Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Dames vest Bluebird

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Smetski View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 02 December 2019
Locatie: Houtem
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Smetski Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Dames vest Bluebird
    Posted: 16 Juli 2021 om 14:40
Hallo, Ik heb een vraagje ivm the Dames vest Bluebird - Drops 134-1 / U-619 :
ik ben gekomen aan de rechter voorkant ter hoogte van het begin van de kraag .
Zou het kunnen dat er info te weinig staat in de patroonsomschrijving ? Ik vind nl niet terug hoe ik moet opschuiven in het patroon om ruimte te geven voor de kraag. De tekening in de trui buigt naar links doch als ik het uitvoer vgls de omschrijving krijg ik meer steken recht van de kraag = vreemde vorm Confused  Alvast bedankt voor uw hulp
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2021 om 16:12
Ik heb dit vest jaren geleden gebreid. Ga het patroon er zo meteen bij halen en zal het je proberen uit te leggen. Nu even rustig koffie drinken.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2021 om 18:07
Ik heb even goed moeten lezen en mijn vest erbij halen. Dat laatste was niet nodig geweest als ik niet zo snel had willen zijn.
In het patroon staat al bijna in het begin:

TIP VOOR HET BREIEN (voor de voorbies):
Brei de 5 voorbies st steeds in ribbelst met dubbele garen, dus gebruik een klein bolletje garen dat u alleen gebruikt voor de voorbies. Brei als u meerdert voor de kraag de gemeerderde st met dubbele draad. Dit doet u zodat de kraag stevig wordt en mooi valt.

Dat is alvast wat je gedaan zou moeten hebben bij het begin van je voorpand. Heb je daar overheen gelezen, dus de bies niet met dubbele draad gebreid, dan is er geen man over boord. Voor mij was dit de eerste keer dat men op deze manier een bies breide, met enkele draad kan ook, maar deze kraag valt op deze manier gebreid heel mooi en blijft ook goed in model.

Dan staat er na de uitleg over de knoopsgaten.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de kraag):
Meerder naast buitenste voorbies st door 1 omsl te maken, Brei de omsl in de volgende nld gedraaid recht, dus brei achter in de st in plaats van voor in de st om een gaatje te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de hals):
Minder aan de goede kant naast de 5 voorbies st en de gemeerderde st voor de kraag en de eerste 3 st in tricotst naast de voorbies. Minder als volgt NA deze st: 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh. Minder als volgt VOOR deze st: 2 st recht samen.

Je krijgt inderdaad de vorm van de kraag naar rechts. Dat is ook logisch, want de kraag brei je rechtstreeks aan je voorpand. In het schema staat het alsof het voorpand een V-hals heeft. Dat is eigenlijk ook zo, de kraag is meteen in die V gebreid en dat is moeilijk in een schema weer te geven.

Samengevat, je mindert in het voorpand in de 4e steek naast de voorbies van 5 steken ribbel. Je houdt dus een bies van 4 steken tricotsteek naast 5 steken ribbel. Als je het patroon vergroot zie je dat ook.
De 5 steken van de ribbel knoopsgat bies wordt steeds breder doordat je naast de buitenste steek meerdert.
De eerste keer meerder je 2 steken, later steeds 1 steek, in totaal meerder je 20 steken.
Ga zo maar eens aan de slag, mocht het niet lukken hoor ik het wel. Misschien wil iemand anders nog iets toevoegen aan mijn uitleg.



Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cliserie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Februari 2020
Locatie: Veurne
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cliserie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 Juli 2021 om 21:28
Dank je wel Lida (of is het Lidwina?)
Ik ben blij dat ik nu jouw uitleg gevonden heb. Ik voel me rotbeschaamd dat jij zo snel de moeite hebt genomen om dalles zo mooi neer te schrijven,  terwijl ik dit maar niet kon vinden Disapprove
Anyway : dus als ik het goed begrijp moet ik op eenzelfde priem enerzijds meerderen voor de kraag en nadien minderen voor de hals ? 
En inderdaad , ik ben vergeten om de bies met dubbele draad te breien. Ik heb nu 3 mogelijkheden : 
1) ik trek alles uit en herbegin 
2) ik begin vanaf de kraag met de dubbele draad
3) ik blijf nu alles met 1 draad verderbreien. In dat geval : zou de kraag dan slapjes vallen?

Ik hoop écht dat als ik nu afsluit (ga nu slapen), ik morgen opnieuw deze berichtenreeks vlotjes terugvind 

Nogmaals een dikke merci!
Ilse

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2021 om 10:00
Precies, je mindert de schuine lijn van de hals en tegelijkertijd meerder je aan de buitenkant voor de kraag. Ik heb al vaak vesten met een sjaalkraag gebreid, maar deze valt het mooiste. Ik denk dat het komt door de meerderingen aan de buitenkant. Bij de meeste vesten wordt nauwelijks of niet aan de buitenkant gemeerderd. Men verdeelt in feite alleen maar het patroon op de  naald anders. Het voorpand gedeelte wordt minder, het kraaggedeelte wordt meer. In feite verandert er aan het aantal steken niets. Eigenlijk moet ik jou ook bedanken voor de vraag die je gesteld hebt. Daardoor ben ik nu al mijn sjaalkraag vesten gaan vergelijken en denk nu te weten waarom de meeste kragen niet mooi blijven zitten en van dit vest wel.
Wat zou jij dus nu moeten doen?
In ieder geval niet nu met dubbel draad beginnen. Ik heb dat een keer gedaan, dat vest heeft zelfs meerderingen aan de buitenkant van de kraag en valt desondanks niet helemaal naar wens. Ik denk dat het verschil in dikte van knoopsgat bies naar kraag te groot is. (Ik naai ook en eigenlijk wordt bij naaien nooit een kraag verstevigd en de knoopsgat bies niet.)
Nu is aan jou de keus wat je gaat doen. Door breien met enkele draad kan zeker. De dubbele draad ben ik alleen bij dit vest tegengekomen. Een sjaalkraag valt meestal minder stijf, ook in naaiwerk. Aan mijn advies heb je in deze weinig, ik ben een uithaal fan. Dus waarschijnlijk zou ik, nu ik alles al een keer gedaan heb gewoon doorgaan en als het resultaat mij niet bevalt het alsnog uithalen. ( ik ben  nu aan een vest bezig dat bijna klaar was. Het was niet naar mijn zin, uitgehaald, ben al weer een heel stuk op weg.)
Dit is mijn vest in dit patroon. Ik draag het nog steeds en zit al een tijd te twijfelen of ik het nog eens zal breien!!!
Deze heb ik voor mijn schoondochter gebreid.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cliserie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Februari 2020
Locatie: Veurne
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cliserie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 28 Juli 2021 om 20:44
Een dikke proficiat met jouw trui, waarvan het kleur trouwens ook prachtig uitvalt !
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen : alles terug uithalen of toch verder doen en zien wat het resultaat is. 
Ik heb ook al een vest met sjaalkraag gemaakt en toen was het met verkorte toeren. Dat vind ik hier niet terug. Wat is het verschil in eindresultaat volgens jou ? 
Hoe kan ik een “topic” bewaren op deze site zodat ik het nadien makkelijk terugvind?
Fijne avond nog !

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 29 Juli 2021 om 11:26
Ik heb mijn vest gecontroleerd en zag dat er ook verkorte naalden zijn gebreid en wel in het gedeelte dat later aan de rug hals wordt genaaid. Het patroon er bij gehaald of het wel echt in het patroon staat of dat het een fantasie van mij was geweest. Ik heb flink moeten zoeken en jawel het staat er.

ARMSGAT: Kant TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 55-56-57-58-59-60 cm af en minder voor de armsgaten aan de zijkant als op het achterpand.
Als alle meerderingen en minderingen gedaan zijn, staan er 46-47-48-49-51-53 st op de nld. Brei tot het werk 74-76-78-80-82-84 cm meet, pas zo aan dat de volgende nld aan de goede kant is. Ga verder en brei de 8 st van de kabel 2 aan 2 recht samen = 42-43-44-45-47-49 st op de nld. Kant in de volgende nld (= verkeerde kant), de eerste 22-23-24-25-27-29 st af voor de schouder, brei de rest van de nld recht. Ga zo verder over de overgebleven 20 kraag st: * Brei 2 nld recht over alle st, Brei 2 nld recht over alleen de buitenste 14 st (middenvoor) *, herhaal van *-* tot de kraag ongeveer 7-8 cm meet aan de schouderkant (de kraag meet dan ongeveer 14-16 cm aan de buitenkant). Kant alle st af.

Hoe je een topic moet bewaren? Geen idee. Als ik op het forum kom kijk ik allereerst bij Nieuwe Berichten en staat het gene dat ik zoek wel tussen het rijtje. Is het langer geleden Ga ik naar de zoekfunctie en probeer het zo te vinden. In jou geval zou je op Bluebird damesvest kunnen zoeken of zo iets. Ook heb ik in mijn mail een aparte map Hobbydoos en daar bewaar ik mails van de Hobbydoos in die ik belangrijk vind.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cliserie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Februari 2020
Locatie: Veurne
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cliserie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 02 Augustus 2021 om 12:56
Dank u wel!
Durf nog een vraag te stellen: eerst spreken we over de bies. dat zijn de eerste 5 steken. Dan spreekt men over de kraag. Komt de kraag tussen de 5st bies en de 4 volgende tricotsteken? Of komt de kraag rechts naast de 5 bies steken (in vooraanzicht)?
En tussen 48 en 51 cm enkele meerderen , zonder tegelijkertijd te minderen toch he?
Pfff … nog nooit zo geprutst met een uitleg. Gelukkig is dit niet mijn eerste trui , anders had ik de moed misschien nu al opgegeven
Super bedankt voor je hulp!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2021 om 10:14
De bies gaat over in de kraag. Dus de 5 steken bies worden steeds breder en heten dan kraag.
Het voorpand wordt smaller, omdat je mindert en de bies/kraag steeds breder, omdat je ook nog tegelijkertijd aan de buitenkant steeds meerdert. Op het schema zie je dat het voorpand een V-hals lijkt te hebben. De sjaalkraag zit er aan vast gebreid. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als een sjaalkraag bij naaiwerk. Die zit ook, in de meeste gevallen, aan het kledingstuk vast en wordt er niet extra aangenaaid.


TIP VOOR HET MINDEREN (voor de hals):
Minder aan de goede kant naast de 5 voorbies st en de gemeerderde st voor de kraag en de eerste 3 st in tricotst naast de voorbies.
Minder als volgt NA deze st: 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh. Minder als volgt VOOR deze st: 2 st recht samen.

Ik heb geminderd naast de 4 rechte die meteen naast de bies komen omdat ik het mooier vond dat die bies doorliep en er geen knik in kwam zoals op de foto van het patroon te zien is.
 
En tussen 48 en 51 cm enkele meerderen , zonder tegelijkertijd te minderen toch he?

Dit begrijp ik niet. Ik heb deze zin niet gevonden, sorry.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Cliserie View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 08 Februari 2020
Locatie: Veurne
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cliserie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2021 om 12:47
Dank voor je geduld met mij!
Ik bedoel : de lijnen die gebreid worden van 48cm tot 51cm : daar wordt enkel gemeerderd? Vanaf 51cm begin ik pas tegelijkertijd te minderen (terwijl ik al vanaf 48cm aan meerderen ben ?
Ik ga je Tip opvolgen en ook beginnen minderen na de 4e rechte maast de kraag/bies.
Dikke merci hoor!
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2021 om 13:31
hèhè, ik geloof dat ik het begin te begrijpen. Ik vond het woord "lijnen" nergens. Ik denk dat je naalden,  pennen of op zijn Vlaams priemen bedoeld. Ja, je begint met meerderen bij 48 cm en met minderen 51 cm, als dat tenminste jouw maat is.  Dat meerderen en minderen begint inderdaad niet tegelijkertijd.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns