damestrui |
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Autheur | |
zakdoek ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 17 Augustus 2011 Status: Offline Points: 774 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 30 November 2012 om 14:39 |
Ik heb een vraag over patroon van de standaard damestrui van de site van breien met plezier.
het achterpand staat als volgt beschreven: 1. Zet 79 st op met nld 4 en brei 6 cm boordsteek. 2. Brei verder met nld 4½ in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,9 cm (2 nld), excl. boord. 3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 4 x 1 st tot 000 st. Brei 0,9 cm (2 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 9e nld 4 x 1 st tot 79 st. Brei nog 4,3 cm (10 nld) tot een hoogte van 28,7 cm exclusief de boord. 4. Armsgat: Kant 4 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 5 x 1 st. tot er 61 st over zijn. 5. Brei verder tot een armsgathoogte van 20 cm (46 nld). 6. Schouder vorming: Kant 8 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Kant daarna 9 st af aan het begin van de volgende 2 nld. 7. Totaal 116 nld (excl. boord) met 27 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald. Lees ik het nu goed dat ik aan het begin van de naald 8 steken af moet kanten en daarna nog eens 9 steken? Dat is helemaal bovenaan bij de schouder. Op het plaatje erbij zie ik dat niet terug. Zou het zo kunnen zijn dat ik voor de hals aan de achterkant in het midden juist af moet kanten? Al zie ik dat ook niet terug. Hier is het plaatje: ![]() In het midden ziek ik eigenlijk ook geen afkantingen. Maar er moeten toch 25 steken geminderd worden (2 x 8 en nog eens 9) Wie weet raad?
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ik zie ook geen halsmindering. De minderingen voor de schouders zijn soms nodig omdat vrouwen geen rechte schouders hebben, dan minder je twee of drie keer vanaf de kant waar het armsgat zit. Zo kun je wel uitrekenen hoeveel je voor de hals moet minderen, je hebt aan beide kanten schouders van 25 steken, dus die 50 trek je van de 79 steken af, 29. Misschien vind je een ander patroon dat zegt op welke hoogte en hoe je de halsmindering moet doen. Ik zou zeggen de 17 middelste en dan aan weerszijden 3,2,1 minderen in elke 2e naald. Aan de voorkant, van achter wordt blijkbaar niet geminderd behalve de schouders.
|
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
esthertje ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 09 November 2007 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 7742 |
ik neem aan dat je toer 6 bedoelt.
je kant idd 2x 8 steken af en dan nog eens 2x 9 steken. daardoor krijg een schuine lijn omdat de meeste schouders niet horizontaal lopen. je ziet ook in het plaatje dat hij vanaf de armsgaten bovenaan iets schuin omhoog naar het midden loopt. |
|
![]() |
|
![]() |
|
zakdoek ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 17 Augustus 2011 Status: Offline Points: 774 |
Dank jullie wel voor het meedenken.
Ik vind het echt heel ingewikkeld om me voor te stellen hoe het gaat worden. Dus als de armsgathoogte 20 cm is moet ik 8 steken afkanten (aan de buitenkant) en de volgende naald weer 8 steken (dat is dus aan de nek/halskant) en dan 2 keer 9 steken dus dan minder ik aan de buitenkant en in het midden en krijg ik toch een kleine inham voor de hals. Denk ik zo logisch?
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
Ja die heb ik beschreven maar omdat er geen centimeters op de tekening staan durf ik niet te zeggen waar de inham komt. Ik zou als ik jou was eerst de rug breien, dan kun je het aantal naalden voor de halsmindering daarop uittellen.
Ik moet verkeerd gerekend hebben want zij komen op 27 steken voor de hals bij het achterpand, ze willen dat je die op de naald laat staan, als je de schouders afkant. Je kunt voor de hals aan de voorkant de middelste steken op een rondbreinaald zetten, ook de latere afkantingen en dan al breiend de andere steken voor de boord opnemen, wel opletten als je in elke tweede naald 3, 2 en 1 steken laat staan, dat je dan daartussendoor uit de niet afgekante naald nog een steek uit de zijkant opneemt. Sorry ik zie dat ik een rekenfout heb gemaakt, je mindert voor de hals tot je 61 steken over hebt, minus de 50 schoudersteken zijn er dan maar 11 voor de hals. Die zet je op een hulpnaald tot je het voorpand af hebt. Ik neem aan dat het om dikke naalden gaat, ik vind 11 steken voor de hals erg weinig. |
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Ha Magtelt, jij denkt nog eens mee
![]() Eerlijk gezegd snap niet helemaal wat je uitlegt, maar dat ligt aan mij. Ik snap ook niet waarom ik die 27 steken op een hulpnaald moet zetten? Ik ga inderdaad maar de middelste 17 steken afkanten en dan nog een keer 8 en een keer 9. Ik ben heel slecht met getallen en om het me voor te stellen. Ik ben begonnen met het achterpand. Ik doe brei op een rondbreinaald, maar ik brei gewoon heen en weer.
|
|
![]() |
|
Dat op een hulpnaald zetten hoeft niet. Ik brei zelf boorden meestal apart en dan probeer ik ze zo onzichtbaar mogelijk aan te naaien. De rug had dus wel die schouderminderingen maar geen hals. Je mag ook best het rugpand in één keer afkanten, dan komen er nog 6 naalden extra bij. Ook bij het voorpand.
Breisels zijn toch rekbaar dus die schouderronding komt vanzelf bij het dragen. |
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8177 |
je moet steeds aan de BUITENKANTEN afkanten zowel voor de linker als voor de rechter schouder Je kant dan in totaal 2x8 = 16 en 2x9=18 = 44 steken links af en 44 steken rechts =88 steken Je houdt dan nog 27 steken over .
88+27 =116 .
|
|
![]() |
|
Het kwartje valt nu, denk ik: al die afgekante steken naai ik wel gewoon als schouders aan elkaar vast? Ze zorgen ervoor dat de schouder wat gaat 'hangen'. Begrijp ik dat goed?
Dank je wel Mutti, ik zal aan de buitenkanten afkanten en op het laatst de laatste 27 steken afkanten. Ik wil er een col opbreien, dan neem ik gewoon rondom steken op. (toch?) |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8177 |
ja hoor je naait de de steken die je afgekant hebt aan elkaar om je schouder te vormen die 27 steken maken straks deel uit van je col .
Mocht je nog problemen krijgen met je voorpand gewoon roepen . Er is hier altijd wel iemand die je opweg helpt dat is het fijne van dit forum
|
|
![]() |
|
Hartstikke fijn, al die hulp!
|
|
![]() |
|
dine ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 December 2008 Locatie: België Status: Offline Points: 4051 |
Staat de col niet beschreven in het model ? Die resterende 27 steken zullen de basis vormen zoals Mutti reeds aangaf
|
|
![]() |
|
Nee, het patroon heeft een boordje er op. Maar ik vind een col leuker. En als ik eens helemaal wild doe en het zie zitten, dan wil ik een beetje een wijde col (die dus niet strak tegen je keel aanzit maar een beetje naar voren hangt), maar ik moet maar zien of dat gaat lukken.
|
|
![]() |
|
waar kan ik het patroon vinden .Ik heb gekeken bij breien met plezier maar kan dit patroon niet vinden .
Als je een hangcol wilt maken moet je je halsuitsnijding van het voorpand eerder beginnen
|
|
![]() |
|
Als je een ruimere col wilt maken zul je meer steken voor de hals nodig hebben, denk ik. Ik zag dat je met naald 4,5 breit en uiteindelijk houd je voor de hals op het rugpand 27 steken over dat is ongeer 11 á 11,5 cm. Dan kun je de schouders inderdaad beter recht maken en dan bij het voorpand kijken hoe wijd je de hals wilt maken.
|
|
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
http://www.breienmetplezier.nl/Standaarddames/34-36nld4,5.htmDeze trui is het. Ik heb hem vooral genomen omdat het proeflapje overeen kwam en omdat hij getailleerd is.
Ik heb bij het rugpand wel wat meer steken opgezet: 92 omdat mijn heupen nogal wat breder zijn dan gemiddeld en ik maak hem ook iets langer omdat dat ook mooier uitkomt.
|
|
![]() |
|
hoeveel steken heb je nu dan op je pen ????
Ik zie nu ook dat in het patroon staat dat je na je armsgat mindering 61 steken op je pen hebt staan , Ik had het verkeerd -te vlug - gelezen en dacht dat het er 116 waren Als je volgens je patroon zou werken zou je aanweerszijde 8 = 16 en aan weerszijde 9=18 steken is totaal 34 steken af moeten kanten . 61 steken- 34 = 27 . Nu heb je er meer denk ik na je armsgat minderingen dus klopt het niet . moeten we wat anders verzinnen
|
|
![]() |
|
Oei, ik maak het wel ingewikkeld hè!
Ik heb 92 steken op de pen staan. Dat heeft op zich toch geen invloed op hoe ik de hangende schouders brei? Ik kan toch net zo goed 8 en 9 steken minderen? Alleen houd ik er dan in totaal wat meer over?
|
|
![]() |
|
het scheelt dan als ik het goed bereken 13 steken op 27 dat is wel veel .
je zou iets meer steken kunnen minderen voor de taille omdat je hem toch langer wilt maken en daarna iets minder meerderen na de taillevorming
|
|
![]() |
|
Kan ik, als ik het armsgat gebreid heb en op de goede hoogte ben, niet gewoon alle steken afkanten, dan het voorpand breien met de hals zoals het er staat en dan, als ik de panden aan elkaar gezet heb, rondom steken voor de hals opnemen? Is dat niet het makkelijkst?
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
Pagina 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |