Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Oud Paasgebruik

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
omajan View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer omajan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Oud Paasgebruik
    Posted: 20 Maart 2014 om 23:46
Wij kregen vroeger als kind ( ik ben nu 64) voor Pasen altijd een gehaakt paasnetje met daarin een sinaasappel, een hardgekookt geverfd ei, walnoten,hazelnoten, suikereitjes en paar chocolade eitjes, een zogenaamde poasbuul. Dit was geloof ik vooral gebruik in het noorden van het land. zelf ben ik in de provincie Groningen geboren.

Ben nu paasnetjes voor mijn kleinkinderen aan het haken om die dan gevuld met Pasen te geven.Ik vind het leuk dit oude gebruik door te geven. (Voor patroon even gespeurd op internet.)

Zijn er meer hobbydoosjes bij wie dit gebruik bekend is of misschien andere paasgebruiken?

Groetjes
Omajan

Back to Top
rosaa View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer rosaa Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2014 om 07:47
ach dat is zeker leuk zeg, wij kregen vroeger chocolade paaseitjes of paashaas bij het ontbijt, dat heb ik ook altijd bij mijn eigen kinderen gedaan, die gezichtjes s'morgens bij het paasontbijt, ach soms verlang ik er naar terug, als ik later kleinkinderen krijg wil ik dat ook weer doen
Back to Top
petra57 View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer petra57 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2014 om 07:53
Bij ons was het de bruik in het zuiden van het land, om eieren in de tuin te verstoppen waar wij als kinderen ze dan moesten zoeken .
Geniet van het leven
Back to Top
Cully View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Cully Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2014 om 09:22
Ik kreeg van mijn oma meestal zo'n verrassings chocolade ei.
En bij oma ook eieren verstopt in huis en bij mooi weer ook in de tuin.

Op goede vrijdag krukkels rapen en eieren verven.
Op paasochtend als ontbijt krentenbrood met krukkels (alikruiken).
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2014 om 14:39
Is mijn niet bekend maar wij hadden een vaste trommeltje. Uit school kregen we wel een snoepje bij de thee maar het snoepje deden we dan in het vaste trommeltje. Tot de paas. Dit was een oud katholiek gebruik.
Back to Top
Oepske View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Oepske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2014 om 18:44
Wij mochten op Pasen briefjes zoeken op een speeltuintje in een stukje bos. Die werden dan omgeruild voor een zakje paaseitjes, en je kreeg een stempel op je hand. Zo was er voor ieder kind een zakje eitjes gereserveerd.
Ik was de jongste thuis en vond zelf nooit de briefjes, maar die werden me wel doorgegeven door één van mijn broers of zus Big smile
Grx
Back to Top
bloem View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bloem Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2014 om 19:28
mijn Moeder kwam uit de buurt van Wolvega, Weststellingwerf
en nu je het zegt Omajan wij kregen dat ook en ze hadden een paasvuur
oant Sjen
Back to Top
omajan View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer omajan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 21 Maart 2014 om 20:27
Ja hier ook veel Paasvuren Bloem, al is er de laatste jaren wel veel discussie over en zijn er veel tegenstandersmet het oog op luchtvervuiling,
Zelf vind ik ze er hier echt bij horen.
Back to Top
hhoekstra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hhoekstra Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2014 om 18:16
Ik ken wel de palmpasentak met een zoet broodje in de vorm van een haantje en heel veel snoep als versiering. Verder weet ik het niet zo. Mijn vader was bakker in Amsterdam en wij woonden boven de bakkerij. Tradities (opgemaakte chocolade eieren, paasbrood, etc.) werden ter plekke bedacht. Als het maar verkocht. Maar de palmpasentak werd georganiseerd door de kerk en het buurthuis. We gingen ook in optocht door de buurt heen.   
Hanny
Back to Top
Geerlig View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Geerlig Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2014 om 19:51
De paastak word na de mis hier aan zieke mensen uitgedeeld.
Back to Top
JokeP View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer JokeP Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2014 om 20:14
Bij ons thuis werden er binnen altijd chocolade eitjes en beestjes verstopt. Dat heb ik voor mijn kinderen ook gedaan tot nog maar een paar jaar  terug (oudste was toen 24, jongste 16). Oudste kwam er voor naar huis (woonde al op zichzelf)
Groetjes,
Joke

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today? Today is a gift, that's why we call it present.
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 22 Maart 2014 om 20:54
Bij ons is er altlijd een boterschaapje en paasstol met paasontbijt Smile En chocolade eieren zoeken, mn moeder maakte er altijd een sport van om ze op de raarste en moeilijkste plekken te verstoppen.
Back to Top
Hulten1 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Hulten1 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 10:56
Originally posted by Geerlig Geerlig wrote:

Is mijn niet bekend maar wij hadden een vaste trommeltje. Uit school kregen we wel een snoepje bij de thee maar het snoepje deden we dan in het vaste trommeltje. Tot de paas. Dit was een oud katholiek gebruik.

Het vastentrommeltje Smile
Het vasten begon op "aswoensdag"  na de carnaval met een askruisje halen in de kerk. Dan 6 weken lang alles in een trommeltje wat je kreeg. Na 3 weken (halfvasten) mocht het trommeltje heel even open om er een dingetje uit te halen. Daarna ging het weer dicht tot pasen.

Ook herinner ik me Palmpasen. Met een paasstok met daaraan snoep, manderijntjes in optocht door de straat. 
Waar regels zijn stopt het denken (bron Omdenken)
Back to Top
hhoekstra View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer hhoekstra Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maart 2014 om 16:16
Voor de kleinkinderen verstopte ik paaseitjes. s'Avonds zodat ik wel gewoon redelijk in bed kon blijven liggen. En toen we wakker werden zat er een egel, een kat twee eksters en nog wat klein vogelspul in mijn chocoladesurprise. Twee intens verdrietige jongetjes zonder eitjes en ik kon op mijn blote voeten in een onooglijke pyjama alsnog de regen en de tuin in om de reserve eitjes te verstoppen. Daar was niks "Bunny" aan. 
Hanny
Back to Top
breimaan View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breimaan Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2014 om 17:07
Wij kregen vroeger thuis ook zo'n kleurig netje met suiker eitjes erin.
En we waren er altijd erg blij mee.

http://breimaan.blogspot.com/

groetjes, breimaan
Back to Top
Frea H. View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Frea H. Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2014 om 22:07
Bij ons was er ook het vastentrommeltje en de palmpasentak .
Back to Top
haakAB View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer haakAB Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2014 om 17:06
Wij kregen ook altijd een paasnetje. Ieder jaar hetzelfde netje, gevuld met idd walnoten, een groot chocolade-ei en verder wat kleine chocolade-eitjes. Mijn oma kwam uit Zwolle, maar ik weet niet of het daar ook traditie was
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 1.141 seconden.
Lang Yarns