Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

minderen in elke naald?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
anaj View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer anaj Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: minderen in elke naald?
    Posted: 13 Januari 2012 om 13:22
Hallo, ik heb misschien een moeilijke vraag maar tijdens het breien van een cape kwam ik het volgende tegen:

"In de volgende nld. 4 minderen (goede kant van het werk) als volgt br.: 19 st. r., 1 overh., 2 st. samen r., 36 st. r., 1 overh., 2 st. samen r. 19 st. r.

Over de overige 78 st. 5 nld. rechtdoor br.

Deze mind. boven elkaar nog 5 keer elke 6e nld. herh."

(tot zover begrijp ik alles goed, maar nu)

"... en steeds 1 st. minder br. aan het begin en het eind van de nld. en 2 st. minder tussen de 2e en 3e mind.

Er zijn over 58 st."

Als ik al 5 keer 4 nld minder dan krijg ik toch al 58 st (78-20=58)
Nu begrijp ik niet, waarom er daarbij nog moet:
"... en steeds 1 st. minder br. aan het begin en het eind van de nld. en 2 st. minder tussen de 2e en 3e mind."
En betekent dit dus nog echt in elke nld heen en weer aan beide kanten minderen?

Ben daar best gefrustreerd van, zit helemaal vast.
Wie kan me helpen?

Bedankt alvast!

Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2012 om 14:19

Bij de eerste mindernaald brei je 19 steken voor de minderingen en aan het eind ook 19 steken, dan 5 naalden zonder te minderen,  de tweede keer 18 steken aan het begin en aan het eind en 5 naalden zonder te minderen, de derde keer 17 steken aan het begin en aan het eind enz dus steeds 1 steek minder voor en de minderingen en steeds 5 naalden zonder minderen.

De eerste keer brei je 36 steken tussen de minderingen, de 2e keer 34 steken, de derde keer 32 steken enz.

Dus:

19 st. r., 1 overh., 2 st. samen r., 36 st. r., 1 overh., 2 st. samen r. 19 st. r.
5 naalden zonder minderen
18 st. r., 1 overh., 2 st. samen r., 34 st. r., 1 overh., 2 st. samen r. 18 st. r. 5 naalden zonder minderen 

17 st. r., 1 overh., 2 st. samen r., 32 st. r., 1 overh., 2 st. samen r. 17 st. r.

16 st. r., 1 overh., 2 st. samen r., 30 st. r., 1 overh., 2 st. samen r. 16 st. r.

15 st. r., 1 overh., 2 st. samen r., 28 st. r., 1 overh., 2 st. samen r. 15 st. r.

14 st. r., 1 overh., 2 st. samen r., 26 st. r., 1 overh., 2 st. samen r. 14 st. r.

www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2012 om 14:23

omdat je mindert en je minderingen bovenelkaar moeten komen moet je dan aan het begin van je pen geen 19 steken breien maar 1 minder Tussen de 2e en de 3e mindering brei je er de eerste keer 36 . De volgende keer brei je er geen 36 maar 2 minder dus 34 .Je mindert dus niet extra maar je tussenruimte wordt 2 steken minder .

Er staat dus niet dat je moet minderen maar dat je minder steken breit .

Volgens mij bedoelen ze het zo

Back to Top
anaj View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer anaj Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Januari 2012 om 14:29
Mutti en Pimmetje,
hartelijk dank voor jullie help!
nu kan ik weer verder,
ben heel dankbaar

groetjes
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.422 seconden.
Lang Yarns