Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Help! Rondbreien lukt niet

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Lauwssie View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lauwssie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Help! Rondbreien lukt niet
    Posted: 18 September 2013 om 08:29

Al paar dagen ben ik bezig om een sjaal te maken op rondbreinaalden. Ik dacht dat is makkelijk, dan hoef ik de uiteinden niet aan elkaar te maken en geeft een ander effect als rechtbreien. Helaas is het minder makkelijk als dat ik dacht.

Steeds als ik een paar centimeter gebreid heb kom ik erachter dat er een draai in mijn sjaal zit. Dit zal waarschijnlijk gebeurd zijn met de 1e toer denk ik. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit niet meer krijg.

Ik brei met Scheepjeswol Big Roma Rainbow. 140 steken en op een rondbreinaald 10 van de Zeeman.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 08:45
Tja, het leven is hard... als je geen draai wilt, zul je het helemaal moeten uithalen en opnieuw beginnen.
Ik vind het ook best lastig en een gedoe om met zo'n sjaal op gang te komen, zonder draai. Maar als het er eenmaal goed opstaat, dan ga je als een trein.

O ja, en denk niet dat zo'n draaitje best meevalt, hoe verder je komt met de sjaal, hoe groter de draai wordt. Ik ben een ervaringsdeskundige. LOL
Back to Top
Lauwssie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lauwssie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 08:48
Zakdoek ik heb hem onderhand al 4 keer uitgehaald. 2 volle avonden al mee bezig geweest zo ongeveer. Beetje balen en ik hoop echt dat het nog gaat lukken. Maar hoe kan ik zorgen dat die draai er niet in komt?
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 08:57
Een foefje is de eerste paar pennen op gewone pennen te breien en dan over te gaan op rondbreipen .

Dat kleine naadje naai je dan later dicht
Back to Top
macheri View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer macheri Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 09:10
jeetje wat  slim zeg dat  is  gewoon zo'n tipje waar je niet eens bij nadenkt. Ik was nl al opgehouden met een sjaal hierdoor   had er geen zin meer in en ben verder  met gewone naalden gegaan.
Maar  nu kan ik het toch weer  proberen  dat ik daar  nou niet zelf aan gedacht heb LOL

Back to Top
pippie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pippie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 10:23
Wat goed!! Mag die niet bij tips en trucs staan?
Back to Top
Lauwssie View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lauwssie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 11:05
Mutti dat is lastig met woldikte 10 en 140 steken om een paar pennen op gewone breinaalden te breien.

Ik had stiekem gehoopt dat ik het mezelf verkeerd had aangeleerd haha! Ik ga vanavond nog 1 poging wagen en dan kijken of ik voordat ik begin met de 2e toer alles recht heb zitten.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 11:41
Maar je kunt toch op de rondbreinaald breien en dan heen en weer in plaats van rond te breien? En als je dan een paar naalden gedaan hebt wel rond breien. Of is dat lastig met het patroon? Als je tricotsteek breit, doe je eerst een paar naalden recht/averecht en bij het rondbreien alleen recht. Hoe het met rechte ribbels gaat als je rondbreit, weet ik niet.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
zakdoek View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer zakdoek Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 11:55
Ik weet het niet Lauwssie, ik denk dat het bij mij dan toevallig de tweede keer wel goed ging.
Als je de tips van Mutti en Machteld (mooie combinatie: M&M) samenvoegt,  hoop ik dat dit voor je gaat werken.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 18 September 2013 om 11:55
Als je ribbelsteek wilt breien met een rondbreipen moet je 1 pen r 1 pen av breien .Tricot is alle pennen recht
Back to Top
Lady JB View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lady JB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 September 2013 om 19:27
Ik werk echt graag met de rondbreinaalden.
Het is eventjes wennen, maar vind het minder belastend, de naalden zitten nergens tegen en je hebt minder naden om dicht te naaien. :-)

Als je breiend opzet, dan heb je al een eerste rij gebreid bij je opzet.
Zo zie je gemakkelijker wat de onderkant van je werk is, en is het moeilijker om je werk te verdraaien.
Nog een kleine tip: zorg dat je kabel niet te lang is, zodat je gemakkelijk aan je eerste en laatste steek kan.

Handmade by Lady JB

http://lady-jb.blogspot.be/
http://www.ravelry.com/designers/lady-jb
http://www.ravelry.com/projects/LadyJB
Back to Top
pimmetje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pimmetje Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 26 September 2013 om 09:34
IK heb er ook vaak last van. Ik brei nu de eerste toer en ga dan kijken of er geen draai in zit. Als er een inzit kun je die nog redelijk onzichtbaar wegwerken door de naalden te draaien bij het begin van de tweede toer. Beetje onbegrijpelijk uitgelegd misschien, maar als je bezig bent zie je wel wat ik bedoel.
www.naaldenwilma.blogspot.nl
www.handgebreid.webklik.nl

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.453 seconden.
Lang Yarns