Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Paasgebruiken

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
omajan View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer omajan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Paasgebruiken
    Posted: 12 Maart 2013 om 16:12
Vroeger( ik ben nu 63) kregen wij met Pasen een gehaakt netje met een sinaasappel, walnoten, suikereitjes en chocoladeeitjes. We waren de koning te rijk. Mijn moeder maakte ze voor onze kinderen en ik heb ze vorig jaar voor mijn kleinkinderen gemaakt en natuurlijk gevuld. Ik heb ze gehaakt naar een oud patroon wat ooit in de libelle heeft gestaan.
Het is een  leuk en gemakkelijk werkje, kan nog mooi even voor Pasen

Met de walnoten gingen we dan "neutje schieten", ik denk dat dit voor al iets is uit de noordelijke provincien .

Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 16:25
Leuk verhaal. Kende het gebruik niet in Limburg. Hier werden gekleurde gekookte eieren verstopt. Een chocolade ei was een extraatje.
De eieren werden toen ik klein was (ben nu 71) gekookt in water met uienschillen, werden dus allemaal bruin. Wilde je wat variatie werden er van te voren streepje of tekeningetjes met kaarsvet op het ei gemaakt. Daar pakte de kleur dan niet.
Ik kook ze nog altijd met uienschillen. Ik heb gemerkt dat ze zelfs langer houdbaar zijn.

Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 16:41
Wij kleurden eieren vroeger met waterverf, ik ben 65, een knoeiboel werd dat. Ik liet mijn kinderen ze met viltstift kleuren en dan maakten we allerlei hoedjes van vouwpapier. Ik heb nu leuke gehaakte mandjes voor rond een ei gescand uit het gratis Dekamarktblad. Ik heb ze bij Patronen aangeboden.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 16:50
Wij kookten de eieren zowel in uienschillen als in thee/ spinaziewater /en bietennat .

Mijn vader had vaak omstreeks pasen in Utrecht een of andere vergadering hij bracht dan altijd een broodmannetje of broodhaantje voor ons mee met een gekookt ei erin .Iets heel bijzonders voor ons  
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 17:02
De gewone broodhaantjes kochten we bij de bakker. Voor de Palmpaasstok bakte ik ze zelf en dan keihard.

wat rozengeur.
Back to Top
macheri View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer macheri Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 17:04
Ik  ben nu  bijna 50 
In mijn jeugd hadden we niet echt een paasgebruik. alleen dan  een paasbrunch en het typische paas ding was dan dat mijn moeder een heerlijk champignon ragoutje maakte voor bij de brunch. en da dag erna aten we altijd kaas ei kerrie ragout  van de overgebleven eieren. 

Ik  zelf  heb met mijn dochter wel een soort traditie gemaakt door idd eieren te verstoppen maar dan kleine chocolade eitjes in huis en 1 grote chocohaas  (die ik pas verstopte als ze van de 10  kleine eitjes 8 had gevonden)  en de goede vrijdag gingen we de eieren versieren en maakte er hele kunstwerken van de enekeer  gaven we ze hoedjes op en oogjes van karton de andere keer maakten we met stiften er  hele schilderijen op.
Maar ja ze is nu 19  en heeft het druk met de studie dus dat is helaas voorbij. 

Back to Top
lori View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lori Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 18:40
Wat grappig, in dat patroontje wordt verwezen naar Hobbydoos voor het opzetten met een draadring.
Back to Top
jetje1970 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer jetje1970 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 19:52
Ah nostalgieTongue

Het netje, de sinaasappel en de chocolade eitjes ken ik ook. Maar wij gingen (en gaan nog steeds) op palmzondag "Eier kuuln" met hard gekookte eieren

Leuk om het netje ook zo nog eens terug te zien. Mijn dochters hebben de netjes van mij en mijn broer gebruikt, mijn tante was zo lief om er nog eentje bij te maken voor mijn zoontje. We vullen ze nog ieder jaar, al gaat de oudste (14 jaar) niet echt meer "eier kuuln", maar meer mobieleren in het bosWink
Wel nog steeds traditie voor jong en oud uit de buurt en reuze gezellig.

Gr. Rianne
Back to Top
Mayabees View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mayabees Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 20:07
Wij ging thuis ook eieren beschilderen of paaseitjes zoeken.
Met Palmpasen maakten we op de zondagschool (Doopsgezinde kerk) Palmpasen kruisjes versierd met crepepapier en daarna broodhaantje er op e slinger met snoepgoed of nibbitringe. Aan het eind van de kerkdienst stonden we dan buiten in een haag en zongen we de mensen toe die uit de kerk liepen.  De helft van de haantjes was vaak al opgepeuzeld als we daar stonden.
Met Pasen hadden we dan een broodmaaltijd met matzes.

http://pinterest.com/creabeezzz/
Back to Top
Krissis View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Krissis Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 20:24
Ik ben denk ik te jong voor ''vroeger'' In ieder geval erg mooi om te lezen over de vroegers van de voorgangers hier.
Wel het palmpaas-ritueel ken ik, inderdaad met een broodhaantje of een broodkonijntje, met als oog een rozijntje. Dat rozijntje leek me altijd het lekkerste van het brood, maar iedere keer verbranden dat oogje....
Ook heb ik menig palmpaaskruis gemaakt (met crepe-papier, heerlijk in de regen...) Mijn ouders hebben met pasen nog steeds takken van de kronkelwilg met allerlei houten eitjes en haasjes erin. Dat is zo typisch voor mijn ouders, wil dat mijn dochter ook graag meegeven.
(uit dit stukje tekst mag blijken dat ik mijn roods niet in Almere heb liggen, maar in het gelovige Zuid Limburg)
Voor mij geschreven,KLIK
Back to Top
simonevv View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer simonevv Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 23:40
Wij kookten de eieren met tabletjes, die in alle kleuren te verkrijgen waren bij de drogist. En als je de eieren dan open maakten dan was de binnen kant ook gekleurd. En gewoon opeten die eieren met matzes
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maart 2013 om 23:47
Krissis, iedereen heeft een vroeger. Kinderen uit groep 3 zeggen al dat ze vroeger bij de kleuters zaten.

Het is wel leuk om tradities te scheppen, rond feestdagen, seizoenen en verjaardagen. Er is al zoveel verdwenen.

Wie bakt er met driekoningen nog een brood of cake met een boon erin?
Wie de boon vindt is koning en mag een kroon dragen.

En op Onnozelekinderen was de jongste een dag de baas. Dat was de herdenking van de moord op baby's en peuters door Herodes.

wat rozengeur.
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns