Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic gesloteneerste keer sokken breien

 Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Onderwerp: eerste keer sokken breien
    Posted: 07 Oktober 2007 om 21:50

en nu loop ik tegen een paar dingen aan.

Ik ben bezig een kindersok maatje 28, in totaal 52 steken. Ik gebruik 5 naalden. De ruimte tussen de naalden is groot, ondanks het aantrekken. Vooral bij de toereinden is de ruimte groot. Komt dit nog goed of kan ik beter opnieuw beginnen op een andere manier?

Nu ben ik bezig met de tricotsteek (1 toer rechts, 1 toer averechts) maar ik zie toch alleen maar ribbels. Wat doe ik fout?

Wie helpt mij? En oh ja, misschien is het mijn onhandigheid maar vooral bij averechtbreien, zit de 'oude' naald enorm in de weg.

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
susannah View Drop Down
Groupie
Groupie


Lid sinds: 05 Januari 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 62
Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2007 om 22:06

Hallo Ilona,

Sokken brei je in het rond dus hoef je alleen maar recht te breien. Alleen de boord kun je doen in de boordsteek. Ik doe de boord meestal 2/2, daarna kun je gewoon in tricotsteek breien, dus enkel recht breien.
Succes !

 

Groetjes, Susannah
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 07 Oktober 2007 om 22:15
Originally posted by susannah susannah wrote:

Hallo Ilona,

Sokken brei je in het rond dus hoef je alleen maar recht te breien. Alleen de boord kun je doen in de boordsteek. Ik doe de boord meestal 2/2, daarna kun je gewoon in tricotsteek breien, dus enkel recht breien.
Succes !

 

Bedankt voor de tip! Omdat het maar een klein sokje is, heb ik voor 1/1 gekozen. Nu kan ik dus lekker met rechts doorgaan. Heerlijk!

 

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 00:37

Er zijn mensen die sokken op een of twee rondbreinaalden breien om die tussenruimten te vermijden.

Anderen verspringen regelmatig 2 steken maar dan moet je goed markeren of noteren wat je doet want als je moet steeds weten waar het beginpunt of middenpunt van sok is

Het is en blijft een beetje uitzoeken wat je het beste ligt, en dit is niet voor iedereen hetzelfde.

Hier een link om sokken op rondbreinaalden te breien.  http://www.knittinghelp.com/dynamic/php/video/index.php?file =/adv-tech/magic-loop-knitting-rds.mpg

2 sokken op één rondbreinaald http://ph.groups.yahoo.com/group/sokken_breien/photos/view/9 905?b=21

2 sokken op 2 rondbreinaalden http://www.knitty.com/ISSUEwinter02/PATTstraightlaced.html

 

 

Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 07:07

Tja, de eerste keer hoeft ook niet alles natuurlijk meteen perfect te gaan, ook al hoop ik altijd van wel.

Ik heb wel een rondbreinaald maar deze is 80 cm lang en met 52 steken, lijkt me dat geen fijne klus. De handwerkwinkel hier is best prijzig met zijn breinaalden. Ik betaalde voor de soknaalden afgelopen zaterdag ook veel meer dan de prijzen die ik gemiddeld in de webwinkels zie. Maar ja als je dan weer de verzendkosten erbij telt.....

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
huppel View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot


Lid sinds: 11 Oktober 2006
Locatie: Germany
Status: Offline
Points: 350
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 08:45

Hallo Ilona

http://www.sockentraum.tatting.de/Wunderschlinge.html

Hier staat hoe je met een rondbreinaald sokken kan breien. Ik heb het geprobeerd, maar kwam er niet helemaal uit. Misschien ben ik te ongeduldig, maar met 5 naalden gaat het me toch makkelijker af.

Verder nog een tip. Begin iedere naald met een rechte steek. Mijn ervaring is, dat als je met een averechte steek moet beginnen, er lusjes komen. Bij een oneven aantal steken per naald doe ik bv bij 52 steken, 12, 14, 12, 14.

 

Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 09:48

Originally posted by huppel huppel wrote:

Verder nog een tip. Begin iedere naald met een rechte steek. Mijn ervaring is, dat als je met een averechte steek moet beginnen, er lusjes komen. Bij een oneven aantal steken per naald doe ik bv bij 52 steken, 12, 14, 12, 14.

 

Klinkt goed, bij averecht vond ik het inderdaad al lastiger.

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 11:06

Ik heb het filmpje met de rondbreinaald bekeken. Ook weer bedankt voor die tip. Ik ga het nog 1 keer opnieuw proberen met de 5 naalden. Als dat echt niet lukt, ga ik met de andere tip verder.

Bedankt.

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
breioma View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 09 Mei 2007
Status: Offline
Points: 2303
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 13:08
Flink hoor, toch aan de sokken,succes ermee!!
Back to Top
Claudia13 View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 24 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 172
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 15:53

nou sorry maar ik zal wel te blond zijn er voor maar ik snap er echt helemaal niets van hoor...ik wil het wel graag doen maar pfff nu nog een uitleg in Jip en Janneke taal....Ik zag al bij een andere tekst staan dat je er voor moet zorgen dat de aanhechtdraad in het midden valt, dan zit ik al te praktiseren hoe dat moet.

Dus als iemand een uitleg kan vinden voor groep 8 ofzo dan houdt ik me aanbevolen.

Claudia

Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 19:04
Originally posted by Claudia13 Claudia13 wrote:

nou sorry maar ik zal wel te blond zijn er voor maar ik snap er echt helemaal niets van hoor...ik wil het wel graag doen maar pfff nu nog een uitleg in Jip en Janneke taal....Ik zag al bij een andere tekst staan dat je er voor moet zorgen dat de aanhechtdraad in het midden valt, dan zit ik al te praktiseren hoe dat moet.

Dus als iemand een uitleg kan vinden voor groep 8 ofzo dan houdt ik me aanbevolen.

Claudia

ehhhh, geen idee waar je het over hebt, weet ook niet of ik het wel wil weten.

Ik ben er gewoon aan begonnen en ik zie wel waar ik tegenaan loop.

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Breimuis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2007
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2277
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 22:57
In de sokkengroep zijn er verschillende vrouwen die breien met lange rondbreinaalden  60 tot 80 com . zij doen het dan met de Magic Loop of Wunderschlinge waarvan de linken hierboven te vinden zijn.  Ik heb het zelf nog nooit gedaan omdat ik ze altijd met 4 of 5 naalden gebreid heb. Dus ik kan je er weining raad mee geven
Het is één maal per jaar moederdag MAAR ELKE DAG IS EEN FRUMMELBEESTENDAG
mijnBLOG
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 08 Oktober 2007 om 23:03

Ik ben na de boord toch maar weer overgestapt op 4 naalden en na een tijdje viel eindelijk het kwartje over hoe ik mijn naalden het beste kan vasthouden. Jammer is nu wel dat het eerste stukje daardoor wat losser is. Nu maar hopen dat ik dat nog een beetje kan rechttrekken.

Ik heb trouwens nog nooit zoveel last gehad van vallende steken. Ik kan ze wel ophalen met een haaknaald maar zag toch dat ik dat niet overal goed heb gedaan. Mijn tweede sok wordt vast wel mooier dan de eerste. Nu maar proberen de minder goed gelukte kant aan de achterkant te krijgen.

Je moet wel veel geduld hebben hoor met zo'n dun draadje. Ik brei al niet zo snel. Ik snap echt nog niet hoe sommige mensen een sok op een avond kunnen breien. En ik heb nog wel gekozen voor maatje 28.

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
Ratlover View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 27 Juni 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 805
Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2007 om 15:14
haha, een sok op een avond lukt mij ook echt niet. 
Groetjes van Lieke

Back to Top
Sonnygirl View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 14 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4
Direct Link To This Post Posted: 10 Oktober 2007 om 19:33

Ik heb daar ook mee zitten worstelen, maar nu ik het vaker heb gedaan is het een eitje. Onderstaand een patroon waar ik veel aan heb gehad.

http://www.homepages.hetnet.nl/~tannysprang/beschrij.html

Er is er nog een maar die kan ik niet meer vinden. Kan het wel voor je scannen als je wilt. Is echt een patroon in Jip en Janneke taal.

Probeerde een foto te plaatsen maar dat wil niet echt lukken.

Succes,

Sherida

 

Back to Top
Nijntje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder
Avatar

Lid sinds: 10 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 663
Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2007 om 15:42

op de site van wolhalla staan veel tips en patronen.

Ook hoe je bepaalde elementen van de sok moet breien.

Ik heb hier veel aan gehad.

 

www.wolhalla.nl

Back to Top
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2007 om 16:31
Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

en nu loop ik tegen een paar dingen aan.

Ik ben bezig een kindersok maatje 28, in totaal 52 steken. Ik gebruik 5 naalden. De ruimte tussen de naalden is groot, ondanks het aantrekken. Vooral bij de toereinden is de ruimte groot. Komt dit nog goed of kan ik beter opnieuw beginnen op een andere manier?

Nu ben ik bezig met de tricotsteek (1 toer rechts, 1 toer averechts) maar ik zie toch alleen maar ribbels. Wat doe ik fout?

Wie helpt mij? En oh ja, misschien is het mijn onhandigheid maar vooral bij averechtbreien, zit de 'oude' naald enorm in de weg.

 

Hoeveel sokken heb je al?

 

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
borduurmiep View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 08 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 248
Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2007 om 18:16
Ach een beetje geduld hebben en je komt er wel
Rats are my life. Everything else is just small detail -Heather-

Gr Carmen
Back to Top
Jenlon View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 Augustus 2006
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1080
Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2007 om 19:28

Ik ben nog steeds aan de eerste sok bezig en het is nog wel een kindersok. Ben er al sinds zaterdag mee bezig. Tja ben helaas een beetje een trage handwerker. En de sok vertoont al best wel wat onregelmatigheden. Maar met goede hoop heb ik toch ook al sokkenwol voor mezelf gekocht.

Dus ik ga er nog eventjes mee door

 

Groetjes,
Ilona.
Back to Top
webcat View Drop Down
Groupie
Groupie
Avatar

Lid sinds: 19 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 92
Direct Link To This Post Posted: 11 Oktober 2007 om 19:55
Originally posted by Jenlon Jenlon wrote:

Ik ben nog steeds aan de eerste sok bezig en het is nog wel een kindersok. Ben er al sinds zaterdag mee bezig. Tja ben helaas een beetje een trage handwerker. En de sok vertoont al best wel wat onregelmatigheden. Maar met goede hoop heb ik toch ook al sokkenwol voor mezelf gekocht.

Dus ik ga er nog eventjes mee door

 

 

Wees dan maar blij dat ze nog kleine voetjes heeft  Heb je nog naar het patroon gekeken, leek het wat?

 

 

Groet, Willeke.-

Houdt moed, het komt nooit meer goed.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns