Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Wat is mis met papier?

Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Wat is mis met papier?
    Posted: 06 September 2014 om 09:33
Het valt me op dat veel handwerksters al hun patronen op internet opzoeken. Als je daaruit wijs kunt, prima.

Maar ik heb liever een tijdschrift of boek, waarin dan ook een uitgebreide beschrijving van de steken en afkortingen staat. De uitleg over hoe je moet breien en haken, kan ik overslaan. Maar die zou zeker handig zijn voor beginnelingen.

Nu komen mensen die pas geleerd hebben te breien en haken met ingewikkelde Drops patronen en moeten wij onze hersens in bochten wringen om hun patroon te begrijpen en duidelijk uit te leggen.

Bij Action kosten de boeken € 3,99 en in elk boek staat die algemene informatie. Bij Zeeman liggen boekjes van € 0,99 en 1,79.

Primera en Bruna hebben schappen vol handwerkbladen met de nieuwste ontwerpen.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
widdy View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer widdy Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2014 om 09:45
Ik heb zelf leren breien en haken met de Drops patronen (kon wel rechts-averechts, dat had mijn oma mij geleerd), maar ik heb wel het tijdschriftje gekocht in de handwerkwinkel. Ik kan het niet zo goed, op mijn scherm kijken en dan breien, ik wil dat papier erbij hebben.
Maar het is inderdaad wel zoeken soms met Drops. Ze maken daar nogal rare kronkels en uitleggen voor iets eenvoudigs.

Dat vind ik ook het voordeel van een handwerkwinkel. Voor het topje dat ik nu gemaakt heb (net gepost bij de creaties) was ik het patroonboek (Katia) en de wol gaan kopen bij de winkel een kilometertje verder (dat is dus een gevaar!) en de dame heeft me ook voorgedaan hoe ik het moest doen EN ik moest het in de winkel zelf ook eens proberen. Zo wist ik perfect hoe de steek werkte. Véél makkelijker als je beginneling bent dan zoeken op een patroon LOL

Het enige dat ik vanaf het scherm gemaakt heb, is de CAL deken (hij loopt nog, maar ik heb het Engelse patroon gehaakt). Dat vond ik toch overdreven lang om zomaar af te printen.

Persoonlijk vind ik de boekjes bij Zeeman wel soms onduidelijk. Nog nooit gekocht, maar wel al regelmatig eens in gebladerd. Denk ook dat het door de felle kleuren komt, ik heb een rustige opmaak nodig of ik kan me niet concentreren erop. Dan begin ik sneller te lezen en overzie ik al makkelijk iets.

Groetjes, Tineke
Back to Top
Lelie View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Lelie Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2014 om 09:45
Ik lees ook liever van papier. Maar als je snel een patroon wilt hebben, is internet toch wel lekker snel. Ik print ook al mn patronen uit en stop ze in een map bij elkaar. Maar Ik ben dan weer niet begonnen met drops patronen toen ik net begon
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2014 om 11:01
Als ik op internet iets geinigs zie, druk ik het even af. Als ik iets uit een boekje maak, maak ik meestal een kopietje - er moet gekladderd kunnen worden.
Later snap ik trouwens nooit meer precies wat ik gedaan heb - weet iemand daar een oplossing voor ?
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2014 om 11:56
Ik klodder ook van alles op papier als ik bezig ben en heb me nu aangewend om - zodra een project af is - die krabbels uit te werken/typen en er duidelijke en begrijpelijke aantekeningen van te maken. Dat werkt, maar ik moet het wel meteen na afloop doen, zelfs dan zit ik soms alweer te kijken van: 'huh, wat bedoelde ik daar ook al weer mee?' Confused Die aantekeningen sla ik op bij het patroon.

Ik haal heel veel van internet en als ik een patroon ga maken, print ik het uit omdat ik niet de hele tijd naast/voor/achter de PC wil zitten als ik bezig ben. Hele patroonboeken kopen doe ik niet zo vaak. Ik vergelijk 't met vroegâh: hoorde je een leuk nummer op de radio, moest je een hele LP kopen met middelmatige nummers voor dat éne mooie! Wink En daar heb ik nu geen zin meer in. 
Back to Top
breienmaar View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer breienmaar Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2014 om 15:14
ha iw, dat herken ik iets uitgeprint, en erbij gekliederd, alles volkomen duidelijk, totdat....... je t weer terug leest,
zelfs in t boekje sokken brei je zo zitten papiertjes geplakt hoe je een kleine hiel versterkt breit, in voor mij begrijpelijke tekst geschreven en t boekje is al zo duidelijk
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2014 om 18:11
Eerlijk gezegd vind ik Internet een zegen omdat je alleen het patroon koopt dat je moet hebben. Vroeger ging je bij zo'n dure wolwinkel binnen en als je iets mooi vond moest je een heel boekje kopen, en dan de bijpassende wol die natuurlijk ook veel ,duurder was.
Later kocht ik veel de Sandra dat was veel handiger, minder duur en minder dwingend welk garen je moest gebruiken. Heb daar veel uit gebreid. Nu is het ofwel een kooppatroon (ravelry, etsy, telpatroon) ofwel de gratis patronen van drops. Veel meer keuze, rustig online zoeken en gewoon de wolvoorraad gebruiken die er nog ligt. Ik print ze wel altijd uit, zodat ik erin kan kliederen. het enige boekje dat ik nog gebruik is dat van Christel Krukkert.
Back to Top
Creananske View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Creananske Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 06 September 2014 om 19:28
Ik denk dat ik een beetje ben zoals jullie allemaalSmile
Patroontjes zie ik ook het liefst op papier.
Dan ben je soms aan het multitasken en dan moeten je ogen de hele tijd zoeken waar je nu weer in je patroontje zat.
Daarom ga ik dan alles uitschrijven en kan ik vlotter doorwerken.
Soms en tv kijken en (breien of naaien) tegelijkertijd.
Als de meisjes ( zoals Amber) iets aan het maken is dan schrijf ik het ook altijd uit.
Werkt veel gemakkelijker...
En wat vlot gaat dan werk je daar liever aan verder,he.

Groetjes Creananske

Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 01:27
Grinnik, door deze hele discussie over papier versus digitale versies moet ik weer denken aan een franse reclame van vorig jaar, heel erg leuk

https://www.youtube.com/watch?v=dwAuTbx3xKE
Back to Top
Leonie_y View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Leonie_y Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 11:24
Helemaal niets mis met papier, maar ik moet zeggen dat ik zowel van papier als vanaf mijn laptop werk. Het enige nadeel van de laatste vind ik idd dat je geen aantekeningen erbij kunt maken. Voordeel is wel dat ik niets uit hoef te printen en daardoor papier en inkt uitspaar.
Denk niet aan wat je niet meer kunt maar aan wat nog wel mogelijk is

het glas is altijd halfvol

Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 11:28
Originally posted by C4th C4th wrote:

Grinnik, door deze hele discussie over papier versus digitale versies moet ik weer denken aan een franse reclame van vorig jaar, heel erg leuk.

http://https://www.youtube.com/watch?v=dwAuTbx3xKE

Hahaha, die is leuk! LOL 

(Je link doet 't niet. Deze wel, hoop ik: https://www.youtube.com/watch?v=dwAuTbx3xKE 
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 11:34
Originally posted by lidy* lidy* wrote:

Grinnik, door deze hele discussie over papier versus digitale versies moet ik weer denken aan een franse reclame van vorig jaar, heel erg leuk.

http://https://www.youtube.com/watch?v=dwAuTbx3xKE

Hahaha, die is leuk! LOL 

(Je link doet 't niet. Deze wel, hoop ik: https://www.youtube.com/watch?v=dwAuTbx3xKE 

Geweldig!!! Heerlijk gelachen! Dank je wel.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 11:34
De bookbook reclame van IKEA is ook hilarisch

Back to Top
pareltje2011 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer pareltje2011 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 12:41
Ik vind paiier ook leuker en als je het zelf opschrijft kun je het beter onthouden ,maar we zullen mee moeten met de computergeneratie en binnen enkele jaren zal niet veel meer gesproken worden van papier ,als ik zie hoeveel boekenwinkels er dicht gaan ,niet normaal ,zelfs in de bib begint alles digitaal
WAAROM ZOU JE ALLES GOED MOETEN DOEN
WIE HOUD VOOR JOU DE SCORE BIJ.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 12:59
Je zou een patroon dat je gedownload hebt, in een Word bestand kunnen zetten en dan kijken of je wel aantekeningen er in kunt maken. Als je daarin handiger bent dan ik.

wat rozengeur.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 15:41
Veel patronen zijn tegenwoordig in PDF-formaat en dat is zonder de juiste software niet aan te passen of te bewerken. Zelfs mét die software kan 't een gedoe zijn. Bovendien hou ik liever mijn originele patronen ook origineel. Geen idee waarom, maar dat is zo. Een ander heeft daar misschien minder moeite mee. Ik maak dus altijd een extra Word-bestandje aan met mijn aantekeningen/wijzigingen en sla dat bij het patroon op in dezelfde map. Werkt prima, vind ik. 
Back to Top
C4th View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer C4th Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 16:24
Bedankt Lidy, de dubbele http... altijd een bron van ergernis :)
Back to Top
lw1463 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lw1463 Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 16:32

Emma hahahaha, nou moet ik dat de echtgenoot weer uit gaan leggen.
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Magtelt Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 17:40
Wat ik eigenlijk wilde zeggen, is, dat het voor mensen, die net hebben leren breien en haken, best handig is om minstens één standaardwerk in huis te hebben, de Brei- of Haakbijbel, Breien vor Dummies of één van de boeken uit Action. Technieken en steken worden daarin duidelijk beschreven en voor je het weet, ben je een gevorderde die niet door ons aan het handje door elke toer geleid hoeft te worden.

wat rozengeur.
Back to Top
lidy* View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidy* Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 07 September 2014 om 19:02

Graag gedaan! 
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.828 seconden.
Lang Yarns