Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Drops 46-6

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Drops 46-6
    Posted: 16 November 2019 om 14:23
Kan er iemand mij meer uitleg geven over de minderingen vanaf 342 steken ( dus mouw- voorpand- mouw- achterpand)
Ik begrijp de uitleg niet

Achterpand en voorpand: Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als de trui waar afgekant is voor de armsgaten. Achterpand en voorpand en mouwen = 342 - 350 - 370 st. Plaats een markeerdraad in de overgang tussen mouwen en trui = 4 markeerdraden. Kant af als volgt voor de markeerdraden: 2 st recht samen en na de markeerdraden: 1 st r afh, 1 st recht, afgeh st overh. Minder aan iedere kant op het voorpand, achterpand en de mouwen – dus aan iedere kant van alle markeerdraden als volgt:
Mouw: 24 - 24 - 26 x 1 st afwisselend elke nld en om de nld en 13 - 13 - 13 x 1 st elke nld.
Voorpand en achterpand: 3 - 4 - 7 x 1 st elke nld en 30 - 30 - 30 x 1 st afwisselend elke nld en om de nld.
Kant TEGELIJKERTIJD, bij een hoogte van 54 - 57 - 60 cm de middelste 4 - 6 - 6 st af op het voorpand voor de hals en minder voor de hals om de nld: 1 x 2 st, 6 x 1 st en dan elke 4 nld: 2 x 1 st. Als afgekant is voor de hals aan het voorpand en als het mindren voor de raglan klaar is, meet het werk ongeveer 67 - 70 - 73 cm. Kant de overgebleven st af voor de mouwen (= 7 - 7 - 7 st) en middenachter (= 24 - 26 - 26 st).
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2019 om 19:46
Ik heb het patroon in het Duits erbij gehaald, daar wordt het vaak preciezer uitgedrukt.
Bij de mouw minder je bv 24 keer afwisselend toer 1, toer 3, toer 1, toer 3, totdat je 24 steken geminderd hebt. Daarna 13 keer ieder toer. Dus soms is er in het eerste gedeelte 1 toer waarin je niets geminderd hebt.
Bij voor- en achterpand 3 keer iedere toer, daarna 30 keer toer 1, toer 3, toer 1, toer 3 enz. Dit is wat bedoeld wordt met iedere naald en om de naald.
Bij een hoogte van 54 cm ga je afkanten voor de hals. Dat leg ik nu niet uit, eerst dit gaan doen en dan zien we wel verder.
Ik heb de kleinste maat genomen als voorraad. Voor een grotere maat gelden andere aantallen.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2019 om 19:59
Bedankt! Bij voor en achterpand 3x iedere toer daarna 30x toer 1 en toer 3 is dat nog na al de vorige minderingen, dus altijd voor en na de markeerdraden
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2019 om 20:10
Ik zit te lezen en te lezen en begrijp je niet goed. Al de vorige minderingen? Bij de mouwen zijn aan beide kanten 1 keer 4 steken afgekant. Zo ook bij voor- en achterpand. Zie jij er nog meer?
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2019 om 20:45
Idd ik begrijp het niet goed.
Ik heb 4 markeerdraad.
Dus afkanten voor en na markeerdraad 24x1 afwisselend en dan 13 x ierder nl.
Maar dan...

Bij voor- en achterpand 3 keer iedere toer, daarna 30 keer toer 1, toer 3, toer 1, toer 3 enz. Dit is wat bedoeld wordt met iedere naald en om de naald.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2019 om 21:39
Je hebt 4 markeerdraden.Iedere keer bij de overgang naar een ander gedeelte, voorpand/mouw, mouw/achterpand, achterpand/mouw, mouw/ voorpand. Dat zijn er 4. Aan weerskanten van ieder markeerdraad moet je de minderingen doen zoals uitgelegd. Dus iedere toer of om de andere toer.( Daarom heb ik het uitgelegd als: toer1/toer 3, toer 1/toer 3. Dat betekent dus dat je in toer 2 niets mindert. Na toer 3 begin je weer opnieuw te tellen.)
Bij de mouwen heb je op die manier 4 steken afgekant en daarna 2x (24 st en 13 st.) afgekant dat is dus 2x37 is 74 plus die eerste 4 is 78. Men zegt dat er 7 overblijven. Je had er 85, dat klopt dus.
Bij de panden gaat het op dezelfde manier. 4 steken heb je afgekant voordat het werk werd samengevoegd. Daarna de minderingen zoals beschreven. Zou het nu lukken?
Zo niet zul je toch precies moeten uitleggen wat je niet begrijpt.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2019 om 21:48
Heel fel bedankt! Ik ga het proberen. K ben momenteel nog aan de 2 de mouw bezig😊.
Je hoort mij mss nog moest het niet lukken. En mss ook voor de rest want eens 4 steken afgekant op het voorpand is ook niet helemaal duidelijk uitgelegd want dan word het werk in 2 delen verder gezet denk ik maar dat is voor later 😜
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 November 2019 om 21:58
Ik heb steeds het aantal steken van de kleinste maat genomen bij een grotere maat gelden natuurlijk andere minderingen.
Die 4 steken die jij noemt voor het voorpand zijn voor voor- en achterpand samen. Dus 2 voorpand, 2 achterpand.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23640
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 17 November 2019 om 09:28
Je kunt het beste alle naalden uitschrijven en markeren als je de mindering gedaan hebt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2019 om 17:14
Hey hier ben ik terug. Tot nu toe is het aardig gelukt met uw beschrijving 😜.
Hoe gaat het nu verder? 4 steken afkanten op het voorpand en dan de minderingen aan de hals...
Alvast bedankt
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14042
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2019 om 18:02
Bij de hals weer het zelfde verhaal. Je moet bij de hals aan beide kanten 7 keer iets doen om de naald, of wel iedere 2e naald. Daarna iedere 4e naald. Ondertussen ga je met de minderingen bij de mouwen gewoon verder. Je mindert dus nu tegelijkertijd bij de mouwen, dat is op 4 plekken voor en na de markeerder en je mindert bij de hals. Je breit vanaf nu niet meer in de rondte, maar heen en weer. Hier zul je het voorlopig wat mij betreft mee moeten doen. Vanavond ben ik niet meer online.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 November 2019 om 22:12
Eens ik heen en weer moet beginnen breien begrijp ik het niet goed...gewoon van rond te breien zeker 😊
Brei ik dan ook een nl op de averechte kant of hoe moet ik het zien met het plaatsen van de naalden. Ik brei 1nl R en 1nl R-AV.
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 11:31
In het rond zou je 2 naalden breien beide recht en die tel je als 1, 2. Als je heen en weer breit brei je 1 naald recht en 1 naald av deze tel je ook
als 1, 2. Want je gaat 2 naalden omhoog . . . het maakt niet uit hoe je de steken maakt, maar hoe vaak je langskomt.
Back to Top
Chacha View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 05 Februari 2019
Locatie: België
Status: Offline
Points: 78
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Chacha Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 11:48
Komt dit dan goed want in t rond brei ik toch 1 nl ( 1 st R en 1 st AV )
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Januari 2014
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8028
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 December 2019 om 14:42
O sorry, had ik niet goed gelezen. Als je met een rondbreinaald 1r 1av breit dan blijft dit naald na naald hetzelfde.
Maar als je de binnenkant van het breiwerk bekijkt zul je zien dat dit er eender uitziet, dat komt omdat de achterkant van een rechte steek
een av steek is. Dus als je heen en weer breit, zeggen ze ook vaak dat je op de teruggaande toer de steken breit zoals je ze tegenkomt.
Lijkt het een rechte steek, dan brei je recht, lijkt het av, dan brei je av. Maar je kunt ook denken ik ben gestopt met av (of recht)
bij het draaien begin je dan met recht (of averecht) en dan weer steeds om en om.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.328 seconden.
Lang Yarns