Stekenverhouding |
Reageer ![]() |
Autheur | |
Gerstekorrel ![]() Newbie ![]() ![]() Lid sinds: 08 December 2013 Locatie: Franeker Status: Offline Points: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 08 December 2013 om 10:49 |
Hallo
Heeft iemand tips om tot een goede stekenverhouding te komen? Uiteraard kun je met dunnere naalden gaan breien, maar dan nog, kom ik er niet uit. Ik zie allemaal leuke patronen die met relatief dunne wol worden gebreid. Ik gebruik dan bijvoorbeeld Drops Karisma of Lima. Bij deze wol wordt een stekenverhouding aangegeven van 21 st en 28 rijen = 10 cm. Maar hoe ik ook mijn best doe: ik kom niet tot 21 st (en 28 rijen, maar dat vind ik minder spannend). Ik kom zelfs niet in de buurt ervan. Ik reken dan maar het hele patroon om voor mijn eigen stekenverhouding, maar dat is best veel werk, en bij een ingewikkeld patroon kom ik er niet helemaal uit. Ook loop ik tegen het feit aan, dat mijn breiwerk wel heel stijf wordt als ik probeer de aangegeven stekenverhouding te benaderen. Maar zelfs als ik strak brei, kom ik echter niet verder dan 17 st op 10 cm, terwijl ik het resultaat al echt wat aan de stijve kant vind, maar dat kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn.
Gerstekorrel |
|
![]() |
|
Mutti ![]() Hobbyguru ![]() Lid sinds: 30 Januari 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 8175 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er is een verschil in steken verhouding in tricot steek of in patroonsteek .
Hoe staat dat in jouw patroon aangegeven ??? Ik brei voor een proeflapje wel altijd meer steken en brei meer toeren en merk dan het juiste stekenaantal voor ik het meet . Iets anders zou ik ook niet weten meestal geeft een andere pen al de oplossing maar bij jou kennelijk niet |
|
![]() |
|
Gerstekorrel ![]() Newbie ![]() ![]() Lid sinds: 08 December 2013 Locatie: Franeker Status: Offline Points: 4 |
|
|
![]() |
|
Hoi Mutti,
Bedankt voor je antwoord. Het proeflapje en de aangegeven stekenverhouding waren in tricotsteek. In mijn proeflapje heb ik het dubbele aantal steken opgezet en het dubbele aantal naalden gebreid. 10 cm met kopspelden afgezet en zo geteld. Heel zorgvuldig, vond ik zelf. Maar ik heb net mijn breiwerk uitgehaald: ik breide al op kleinere naalden en dacht bij iedere naald: strak breien! En tot mijn grote verbazing heeft dat veel invloed gehad: het achterpand dreigde te klein te worden. Bij nameten haalde ik ineens 20 steken per 10 cm! Hoe is het mogelijk. Dat proeflapje was toch niet zo zorgvuldig als ik dacht. Ik heb weinig ervaring met dunne wol. Met dikkere wol kun je makkelijk twee naaldmaten naar beneden (en dat doe ik meestal ook). Maar ik ben nu maar een halve maat gezakt en brei het boord op 2,5. Dat vind ik echt al satéprikkers. Als ik nog dunner ga, ga ik alleen maar veel losser breien. Conclusie: het ligt helemaal aan mezelf. Ik moet gewoon oefenen met dunnere wol én strakker breien. En als ik dat kan, dan mag ik ook mooie kabelvesten gaan breien. Leuk vooruitzicht! |
|
![]() |
|
lidy* ![]() Hobbywonder ![]() Lid sinds: 03 Mei 2010 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 619 |
Ik ben gisteren begonnen met een Drops-patroon waarbij je met dubbelde draad moet breien (Eskimo en Puddel) op nld 7. Mijn proeflapje klopte echt voor geen meter, terwijl ik er normaal gesproken redelijk bij in de buurt zit. Ik brei blijkbaar wel iets losser dan gemiddeld, maar niet enorm. In dit geval ben ik uiteindelijk afgezakt naar nld 5,5
![]() ![]() |
|
![]() |
|
Lelie ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 14 Juni 2013 Locatie: Nederland Status: Offline Points: 1548 |
Ik heb hetzelfde probleem, alleen brei ik blijkbaar te strak. Heb ook een proeflapje gemaakt, maar kwam tot 9 bij 9.. Gebruik preceis dezelfde wol en naalden als in het pratroon.
Nu ben ik, eigenwijs dat ik ben, toch begonnen (het wordt een vest) en kom nu na 26 naalden 1cm te kort. Ik twijfel een beetje wat ik moet doen, helemaal uithalen? 1 cm doorbreien? of gewoon het patroon volgen en kijken wat eruit komt?
|
|
![]() |
|
lidwina ![]() Hobbyguru ![]() ![]() Lid sinds: 01 Mei 2011 Locatie: Netherlands Status: Offline Points: 14117 |
Voelt het breiwerk prettig aan, of lijkt het een beetje stijf? Als jij vindt dat het goed is, gewoon laten en eventueel wat naalden meer breien dan het patroon aangeeft om met de lengte uit te komen. Als je het proeflapje bewaard hebt zou je dat kunnen wassen en het dan nog eens meten. Het breiwerk wordt heel vaak groter na wassen. Je moet wel even controleren of de breedte goed komt, het zou te smal kunnen zijn. Vroeger werd alles strakker gebreid, toen had je ook minder last van uitzakken na het wassen. Een vriendin van mij breide zo strak dat ze met hetzelfde garen een hele naalddikte meer moest nemen. Maar haar breiwerk bleef op den duur mooier in model.
|
|
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen. |
|
![]() |
Reageer ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() Je niet post new topics in this forum Je niet reply to topics in this forum Je niet delete your posts in this forum Je niet edit your posts in this forum Je niet create polls in this forum Je niet vote in polls in this forum |