Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

ervaring opdoen voor kleding haken?

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: ervaring opdoen voor kleding haken?
    Posted: 18 April 2015 om 00:16
Met het idee een topje te haken ben ik pas het internet gaan afzoeken, maar zag al gauw dat een kledingstuk nog te ingewikkeld is voor mij. Zijn er bepaalde dingen die ik kan maken waarmee ik ervaring op kan doen voor kleding? Of moet dat gewoon met de tijd komen?
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 00:26


je moet hier eens tussen kijken, daar staan er gemakkelijke en moeilijkere tussen.

Gewoon aan beginnen en niet twijfelen, desnoods een beetje uithalen maar dat gebeurt overal wel eens.

http://www.freppi.com/Haakpatronendamestop.aspx
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 09:17
Wij zijn er toch?

Ik schrijf ingewikkelde patronen uit in mijn eigen Jip-en-Janneketaaltje en als ze dan nog te ingewikkeld zijn, zoek ik steken uit, die ongeveer hetzelfde zijn, maar beter te begrijpen.

Bij Action ligt het boek Haken van Jaroslava Dubrovnic en daar staan een paar leuke kledingpatronen in. Het kost iets van € 3,99. Als je het niet kunt vinden, ik heb een dubbel exemplaar.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 13:13
bedankt, Bep. ik heb van jouw lijstje eentje uitgezocht die me wel te doen lijkt. 
deze is het http://www.veritas.be/be_nl/content/gehaakt-topje-0  (hij wilde niet in een hyperlink)
 ik heb het patroon doorgelezen, en ik heb een paar vraagjes.

- de stekenverhouding kun je het beste in een groter stuk werk meten toch? 
- als je de 1e keer hebt geminderd, vervallen dan gewoon de steken aan het einde van de volgende toer, of moet je die anders aanpassen?
- de beschrijving van de 2e keer minderen snap ik niet. het lijkt aantal keren hoeveelheid steken samenhaken, maar dat klopt dan niet met die laatste
- bij de afwerking moet je een rand maken met 1 rij halve vasten en 1 rij fantasiesteek, maar bij de beschrijving van de fantasiesteek bestaat die uit 3 rijen. hoe zit dat?

ik ben binnenkort in de buurt van action Magtelt, ik zal eens kijken of ik het boek kan vinden.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 15:03
vraagske 1 : ik denk dat het bij haken gewoon bij zo een proeflapke kan gemeten worden, omdat haakwerk niet zo rekt als breiwerk.
        2 : ge moet in het begin en op het einde 1 steek minderen (voor het taillezicht denk ik) dus zou ik die paar toeren die moeten gedaan worden totdat ze terug erbij moeten, de eerste en laatste steek van het patroon ook efkes laten 'vallen'.
        3 : je moet 2 x 3st minderen, dus zou ik 3 x 2st samenhaken dan heb je 3 steken geminderd en de volgende toer nog eens dan heb je dus 2 x 3steken geminderd
             dan 2 x 2 samenhaken en nog eens 2x2st
              en dan 3 toeren 2 steken samenhaken aan het begin en einde (elke keer e, vorige minderingen ook aan het begin en einde)
          
en dan zou het aantal steken wel moeten kloppen.
        4. die rij fantasiesteek moet maar 1 rij zijn, en ik denk dat je mag kiezen dewelke, behalve rij 2 of rij 4

als ge niet uitkomt roept ge maar terug.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 18:41
dankjewel. nu is het al wat duidelijker.
- hoe kan ik die 3 x 2 st samenhaken goed verdelen over de toer? er zit dan al een mindering aan het begin en einde van de toer, maar waar plaats ik die 3e mindering dan het best? in het midden?
- dat minderen rond de hals, en hoe er dan schouderbandjes ontstaan snap ik niet. er zijn er twee, maar ze zeggen niet dat je er een moet maken en daarna met een nieuwe draad de 2e
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 19:03
die 3 keren 2 samenhaken en al die volgende die daar opgesomd zijn moeten aan de kant, dat worden uw armsgaten.

en aan de hals moet je (ik ga er efkes vanuit dat je de kleinste maat haakt) de middelste negen steken 'afbakenen' en gerust laten en dan aan weerszijden de minderingen doen en elke keer gewoon haken tot aan het einde van het 'armsgat'. Als al die halsminderingen gedaan zijn zou je dus 14 steken moeten overhebben aan elke kant en dat is uw schouderbandje dat je dan tot de gewenste lengte moet haken.
Je kan met een 2de bolletje ineens de andere kant naast die negen steken doen, zodat de beide kanten hetzelfde zijn.

Als je nog niet zeker bent, gewoon efkes wachten totdat iemand van de andere hobbydozen zijn visie hierop heeft neergezet. Misschien dat die uitleg dan duidelijker is. (want in mijn oren klinkt dit duidelijk, maar daar voor nog niet in iemand anders zijn oren)
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 20:26
er valt me nu net nog wat op. als ik het aantal steken tel in het voorbeeld lijkt het dat het eerste stokje van de 3e rij en dezelfde steek als de ophogingslossen gehaakt moet worden. klopt dit?

en zou ik die ophogingslossen + stokje dan kunnen vervangen door een 'stokje zonder ophogingslossen'(geen idee of daar een andere naam voor is)
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 20:41
Ze noemen het ook wel keerlossen, ik weet niet of je ze kunt weglaten. Ik vind twee of drie lossen vaak wat iel, zodat er een gaatje ontstaat. Dus ik maak een vaste in de steek, waar de draad uitkomt en dan nog een vaste op de dwarsdraad van die eerste vaste. Dan krijg je een dikkere ophoging.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 April 2015 om 22:43
http://www.veritas.be/be_nl/content/gehaakt-topje-0

link ineens aanklikbaar gemaakt ter controle van mijn uitleg voor de andere hobbydozen.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 April 2015 om 10:21
Bedankt Bep


Volgens mij klopt het patroon aan het begin niet

Je moet op 16 cm minderen . Vervolgens op 22 en 26 cm meerderen en dan zou je het zelfde aantal steken moeten hebben .
Of lees ik verkeerd ???
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 April 2015 om 11:07
 je moet ook nog eens op 18 cm minderen, dan komt het wel uit.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2015 om 15:19
ik heb het patroon nu op mijn eigen manier uitgeschreven, zodat het net wat makkelijker te lezen is. maar ik loop nu wel weer tegen iets aan. het fantasiepatroon dat je moet gebruiken is 8 steken lang, maar verderop in het patroon (vanaf de armsgaten) is het aantal steken niet meer deelbaar door 8. 

moet ik het patroon gewoon afbreken op het einde van de rij, of kan ik beter iets aanpassen?
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23643
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2015 om 18:20
Je kunt het op het plaatje niet goed zien, misschien kun je het beste stokjes haken op de steken die niet in het fantasiepatroon passen. Want er staat om te beginnen iets van 2 x 3 steken afkanten. Plus nog meer. In ieder geval komt het niet helemaal uit.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12079
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2015 om 20:54
je moet het patroon volgen ttz als je de eerste vier steken hebt moeten afkanten, dan sla je die eerste 4 steken van het patroon over, anders komt het niet meer mooi overeen en krijg je een ander patroon. Gewoon op de onderliggende toeren kijken.
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2015 om 21:10
ok, dat zal ik proberen Bep. heb vanmiddag het garen besteld.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 April 2015 om 21:46
een handig hulpmiddel is ook het plaatsen van markeerders . Je doet dat dan op 8/ 16 en 24 en 32 bv en aan de andere kant ook .Je ziet dan makkelijker waar je weer met je volledige patroontje moet beginnen .
Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 27 April 2015 om 11:13
dat is wel slim ja. dan weet je in ieder geval zeker dat het patroon niet misgaat

Back to Top
rathmiron View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot
Avatar

Lid sinds: 18 Januari 2015
Locatie: Nederland
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rathmiron Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2015 om 14:13
ik ben van de week met dit topje begonnen, maar al snel kwam ik erachter dat het te smal was. ik was ook vergeten een proeflapje te maken, maar kom al wel in de breedte tellen dat ik meer steken had dan de stekenverhouding. dus ben ik nu begonnen met een proeflapje met een grotere haaknaald, maar ook daarmee lijkt het erop dat ik iets meer steken ga hebben dan voorgeschreven. Maar als ik een grotere maat neem om het toch breed genoeg te krijgen, wordt het topje waarschijnlijk te lang. 

kan ik dan gewoon de breedte nemen van de large maat en de lengte van de medium maat? of moet ik daarvoor meer aanpassen?
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14059
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 01 Juni 2015 om 17:34
Als je op 10 cm meer steken hebt dan proeflapje is het toch niet te klein. Ik zou dan zeggen dat het te groot is. De lengte kun je altijd aanpassen. Gewoon meten en eventueel minder rijen maken.
Ik ga er meestal van uit dat het werk er goed moet uitzien. Vind ik de steek goed zoals hij is, pas ik de maat aan. Vaak kun je dan met het aantal steken dat jij denkt nodig te hebben om de goede breedte te krijgen een andere maat nemen. Ik moet alle patronen korter maken omdat ik klein ben.
Je kunt op een ander kledingstuk meten hoe lang of hoe breed het moet worden.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.407 seconden.
Lang Yarns