Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic gesloteneenvoudigste patroon kindertruitjes

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Johanna View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2007
Status: Offline
Points: 2
Direct Link To This Post Onderwerp: eenvoudigste patroon kindertruitjes
    Posted: 07 Augustus 2007 om 14:23
Ik zoek het allereenvoudigste patroon voor het breien van kindertruitjes. Kan iemand mij helpen???
Back to Top
Carola View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 28 Maart 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1090
Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2007 om 14:36
je kan even op de gratis site kijken www.gratispatronen.web-log.nl maar is wel veelal engels...
Back to Top
MaVee View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 04 December 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 72
Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2007 om 14:43
Knippie baby (zo uit m'n hoofd, kan ook knippie idee zijn geweest) had afgelopen winter een simpel truitje in ribbelsteek met capuchon. Misschien kun je die in de bieb opzoeken?
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2007 om 15:52
Basispatroon altijd-goed-trui :

Maak een proeflapje zodat je weet wat je stekenverhouding is.
Meet dan de schouderbreedte, de hoogte en de armlengte van de tui, en bereken hoeveel steken je per pand/mouw moet opzetten (en met hoeveel steken je je mouw moet eindigen en om de hoeveel pennen je dan een steek moet meerderen).

Brei voor voor- en achterpand eerst ca. 5 cm. boordsteek (of een muizentandje of een rolzoom), en brei het hele voorpand als een rechte lap. De laatste twee tot 6 centimeter (anhankelijk van de maat) brei je in boordsteek 1R 1 averecht.

Brei voor de mouwen vijf centimeter boordsteek, en ga verder in je patroon naar keuze. Meerder afhankelijk van de lengte en de uiteindelijk benodigse maximale breedte elke 4 tot 8 pennen aan beide zijden een steek. Kant af bij de gewenste hoogte.

Leg nu de panden met de bovenste boordjes over elkaar en naai de overlappende schoudernaad AAN DE ZIJKANTEN dicht. De hele schouder blijft dus eigenlijk 'open'. Naai de mouwen eraan, en sluit tenslotte de mouw-en zijnaden in één keer.

Dit eenvoudige model kun je gebruiken voor kinderen tot een jaar of 5. Daarna moet je (vanwege het relatief kleinere hoofd) echt een halsronding gaan maken, hoewel ik tot mijn dertiende in dit model heb gelopen, soms met een blousje eronder. Voor hele kleine maatjes (tot ca. 1 jaar) mogen de mouwen ook gewone rechte lappen zijn.

Met die basisgegevens (die je dus uitrekent aan de hand van je proeflap) kun je de leukste truien maken, en je helemaal concentreren op de steek of het motief.
Als je een beetje handig bent, kun je knoopgaatjes en knopen in de schouders verwerken, maar nodig is dat niet. Je krijgt eigenlijk zo gewoon een soort boothals. Altijd goed.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Direct Link To This Post Posted: 07 Augustus 2007 om 19:54
In onze bieb staan een paar boeken met babytruitjes, mutsjes etc., die ook in De Slegte liggen. Vrij moderne dus.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Johanna View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 07 Augustus 2007
Status: Offline
Points: 2
Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2007 om 10:05

Hartstikke bedankt.

 

Annette

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 08 Augustus 2007 om 11:55
Ik zat net te bedenken : als je de panden En de mouwen zonder boord breid, maar gewoon recht of met een zoompje, kun je de mouwen ook gewoon van vierkante lappen maken. Voor de - rechte- hals volstaat een split, met eventueel een gehaakt randje langs de hals. (Dat hoeft niet als je de laatste paar cm. boordsteek breit). Krijg je ene beetje een hippie-achtige trui met wijd uitlopende mouwen. Je kunt er zelfs nog grote vierkante zakken in een contrastkleur opzetten.
En op dat patroon kun je natuurlijk ook weer eindeloos varieren met een hele grove steek, of omslagen aan de mouwen etc.

Ik gebruik dergelijke basispatronen vooral als ik met veel ingebreide kleuren of ene ingewikkeld jaquardpatroon werk. Hoef ik me alleen dáár op te concentreren.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.563 seconden.
Lang Yarns