeleven en meedenken met iemand die je nog nooit gesproken heb.

Ze is snel moe, praten is dan al teveel. Maar alleen wat rommelen gaat beter. Heb haar klein beetje verteld waar ik mee bezig was en ze duft niet te hopen dat het kan, maar het zou wel heel mooi zijn, vond ze ook.

 

groetjes,

Mirtje

Back to Top
wollieland View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 28 April 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 317
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 11:43

wat erg allemaal.
ik heb zelf wel eens een nare droom gehad, over als ik maar 1 hand had. vreselijk.

maar dat INDI-KNITTING zal zeker te doen zijn.

met een beetje handigheid is zo'n stellage ook nog wel door een beetje knutselaar te realiseren.

het zal al veel tijd en oefening vergen om de gewone dagelijkse dingen weer te leren.

veel sterkte voor je moeder maar ook voor jou.

groetjes Bettie
Back to Top
rita_1709 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 4454
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 11:54

Hallo Mirtje,

Kan je geen advies geven... spijtig genoeg... wil alleen maar jullie beiden veel sterkte en kracht toewensen. Ik hoop dat alles voor jullie mag in orde komen.

Groetjes,
Rita.

Bloemen zijn om mooi te zijn..
Mensen zijn om goed te zijn !!
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 25 December 2008
Status: Offline
Points: 4351
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 11:58

Halo Mirtje

ik wens je moeder en jou veel sterkte

                 

groetjes rita

Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 19 Oktober 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9435
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 12:21
Hallo Mirtje,

Ik wil je heel veel sterkte toewensen. Ik heb een man die aan zijn rechterkant verlamd is, al vanaf zijn 16e maar hij weet zich er prima mee te redden. Hij is soms met 1 hand handiger als ik maar handwerken ligt niet echt in zijn richting, dus ik kan je geen advies geven. Wel weet ik dat je vaak bij een revalidatiecentrum allerlei tips krijgt van een fysiotherapeut en andere peuten om dingen aan te leren in het geval van je moeder met 1 hand.

Houd je haaks

Groetjes
leonie
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is



het glas is altijd halfvol

Back to Top
beppemartha View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 08 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3321
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 12:42

Jeetje wat een nare toestand. Ik moet er niet aan denken nu ik zo makkelijk zit te typen met 2 handen. Of zo weer ga breien.je staat er eigenlijk niet bij stil dat het ook zo maar anders kan.

Wat fijn dat je moeder zo positief is. Dat zal haar zeker helpen om toch weer iets te gaan doen. Wat dan ook. Dat doet er misschien ook niet zo toe. Als er maar weer iets lukt.

Succes met het zoeken naar iets geschikts en heel veel sterkte voor de komende tijd voor jullie beiden.

martha

Back to Top
Teunie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Oktober 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 7299
Direct Link To This Post Posted: 25 Oktober 2009 om 13:30
Ik heb nog even zitten zoeken maar het is een breiplank. Ook onder het kopje gezocht en dan breiplank bij de zoekfunktie intypen.
Groetjes Teunie
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.719 seconden.
Lang Yarns