Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenomreken bij verkleinen patroon?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: omreken bij verkleinen patroon?
    Posted: 03 Augustus 2010 om 13:05

Ik zou dit patroon graag voor mezelf maken en evt voor mijn dochtertje.

http://www.youcanmakethis.com/info/crochet-knitting/Ladies-J acket-Crochet-3-Sizes.htm

In het patroon staat:

FINISHED SIZE: J hook: 40” bust. K hook: 45” bust. L hook: 50” bust.
GAUGE: J hook: motif = 4” sq. K hook: motif = 4-1\2” sq and requires 6 skeins yarn. L hook: motif =5” sq and requires 6-1\2” skeins yarn.

Kun je aan de hand van deze maten bepalen dat je bvb met naald 2 op maat 92 ofzo kunt uitkomen?

En hoeveel garen heb je nu eigenlijk nodig voor de grootste maat? Want hoe groot zijn die skeins/bollen? En als ik een kindermaatje zou willen maken?

Het leek me wel een leuk project voor tussendoor en onderweg, aangezien je er 64 vierkantjes voor moet maken.  Dat wordt nog wat om en elkaar te naaien, maar ik ben er zo verliefd op.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2010 om 16:07
Je zou voor je dochter kleinere vierkantjes kunnen maken. B.v. een patroon met maar één rondje in het midden. En dan is het handig als je er ook een driehoekjespatroon bij hebt.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2010 om 18:15

Oja, da's ook een idee, een ander vierkantjespatroon opzoeken. Bedankt voor de tip Magtelt!

Maar weet je ook toevallig hoe ik kan berekenen/schatten hoeveel wol/katoen ik nodig heb voor het patroon? Voor mijn dochtertje kom ik er wel uit denk ik, maar hoeveel zou je nodig hebben voor een borstomtrek van 45-50”? Ze geeft aan 6- 6-1\2” skeins yarn, maar hoeveel is dat?

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 03 Augustus 2010 om 21:53
Volgens het patroon heb je met een J hook een 4 inch square, wat wil zeggen dat je met haaknaald nummer 6 een vierkantje krijgt van 10 centimeter breed. Met die naald haak je een vest voor een buste omtrek van 40 inch dus ongeveer 100 centimeter.

Nu meet je de omtrek van je dochtertje (met een beetje overwijdte natuurlijk) en zo kun je dan berekenen hoe breed een vierkantje ongeveer moet zijn (bijvoorbeeld omtrek is 60 centimeter, dan moet en vierkantje 6 centimeter breed zijn.

Met verschillende haaknaalden probeer je dan uit wanneer je het dichtst in de buurt zit (en dat zou best eens een 2 of 2,5 kunnen zijn), en daarmee haak je dan het hele vest.

Schatten van de hoeveelheid : Elk deel is ca. 1/6 vest (mouw, pand, 1/2 achterpand). Een vierkantje is ongeveer 1/12 van een deel. Haak een paar proefvierkantjes (4 ofzo) dan heb je 1/3 van een patroondeel. Weeg ze, en vermenigvuldig dat getal met 3 en dan met 6 (dus met 18 in totaal), dan weet je hoeveel gewicht je aan garen nodig hebt. ALTIJD ruim naar boven afronden, omdat je extra garen nodig hebt voor in elkaar zetten enzo.

Hoeveel garen er op een bol zit hangt af van het merk dat je gebruikt, en de looplengte kan ook aardig schelen. Daar heb je dus nooit iets aan, tenzij je EXACT hetzelfde garen gebruikt.

Back to Top
Naemi View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 12 Augustus 2010 om 12:45
Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg Marleen.  Ik ga het opslaan en bij het patroon bewaren.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.797 seconden.
Lang Yarns