Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenis dit te maken met weinig brei-ervaring?

 Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Direct Link To This Post Onderwerp: is dit te maken met weinig brei-ervaring?
    Posted: 28 Maart 2010 om 16:43

Nu ik dan tegen mijn verwachting in toch blijk te kunnen breien ben ik niet alleen meer op zoek naar leuke haakpatronen maar ook naar breipatronen. Dat kost manlief dus nog meer ruimte op de pc.

Ik kwam op Ravelry net deze patronen tegen die ik wel heel leuk vind, maar of ik ze als beginneling kan maken? Kunnen jullie zo een beetje inschatten of ze met weinig ervaring te maken zouden zijn? Of als ik een klein beetje meer ervaring heb? Het zijn kooppatronen en ik zou het zonde vinden om er pas na het kopen achter te komen dat ze heel erg ingewikkeld zijn.

Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 23 September 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 4896
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 16:53

o ze zijn wel super leuk

volgens mij ligt het aan je karakter ben je een doorzetter, en zeg je die wil ik beslist maken dan lukt het je ook wel,

maar ben je van dat weet ik niet hoor, wordt het een stuk moeilijker

zelf begin ik er gewoon mee en zie wel waar het schip strand, en vraag dan hier wat ik moet doen en ieder helpt ieder hier dus ben ik er altijd nog uitgekomen

dus ik zou zeggen gewoon beginnen

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 17:02
Ik ben iig wel iemand die creatief met patronen omgaat. Soms lijkt iets niet uit te komen en dan frobel ik er gewoon een steekje bij of laat ik er 1 weg. Ik gebruik patronen meestal als richtlijn, tenminste met haken, en ik denk dat het met breien wel net zo zal gaan. Ik laat me niet gauw uit het veld slaan als ik ergens niet uit lijk te komen, ik ga dan gewoon prutsen tot ik er meer van ga snappen.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 19:00

Breien is makkelijker dan haken. Bij breien gebruik je alleen maar recht, averechts, een omslag, minderen of meerderen. Bij haken zijn er veel meer verschillende steken.

De breipatronen van Alan Dart zijn voor een beginnende breier goed te doen en ze zijn erg leuk. Dus misschien daar mee oefenen en dan verder met andere....

Soms staat er bij een patroon ook of ze voor een beginner og meer voor gevorderde zijn.

odette
Back to Top
beppemartha View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 08 Februari 2009
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3321
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 20:35

ZE ZIJN WEL ERG LEUK. GEWOON PROBEREN, GOED LEZEN IS AL HET HALVE WERK MERK IK VAAK. IK WIL NOG WEL EENS TE HARD VAN STAPEL LOPEN EN MOET DN WEER UITHALEN.

VEEL SUCCES.

HET RESULTAAT ZIEN WE WEL.

 

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 26 November 2006
Locatie: Apeldoorn
Status: Offline
Points: 23663
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 20:54
Als je er niet uitkomt, zijn wij er toch?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 21:01
Originally posted by odette odette wrote:

Breien is makkelijker dan haken. Bij breien gebruik je alleen maar recht, averechts, een omslag, minderen of meerderen.


Laat nou PRECIES het omgekeerde het geval zijn : juist bij haken heb je maar één steek, die je dan wel met meer of minder omslagen kunt maken, maar altijd dezelfde beweging. Breien is moeilijker te leren en nog veel moeilijker te perfectioneren.


Maar deze voorbeelden moeten an sich wel meevallen, mits je kunt :
- recht breien
- averecht breien
- meerderen door 2 steken in dezelfde steek te breien
- meerderen door een tussenlus op te nemen
- meerderen door extra steken bij te zetten
- minderen door samenbreien
- minderen door overhalen
- minderen door afkanten
- alle genoemde meerderingen en minderingen ook averecht kunt maken.
- de matrassteek in de lengte en in de breedte kent
- verkorte naalden kunt breien zonder gaatjes (dus met omwoelde afgehaalde steken)

Lijkt en hele lijst, maar dat is eigenlijk de basis voor breien.

De poppetjes zijn ,hoe vreemd het ook mag klinken, beduidend makkelijker dan de kat. Dat zijn vooral heel veel kleine lapjes / onderdeeltjes. Als je een beetje handig bent met in elkaar zetten, mag dat geen problemen opleveren.
Maar zoals sommige voorgangsters ook al hebben gezegd : de aanhouder wint, dus als je gewoon begint en stug volhoudt, is er niets dat zegt dat het je niet gaat lukken. Alle stukken die je niet snapt, kun je meestal ook wel op Internet opzoeken (of in een ouderwets breiboek) of je vraagt het hier.

Overigens vind ik persoonlijk de patronen van Alan Dart helemáál niet altijd zo makkelijk. Dat is zo ongeveer de enige ontwerper waarvan ik ooit een pop NIET heb afgemaakt omdat ik absoluut niet uit het patroon kwam. (Dill van Ratjetoe / Rugrats. Aan Tommie en Dicky heb ik me toen helemaal nooit gewaagd. Heb wel een keer Baby Pearl gemaakt, maar die was ook echt niet supermakkelijk. Heel veel verkorte naalden enzo.

Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 21 Mei 2009
Status: Offline
Points: 1363
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 21:48
Ik heb net dit gratis patroon gevonden:

Gnome pocket pals Nag & Nog van Debi Birkin.



Die vind ik ook superleuk, dus dan ga ik me daar eerst maar eens aan wagen voor ik een patroon koop. Eerst maar eens proberen of ik daar uit kom. Want als ik je lijst lees L33ntje, dan moet ik me toch eerst nog maar eens op de theorie storten denk ik. Want ik beheers toch niet echt goed alle punten die je noemt. Maar ik ga denk ik maar gewoon aan een gnoompje beginnen en al doende kom ik dan wel dingen tegen die ik niet snap. En dan duik ik in mijn boeken en mijn forum, en dan gaat het vast goedkomen. Bedankt voor het meedenken.
Back to Top
Mirella View Drop Down
Newbie
Newbie


Lid sinds: 28 Maart 2010
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 9
Direct Link To This Post Posted: 28 Maart 2010 om 21:58
Wat leuk zeg
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 02 April 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 3080
Direct Link To This Post Posted: 29 Maart 2010 om 07:38
Originally posted by L33ntje L33ntje wrote:

Originally posted by odette odette wrote:

Breien is makkelijker dan haken. Bij breien gebruik je alleen maar recht, averechts, een omslag, minderen of meerderen.


Laat nou PRECIES het omgekeerde het geval zijn : juist bij haken heb je maar één steek, die je dan wel met meer of minder omslagen kunt maken, maar altijd dezelfde beweging. Breien is moeilijker te leren en nog veel moeilijker te perfectioneren.


Overigens vind ik persoonlijk de patronen van Alan Dart helemáál niet altijd zo makkelijk. Dat is zo ongeveer de enige ontwerper waarvan ik ooit een pop NIET heb afgemaakt omdat ik absoluut niet uit het patroon kwam. (Dill van Ratjetoe / Rugrats. Aan Tommie en Dicky heb ik me toen helemaal nooit gewaagd. Heb wel een keer Baby Pearl gemaakt, maar die was ook echt niet supermakkelijk. Heel veel verkorte naalden enzo.

En toch vind ík' breien makkelijker, Haken heeft dan wel bij alle steken de zelfde handeling/beweging maar je kan er zo veel meer verschillende steken mee maken. Nu heb ik het ook wel over patronen die alleen maar recht en averecht, meederen en minderen gebruiken. Verkorte toeren is ook wel wat moeilijker.

Maar het zal er mee te maken hebben of je een breier of haker bent. De laatste tijd haak ik ook veel maar breien is toch meer mijn ding. 

Ik denk dat het bij iedereen anders is. Zo vind ik weer wel de Alan Dart dingen makkelijk te maken. Maar ik denk dat het er erg mee te maken heeft of de manier van patroonbeschrijven je ligt of niet.

Zo zie je maar weer hoe persoonlijk het is of iets moeilijk is of niet.

 

odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 15 Juni 2007
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 2043
Direct Link To This Post Posted: 29 Maart 2010 om 08:13
Naemi, het is sowieso goed om te beginnen met een paar gratis patroontjes. Het Internet staat er propvol mee, voor elke smaak en elk niveau is er wel iets te vinden, dus geen enkele reden om er meteen veel geld tegenaan te gooien.

Merk je dat het lekker gaat, dan kun je altijd nog een keer voorzichtig in een patroon investeren.
Back to Top
Judy View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 15 Juni 2008
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 1614
Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2010 om 10:09
gelukkig staat hier op internet of in een goed basis(brei)boek alle steken uitgelegd of getekend. Dus het aanleren van de theorie moet wel lukken en anders langs een goede wolwinkel. Kunnen ze je vast ook verder helpen om de basissteken aan te leren.

volgens mij staat bij jessica tromp al het 1 en ander uitgelegd o.a. bij (japanse) breisteken.
groetjes,



geniet en leef in het hier en nu.
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 30 Maart 2010 om 15:16

Ik brei toch al jaren inmiddels, maar er zijn toch meerdere dingen uit je lijstje die ik nog niet kan (of waarvan ik niet weet wat het is), L33ntj3. Ik beheers de basis van het breien niet :( ;)

 

Wat ik misschien nog wel het moeilijkst vind aan breien, is om het netjes te doen. Gelijkmatig breien is veel moeilijker dan gelijkmatig haken, ook omdat je bij haken geen steken kunt laten vallen.  

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns