Hoeveel wol/katoen |
Reageer ![]() |
Autheur | |
Brenmar ![]() Groupie ![]() ![]() Lid sinds: 18 Augustus 2012 Status: Offline Points: 81 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 Augustus 2012 om 13:27 |
Is er een manier hoe je kan bepalen hoeveel wol of katoen je nodig hebt voor een patroon te haken.
Ik heb een kat gehaakt, maar nu kwam ik helaas katoen te kort in de kleur en die kan ik dus vooralsnog nergens vinden, en ik heb heel slim de wikkel weggegooit dus weet niet meer wat voor merk het is. Weer een lesje voor de volgende keer. |
|
![]() |
|
Nova ![]() Hobbywonder ![]() ![]() Lid sinds: 24 Augustus 2009 Locatie: Hillegom Status: Offline Points: 607 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ik kijk wat er wordt aangegeven op het patroon, en zorg dat ik van iedere kleur minimaal 1 extra heb. Bij een groot project zorg ik voor 2 extra per kleur. Wat er over is ga ik meestal toch nog gebruiken voor iets anders.
|
|
Groetjes, Femke
'Het verstandigst is zij, die weet wat ze niet weet.' Socrates |
|
![]() |
|
Veerletje ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 01 April 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 928 |
Ik vind het inschatten van hoeveel wol je nodig hebt ook altijd heel moeilijk! Bij veel patroontjes staat het aangegeven (en ik probeer dat ook te doen in mijn eigen patronen), maar soms staat er 'remains' (een overschotje) terwijl je er drie bollen voor nodig hebt.
De wikkeltjes bijhouden is alvast een goed begin. Dan weet je tenminste nog welk kleur en welk bad je moet zoeken als je niet toekomt. Verder probeer ik het altijd wat in te schatten naargelang de grootte dat ze aangeven. Zo weet ik dat in een knuffel van een 20 cm meestal toch 2 of 3 bollen (Catania) gaan.
|
|
![]() |
|
Brenmar ![]() Groupie ![]() ![]() Lid sinds: 18 Augustus 2012 Status: Offline Points: 81 |
Ja inderdaad, ik had een patroon waarin je een restje nodig had, ik had nog meer dan een halve bol, maar kom dus mooi niet. Maar goed, ik zal die kleur vast nog wel eens vinden, en anders maar uithalen ofzo. Al doende leert men toch!
Maar ik zie dat ik inderdaad groter moet inkopen, hihi. |
|
![]() |
|
Veerletje ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 01 April 2008 Locatie: Belgium Status: Offline Points: 928 |
Wat ik ook soms doe als ik plots dreig tekort te komen, is gewoon een andere, contrasterende kleur erbij nemen. Het is een kat die je aan het haken was, hé? Dan bijvoorbeeld bij de staart verschillende kleurtjes gebruiken, streepjes maken ofzo.
|
|
![]() |
|
Magtelt ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 26 November 2006 Locatie: Apeldoorn Status: Offline Points: 23726 |
In een patroon staat vaak wat voor wol je nodig hebt en daar staat dan de verhouding gewicht/looplengte bij. Als je een andere kiest, moet je daarop letten, op die looplengte vooral.
De oplossing van Veerle is heel leuk. Dat zou ik ook doen. Je kunt altijd met twee extra kleuren werken en van donker naar licht of omgekeerd gaan. |
|
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen
wat rozengeur. |
|
![]() |
|
Inderdaad dat is ook een goede oplossing, ga eens kijken wat ik daar mee kan doen. Bedankt!
|
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |