PROEFLAPJE |
Reageer |
Autheur | |
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 Augustus 2011 om 12:52 |
Een proeflapje is niet alleen handig om te controleren of je aantallen steken en naalden kloppen. Je kunt er ook eentje maken om technieken te oefenen. Die kun je gewoon op een extra pen laten staan en pakken als je ergens niet uitkomt.
Er is nu een vraag over meerderen. Daar zou dat proeflapje handig bij zijn. Ik bedoel dit niet om vragen tegen te gaan, maar soms is het heel moeilijk om iets uit te leggen en als je dan met die vage uitleg je proeflapje pakt en dingen gaat uitproberen, kom je erachter wat voor jou de makkelijkste manier is of hoe een bepaalde steek gemaakt moet worden. Aan het begin en eind van een naald kun je één steek meerderen door een keer gewoon en een keer verdraaid in te steken. Je kunt ook de lus naast de eerste en laatste steek op de linker pen nemen en die als steek breien. Bij drie steken uit één steek kun je een steek breien zonder af te halen, de draad om de naald slaan en weer een steek breien. De lus telt in de volgende naald als gewone steek. Een steek minderen kun je doen door 2 steken samen te breien, of een steek af te halen een steek te breien en de afgehaalde over de gebreide te halen. Je kunt ook tweemaal een steek insteken of je recht gaat breien, die op de rechternaald nemen en dan de twee steken terug te zetten en recht samen te breien. Averecht kan dit ook. Op je proeflapje kun je zien wat je het mooiste vindt. Ik heb lang geleden alle patentsteken opgezocht uit mijn, toen nog karige breiboekenverzameling, en die allemaal uitgeschreven en daar een proeflap van gemaakt. Daar werk ik nog steeds mee. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
katootje
Newbie Lid sinds: 06 Maart 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ik had ook een proeflapje, maar als je er niks van snapt, helpt zo'n proeflapje ook niet. Het kwartje viel pas toen er iemand met gedraaid breien kwam.
|
|
GROETEKUSSSSSSS kATOO
|
|
Magtelt
Hobbyguru Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23668 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dat was ik. En ik was eigenlijk bang dat ik je in de war zou brengen. Dat je als nieuweling net had leren breien en daar kwam ineens dat verdraaid breien op je af. Fijn dat dat de oplossing was en vraag gewoon verder. Voor ons is dat vaak ook leerzaam.
|
|
wat rozengeur. |
|
simonevv
Hobbyguru Lid sinds: 03 December 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 1658 |
Post Options
Thanks(0)
|
als ik een steek moet meerderen, dan pak ik van de linker naald de lus onder de steek die op de naald zit. Zo hoef ik niet gedraaid te breien en ik heb ook geen gaten.
groetjes simone |
|
Magtelt
Post Options
Thanks(0)
|
Weer wat geleerd. Bedankt voor de tip.
|
|
wat rozengeur. |
|
Reageer | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |