Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenElfensokjes

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Christiena View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Elfensokjes
    Posted: 03 Januari 2009 om 22:21
Wie kan mij dit duidelijk uitleggen?

Draad om de naald slaan (de omslag van een verkort rijtje) en het werk keren.
De steken van onderste helft averecht breien, draad om de naald slaan en het werk keren.

Dit moet je nl breien ipv een normale teenmindering bij een sok.
Het is een onderdeel van het leuke elfensokje van "Storm op zolder'.
Ebens
Back to Top
Mistig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2009 om 12:35
Sorry Christien, ik ben helemaal niet thuis in sokken breien. Groetjes Mistig
Bloei daar waar je geplant wordt.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2009 om 12:46

Door de verkorte toeren wordt een kant (de onderkant) van de teen langer dan de bovenkant en zal die omhoog gaan staan.

Met verkorte toeren brei je niet de hele toer maar een bepaald stukje vaker.

Weet je niet hoe je verkorte toeren moet brieen of bedoel je je vraag anders?

odette
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2009 om 13:12
Hoi Odette,

Ik zal het patroon dat ik niet snap hier neerzetten.
Misschien is het heel simpel, maar ik zie het even niet.

Verdeel het aantal steken dat je over hebt bij de teen gelijkmatig over 2 helften, onder en boven:
Brei de steken van de onderste helft.
Draad om de naald slaan (de omslag van een verkort rijtje) en het werk keren.
De steken van onderste helft averecht breien, draad om de naald slaan en het werk keren.
De steken van de onderste helft nogmaals breien.
*2 steken samenbreien (de 1e 2 steken van de bovenste helft), de naald uitbreien tot 2 steken voor het einde, een steek afhalen, volgende steek breien en de afgehaalde steek weer overhalen over de gebreide steek.
2 steken samenbreien, de rest van de steken op de onderste naald breien tot 2 steken voor het einde, een steek afhalen, volgende steek breien en de afgehaalde steek weer overhalen over de gebreide steek, draad om de naald slaan en je werk keren.
De overgebleven steken van de onderste helft averecht breien, draad om de naald slaan en je werk keren.
De steken van de onderste helft breien)*
De instructies tussen * en * herhalen tot je 6 of minder steken overhoudt om je naalden. Alle overgebleven steken samenbreien en het uiteinde van de draad netjes wegwerken.

Ik hoop dat je me kunt helpen.

Groetjes,

Christiena
Ebens
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2009 om 20:16

Verdeel het aantal steken dat je over hebt bij de teen gelijkmatig over 2 helften, onder en boven. 

Je breid in het begin alleen de steken van de onderkant. Bij de laatste steek van de onderkant sla je de draad om de naald (of om de steek) en je keert het werk.

Dat omslaan hoeft niet maar zo voorkom je dat er een gaatje komt bij het keren van het werk, je kan ook alleen de draad stevig aantrekken. Nu brei je WEER de steken van de onderkant maar dan averechts.

Dus de steken van de bovenkant van de sok laat je met rust dus brei je niet.

Aan het einde van die toer sla je weer de draad om de naald of steek en keert weer het werk. Nu brei je nogmaals de steken van de onderkant maar dan recht.

Dan ga je een toer met minderingen doen en brei je wel helemaal in het rond, dus ook de bovenkant mee - eerste 2 steken van de bovenkant samenbreien en de laatste 2 van de bovenkant samenbreien. Dan de eerste 2 van de onderkant samenbreien en de laatste 2 van de onderkant samenbreien.

Dan maak je weer een toer met verkorte toeren, je slaat de draad om de naald of steek keert het werk en breid de onderkant averechts. Aan het einde van die toer draad om de naald of steek keer het werk en brei de onderkant nogmaals recht.

Dan ben je aan het einde van het * en gan je dus nogmaals vanaf het eerste * breien....dus de eerste 2 steken van de bovenkant samenbreien, laatste 2 van de bovenkant samenbreien, door naar de onderkant en daar ook weer de eerste 2 samenbreien en de laatse 2 samenbreien.

Dan nogmaals een verkorte toer over de onderkant.

Je breid de onderkant dus vaker dan de bovenkant en daardoor wordt de onderkant van de sok langer en zal hij omkrullen naar boven.

Zo ga je door tot je 6 of minder steken overhoud (bv 3 op ieder naald maar 4 kan ook). Die brei je dan samen en werkt het einddraadje mooi weg.

Ik heb geen idee of het je nu iets duidelijker is maar je moet gewoon doen wat er staat het is echt niet zo moeilijk, maar je moet het gewoon een keertje gedaan hebben en het zien.

Als je niet precies weet wat verkorte toeren zijn moet je maar eens zoeken via google.

Ik weet niet of je bekend met de jojohiel (rond hiel) bij sokken maar dat is ook met verkorte naalden gemaakt.

Maar als je nog steeds niet precies weet hoe of vraag gerust......

odette
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2009 om 21:23
Ik ga het proberen, dank voor de uitleg!

Het afgelopen weekend ben ik alleen maar aan het proberen geweest met de verkorte toeren, op internet van alles gezocht, maar volgens mij is jouw uitleg wel duidelijk.

Ik ga jouw raad opvolgen en gewoon doen wat er staat.
Mijn probleem is ook , wat te doen met de afgehaalde steek met de draad er omheen, maar ik geloof dat ik de lus en de afgehaalde steek samen moet breien.

Ik laat je weten hoe het gaat met de elfensokjes!

Groetjes,

Christiena
Ebens
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2009 om 21:56
Odette,

Ik brei de afgehaalde steek met de draad eromheen samen.
Maar omdat ik de achterkant dus steeds 2 naalden langer brei per rondje dan de voorkant krijg ik toch kleine gaatjes?
Waarom dan zo'n verkorte toer, dan kan ik voor de achterkant toch ook wel 2 steken samen breien?
Wat is het verschil?

Alvast weer bedankt,

Christiena
Ebens
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 04 Januari 2009 om 22:12

Laat me raden. Patroontje elvensokjes storm op zolder. Heb ze zojuist bij mijn creaties geplaatst dus het werkt en zonder gaatjes.

Van hobbyalbum

Groetjes,
Dorine
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2009 om 07:51

Die kant met de verkorte toeren wordt omdat je de toer meer keer breid langer.

Als je alleen maar 2 steken samen zou breien dan minder je alleen maar ieder toer en wordt het dus niet zo een leuk omhoogstaand neusje,

Het mooiste wordt het als je de toer uitbreid tot de voorlaatste steek deze afhaalt het werk keert dan de draad om die steek slaan en dan die steek weer afhalen verder breien.

Als je dan bij de volgende toer die steek weer tegenkomt dan brei je hem samen met de lus.

Als je het een keertje gedaan heb dan snap je hoe het inelkaar steekt en zal de volgende keer beter gaan. Anders gewoon een proefje breien met alleen zo een neusje.

Misschien kan Dorine nog even extra uitleggen hoe het precies gaat.

odette
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 05 Januari 2009 om 20:58

Tja, verkorte toeren en daarbij vele mogelijkheden.

Maar voor de elvensokjes heb ik het zo gedaan:
Brei de onderkant van het voetje eerst gewoon recht helemaal uit draai daarna het werk en neem daarbij de draad achter je naald (als bij recht breien). Brei de eerste steek averecht en je zult zien dat je een extra omslag krijgt. Dat is goed en brei de onderkant voet nu averecht helemaal uit. Brei nu de onderkant voet nog eenmaal recht door bij de eerste steek weer een omslag te maken. Nu heb je als het goed is aan het begin en eind een omslag op de onderkant voet. De omslag (van de averechte toer) zet je door naar de bovenkant voet en breit ze daar samen met de eerste steek. Bij mij was dat gelijk de mindering van de voet dus in feite 3 st. samenbreien (de omslag en twee st. van de bovenvoet). De andere omslag van de ondervoet moet je ook naar de bovenkant halen en op het eind van de bovenvoet samenbreien bij de mindering aldaar. Dan de ondervoet normaal breien. Vervolgens weer je ondervoet met omslagen maken (dus de eerste twee toeren hierboven beschreven) en zo verder tot je op elk van je vier pennen nog 1 st. hebt. Die brei je alle vier samen en je hebt je elvensokje.

Veel succes ermee.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2009 om 17:59
Heel erg bedankt voor de hulp!

Het is me gelukt een elfensokje te breien!!!!
Ebens
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 11 Januari 2009 om 19:43

Goed van je. Ze zijn eigelijk niet moeilijk het is meer een truukje.

Kan ik ze ergens zien? Ga dadelijk nog even verder speuren.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Januari 2009 om 08:47
Het is inderdaad een handigheidje maar best lastig om uit te leggen. Als je het eenmaal door hebt niet echt moeilijk.
odette
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.297 seconden.
Lang Yarns