hoe kan ik stekenverhouding aanpassen? |
Reageer ![]() |
Autheur | |
malofa ![]() Duizendpoot ![]() Lid sinds: 29 Augustus 2010 Locatie: Thailand Status: Offline Points: 394 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 18 Februari 2011 om 03:39 |
Voor een modelletje dat ik wil haken is de stekenverhouding voor een vierkant van 10 cm 16 stokjes en 8 toeren. (met naald 3.5)
Ik heb met haaknaald 3 geprobeerd, maar zit ik veel te hoog, met haaknaald 4 kom ik wel aan de 16 stokjes, maar heb ik 10 toeren nodig. Wat doe ik verkeerd? hoe kan ik het aanpassen? Moet ik gewoon enkele toeren extra haken in t patroon? Groetjes Wenke |
|
Sawadee ka (zoals ze hier zeggen)
|
|
![]() |
|
pralientje ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 23 Mei 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 14072 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ligt dat dan niet aan de wol dikte ,of een 3.5 gebruiken dan zit je mischien wel goed
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
Je hebt een proeflapje. Dus je kunt het patroon zelf aanpassen. Even uitrekenen wat zij voor steken en toerenaantallen geven en hoe het zit met hun prieflapje en dat omrekenen naar je eigen proeflapje. Het is wel even een gereken, dat wel.
Maar als het met naald 4 goed gaat kun je aldoor die twee toeren extra haken. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
momopoyolo ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 01 Oktober 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 640 |
Daar is een proeflapje juist voor bedoeld. Je haakt met het garen en de naald die het mooiste resultaat geven. Je kunt je naald wel aanpassen, maar dan is het de vraag of het nog mooi wordt. Aan de hand van het proeflapje bereken je dus het werkelijke aantal benodigde steken en toeren. Dat kan een heel gereken zijn, ik vind het ook niet leuk, maar het is wel nuttig om daar wat tijd en aandacht aan te besteden. |
|
Groetjes van Ric,
http://riccreaties.wordpress.com/ |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |