Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Maat te groot...?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Maat te groot...?
    Posted: 30 December 2013 om 10:46
Ik ben bezig met een patroon van Scheepjeswol met butterfly-wol voor een vest.

Meer info op:
http://www.scheepjeswol.nl/breiboek/winterboek-nr.-52-gratis-breipatronen.html
Het is patroon 5222 op bladzijde 11.

Onderaan staat de beschrijving ook.

Voor de maten staat er (breedte vest):
36/38 aantal steken = 60
40/42 aantal steken = 64
44/46 aantal steken = 70

Ik heb zelf maat 36, en soms ook wel maat 34. Is het dan misschien verstandig om minder steken op te zetten? Bijvoorbeeld 56 of 58?
Ik geloof dan dat ik ook rekening moet houden met de andere stekenverhoudingen en dat ik daar ook centimeters af moet rekenen. Klopt toch?

Anders wordt het zo'n hobbezak... Tongue

Maten:
36/38 – 40/42 – 44/46
Materiaal:
Scheepjes Butterfly blauw/bruin (8) 5-6-6 bollen, breinaalden nr. 7

Stekenverhouding:
12 steken en 18 naalden in tricotsteek gebreid, zijn 10x10 cm. Controleer dit en gebruik indien nodig andere naalden.

Gebruikte steken:
Ribbelsteek: alle naalden recht.
Averechte tricotsteek: averecht op de goede, recht op de verkeerde kant.
Boordsteek: afwisselend 1 steek recht en 1 steek averecht.

Werkwijze

Rugpand: Zet 60-64-70 steken op en brei 10 cm ribbelsteek en verder in averechte tricotsteek. Minder vanaf de onderkant 3x1 steek aan beide kanten van afwisselend elke 8e
en 10e naald.
Meerder vanaf 18 cm hoogte 10x1 steek aan beide kanten van elke 6e naald. Brei bij 48 cm hoogte verder in ribbelsteek. Kant bij 58 cm hoogte alle steken af.

Rechtervoorpand: Zet 29-31-34 steken op en brei als het rugpand. Minder en meerder aan de zijnaad als bij het rugpand. Minder vanaf 34 cm hoogte voor de V-hals afwisselend 4x1 steek in elke 2e naald en 7x1 steek in elke 4e naald. Minderingen: brei 1
kantsteek, 1 steek afhalen, 1 steek breien en de afgehaalde steek overhalen. Brei op 48 cm hoogte verder in ribbelsteek. Kant de steken voor de schouder op dezelfde hoogte af als bij het rugpand.
Linkervoorpand: Brei het rechtervoorpand in spiegelbeeld. Minderingen: brei de naald uit tot er nog 3 steken op de naald staan, 2 steken recht samenbreien, 1 kantsteek.

Afwerking:
Sluit de schoudernaden. Neem langs de sluitkanten en hals steken op (ca. 13 steken per 10 cm) en brei boordsteek. Kant na 3 cm boordsteek alle steken in patroon af. Neem voor
de armsgatboorden over 48-50-52 cm, de schoudernaad in het midden, ca. 60-62-64 steken op en brei 3 cm boordsteek. Kant in
boordsteek af. Sluit de zijnaden.

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2013 om 10:55
Als jij maat 34/36 hebt, wordt het wel moeilijk rekenen, want
het verschil tussen de grootste maat en de middenmaat is 6 steken, tussen de middenmaat en kleinste maat is 4 steken. Kun je geen vest in je eigen maat vinden of in een tienermaat?

Een proeflapje is in ieder geval handig. Als je met minder steken gaat werken, dan in het patroon staan, moet je daar ook weer rekening mee houden bij de armsgaten. De halsopening wordt dan ook kleiner, want ik neem aan dat je nek dunner is dan die van een maatje 36/38. Dunnere pennen, is dat een oplossing?
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2013 om 12:10
't Was mij ook opgevallen dat het patroon ruim valt - ik had makkelijk met de medium maat toegekund. Maar ik vind het niet zo erg - kan ik er ook een dikke trui onder dragen als we met de honden gaan wandelen. Bovendien heb ik liever iets te ruim dan te strak. 

Breien met een dunnere naald lijkt me geen optie - tenminste niet voor mij. Ik denk dat dat niet lekker breit. Vind 't sowieso niet wol die echt lekker of makkelijk breit. 't Geeft een leuk effect, maar ik koop 't niet weer. 

Wil je 't dan weer uithalen nu, Dorine? Ik zou 't dan denk ik proberen met 56 steken rugpand en 26 of 27 per voorpand. Misschien ook iets minder meerderen aan beide kanten. Armsgaten vallen wel mee, denk ik, Vallen volgens mij vrij ruim. 

Kun je niet proberen een paar naalden te breien en dan te vergelijken met een vest dat je draagt? Volgens mij moet 't allemaal wel lukken alleen veel passen en vergelijken met iets wat je al draagt en goed zit en daarop aanpassen. 
Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2013 om 13:49
Dank voor de tip lidy. Denk dat ik nu eerst even vergelijk met ander vest.
Als het veel ruimer is haal ik het uit. Denk inderdaad wat steken en meerderingen minder. Rest blijft bijna hetzelfde.
Ik hou wel van beetje nauwsluitend

Het is absoluut geen ideale brei wol..
Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2013 om 16:30
hmm.... twijfelachtig. denk dat ie te wijd gaat worden als ik zo verder ga.
dussss, uithalen maar weer Embarrassed 
zo blijven we bezig Big smile
Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2013 om 16:44
model blijft verder bijna hetzelfde, alleen wat smaller.
vind het lastig om dan te bepalen wat ik wel of niet minder/meerder.

bedankt voor het meedenken. verder met versie 2!
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 30 December 2013 om 23:14
Succes! 

Ik heb vandaag nauwelijks kunnen breien - andere dingen moesten eerst. 
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2013 om 09:27
Ik zou het verschil tussen mt 36/38 en 40/42, van maat 36/38 aftrekken.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar je zou ook de kleinste maat aan kunnen houden, zodat je niet aan het patroon hoeft te sleutelen. En dan breien met naalden een of twee maten kleiner.
Even een proeflapje en kijken op hoeveel je dan uitkomt voor de maat en hoe het voelt, lekker of te strak / los.

Succes!
Back to Top
ddorine View Drop Down
Newbie
Newbie

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer ddorine Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 31 December 2013 om 13:55
Dank jullie voor het meedenken! Ik ga maar eens wat proberen.
Goede jaarwisseling iedereen!
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.469 seconden.
Lang Yarns