Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

  FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Drops 156-18 trui

 Reageer Reageer Pagina  12>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Onderwerp: Drops 156-18 trui
    Posted: 12 Juli 2015 om 14:56
Hallo,

Al de hele dag zit ik te klungelen met het haakpatroon van Drops. De gebruikte steken snap ik tot dusver.
Wat ik niet begrijp;


Het werk wordt van boven naar beneden gehaakt, in de rondte vanaf middenachter.
Haak 93-98-103-113-118-128 l met haaknld 4,5 mm en Merino Extra Fine en vorm een ring met 1 hv in de eerste l. Haak de volgende toer als volgt: 1 l, 1 v in de eerste l, 1 v in elke van de volgende 2 l, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* = 76-80-84-92-96-104 v – LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN.
Haak dan een ronding op het achterpand voor de hals als volgt:
TOER 1 (= goede kant): begin middenachter, haak 1 l, 1 v in de 1e v, * 1 l, sla 1 v over, 1 v in volgende v *, herhaal van *-* langs de hals en plaats TEGELIJKERTIJD 1 markeerder na 38-40-42-46-48-52 st (= middenvoor), keer het werk.
TOER 2 (= verkeerde kant): kaak 1 v in elke l en 1 l boven elke v langs de hals tot er 28-30-32-36-38-42 st over zijn voor de markeerder, keer het werk.
TOER 3: haak 1 v in elke l en 1 l boven elke v tot er 28-30-32-36-38-42 st over zijn voor de markeerder, keer het werk.
TOER 4: haak 1 v in elke l en 1 l boven elke v langs de hals tot er 22-24-26-30-32-36 st over zijn voor de markeerder, keer het werk.
TOER 5: haak 1 v in elke l en 1 l boven elke v langs de hals tot er 22-24-26-30-32-36 st over zijn voor de markeerder, keer het werk.
TOER 6: haak 1 v in elke l en 1 l boven elke v langs de hals tot er 16-18-20-24-26-30 st over zijn voor de markeerder, keer het werk.
TOER 7: haak 1 v in elke l en 1 l boven elke v tot 16-18-20-24-26-30 st over zijn voor de markeerder, keer en haak de teruggaande toer tot middenachter.

Tot de 104 st heb ik. Maar dan; Toer 1; haak ik die gewoon uit en plaats ik een markeerder op na 52 st.? Of haak ik tot 52 st. en keer ik om.
Dan toer 2; ik haak tot ik 42 st. van de markeerder verwijderd ben. Dan keer ik om.
Maar ga ik nu telkens terug naar het begin (= midden achter) of haak ik in 1 stuk door tot ik weer aan 42-36-36-30-30 steken van de markeerder ben.

(ik haak de grootste maat)

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat ze er allemaal mee bedoelen, want ik vind de Drops toch erg moeilijk uitgelegd.

Groetjes, en bedankt!!!
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 12 Juli 2015 om 17:16
je moet eens bij de opmerkingen onder aan het patroon of juistekes boven het patroon kijken, er zijn nog mensen die er moeite mee hadden.
http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=156&d_id=18
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2015 om 09:48
Bedankt! Deel 1 is gelukt! (hoewel ik de opmerkingen niet direct kon vinden...)

Maar dan nu deel 2;
Haak dan in de ronde met stk en plaats TEGELIJKERTIJD in de 1e toer 19-20-21-23-24-26 markeerders in het werk als volgt: Plaats de 1e markeerder aan het begin van de toer (= middenachter), plaats dan 18-19-20-22-23-25 markeerders met steeds 4 stk ertussen; na de laatste markeerder zijn er nog 4 stk. Haak in de rondte met stk en meerder TEGELIJKERTIJD 1 stk bij alle markeerders als volgt: meerder om de toer 5-6-6-5-5-6 keer, en elke 4e toer 2-2-2-3-3-3 keer - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN = 209-240-252-276-288-338 stk. Haak een toer en meerder TEGELIJKERTIJD 14-7-7-7-19-5 stk gelijkmatig = 223-247-259-283-307-343 stk. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Ik heb 104 steken (grootste maat)en heb een toer gehaakt en elke 4 steken een markeerder geplaatst. Dus 26 markeerders.

Wat bedoelen ze met "meerder om de toer 6" "en elke 4de toer 3".

Ik zou denken dat ik gewoon elke toer 26 keer, dus bij elke markeerder, moet meerderen, maar wat dan met die 6 en 3 de 4de toer.

Ik heb wel uitgerekend; als ik 6 x 26 en 3 x 26 steken meerder, kom ik aan de 338 steken.

Deze is echt heel moeilijk! Zou het kunnen dat het zo moeilijk is omdat het vertaald is uit het Noors?
Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer inge.v Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2015 om 10:00
wat ik eruit begrijp is dat je 6 keer om de toer moet meerderen (bij elke maarkeerder) en dan 3 keer om de 4 toeren
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 13 Juli 2015 om 10:27
Bedoel je dan
toer 1; 26 steken meerderen
toer 2; 26 steken meerderen
toer 3; 26 steken meerderen
toer 4 (is dit dan al 1 van de 4de toeren of 1 van de 6?); 26 steken meerderen
toer 5 en 6; ook beide 26 steken meerderen
toer 8 en 12; beide 26 steken meerderen

Dan kom ik nog 1 keer 26 steken tekort. Meerder ik dan toer 7 nog eens, of toer 16?

Alvast bedankt!!
Back to Top
inge.v View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 06 Maart 2008
Locatie: Belgium
Status: Offline
Points: 2268
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer inge.v Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 14 Juli 2015 om 16:35
ben geen held in patroon lezen, maar ik denk het volgende:
toer 1: 26 st meerderen
toer 3: 26 st meerderen
toer 4: 26 meerderen
toer 5: 26 meerderen
toer 7: 26 meerderen
toer 8: 26 meerderen
toer 9: 26 meerderen
toer 11: 26 meerderen
toer 12: 26 meerderen
kom ik in ieder geval aan 338 stk
en dan in de volgende toer nog eens 5 stk verdeeld over de toer meerderen = 343 st

Hoop dat dit klopt
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 16 Juli 2015 om 13:19
Heel erg bedankt Inge!! Nu kom ik toch al een beetje vooruit!
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 10:26
Nog even een volgend vraagje over het patroon van Drops 156-18.

Er staat een gekleurd bolletje met een streep door : stokje om de steek.
Niet hetzelfde als stokje in de steek.

Ik heb nog nooit gehoord van stokje om de steek. Iemand een idee hoe je dat doet?

Groetjes,
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 10:38
Jammer genoeg kan ik het patroon hier niet plaatsen. Wel de link;
http://www.garnstudio.com/lang/nl/includes/pattern-print.php?id=6752

Het gaat om een stokje OM de steek bovenop een losse.
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14063
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 11:38
Is inderdaad niet hetzelfde, je maakt het stokje om de "poot" van een stokje. Men noemt het ook wel een reliëfstokje. Het ligt er dan nl iets dikker op.
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 12:52
Bedankt, Lia, maar dat wist ik. probleem is dat er een losse onder ligt. Dus een stokje om de losse?
Jammer dat ik hier de tekening kan niet zetten. Maar in mijn link een paar mails terug kan je het zien.
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 13:26
je moet gewoon in het gat onder de losse steken, dus niet proberen om een v-tje op te pakken.

En nu snap ik hoe het komt dat je de opmerkingen niet gevonden hebt. In uw link staat echt alleen maar het patroon en de garenkost.
In de aanklikbare link die ik neergezet heb heb je alles, inclusief de 'opmerkingen' en videos.
Back to Top
Mutti View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 30 Januari 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 8163
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Citeer Mutti Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 13:35
Het is precies zoals Bep schrijft . Niet de helft van het V tje opnemen maar gewoon in het gat dat ontstaan is dor de lossen insteken . Je kunt de steek dan een beetje verschuiven als het ware .
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 17:21
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Nu kan ik weer verder!

En sorry Lida, beetje te snel getypt en jouw naam verkeerd. Sorry.

Allemaal hartelijk bedankt!!!
Back to Top
kvdl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru


Lid sinds: 26 Augustus 2013
Locatie: België
Status: Offline
Points: 1382
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer kvdl Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 19 Juli 2015 om 18:01
Zeg snowyke, als het af is post je dan een foto? Ik vind het wel spannend.
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2015 om 09:35
Als het ooit af geraakt, probeer ik hier zeker een foto te posten. Beloofd!

Maar.... het klopt niet.
Ik verwijs dan even terug naar het patroon. (de tekening met de trui en de afmetingen)
Als ik aan 29 cm moet komen voor het stuk voor, achter en op de schouders, kom ik er niet met mijn meerderingen om de toer en om de 4de toer. (het aantal steken klopt!)

Mijn proeflapje is 9 stokjes hoog = 10 cm hoog. (dit staat ook zo in het boek)

Als ik dan de toeren met en zonder meerderingen haak kom ik aan 13 toeren (inclusief de laatste toer met de 5 meerderingen)
Verder vind ik dat het stuk erg golft. (plat zou mooier zijn)

Als ik het dan in centimeters een beetje begin uit te tellen zou ik durven denken, maar hier had ik graag jullie mening over, dat het misschien als volgt zou moeten;

om de toer 26 meerderingen 6 keer;
toer 1, 3, 5, 7, 9, 11 meerderen
toer 2, 4, 6, 8, 10, 12 niet meerderen
elke 4de toer;
toer 16, 20 en 24 meerderen
Dan toer 25 de 5 extra meerderingen.

Of het steek houdt weet ik niet, maar als ik tel heb ik dan 25 toeren. In de hoogte is 9 toeren 10 cm. Dan zou ik met 18 toeren aan 20 cm komen en dan nog 9 cm....zou ongeveer met de 7 toeren kunnen uitkomen. (zeker als ik het stukje bijreken van helemaal boven aan de hals)

Ik hoop dat jullie eraan uit kunnen, volgens mij klopt het niet en is het veel te klein als ik het doe zoals eerst.

Dat wil dus ook zeggen dat ik opnieuw zal moeten beginnen, maar liever dat dan een veel te kleine trui.

Ik wacht even op jullie mening en als ik dan de moed terug heb gevonden...begin ik opnieuw..
Back to Top
bep View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 10 Juli 2014
Status: Offline
Points: 12091
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer bep Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2015 om 10:30
volgens dat ik het versta uit het patroon moet je dus elke 2de toer steken meerderen (en dit 6 keren, heb je al 12 toeren)

en dan elke vierde toer (en dit 3 keren, zijn weer 12 toeren)

in totaal zijn dit dus dan al 24 toeren
Back to Top
lidwina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru
Avatar

Lid sinds: 01 Mei 2011
Locatie: Netherlands
Status: Offline
Points: 14063
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer lidwina Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2015 om 16:14
Ik zit tijdens de tour te breien en te denken over je vraag. Je schrijft dat volgens je proeflapje 9 rijen stokjes 10 cm zijn. Ik zie op het schema dat vanaf de schouder tot het armsgat voor de grootste maat 24 cm. Als je op 25 toeren uitkomt dan moet je zelfs ruim over de 24 cm zijn. 
Je hebt nl steeds een toer met minderingen en 1 of 3 toeren tussen de minderingen, dan kom je zoals Bep al opmerkte op 24 toeren.
Ik realiseer mij nu dat je schrijft over wat er staat in je BOEK. Het zou zo maar kunnen zijn dat er in je boek een fout staat. Klik de link van Bep van 12 juli eens aan en vergelijk met je boek. 
Ik brei momenteel een vest uit een Drops boek en ik heb eergisteren ontdekt dat er een fout in staat. Dus ik brei het de eerste 3 bollen garen nu al voor de derde keer!!!!
Groetjes, Lida.
Als je iets niet kunt veranderen, moet je zelf maar veranderen.
Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2015 om 21:07
Ik zie wat je bedoelt, Lida. Jij kijkt naar de lijn naast de trui, ik kijk naar de lijn boven de trui. Als ik daarop verder ga, heb ik een halsopening van 24 cm, en dan het stuk waarover het gaat met 29 cm, dan de mouw.

Vind het wel raar dat een stuk, dat ik de rondte wordt gehaakt, op de lijn boven 29 cm is en de lijn ernaast 24 cm. Zou dat niet hetzelfde moeten zijn?

Persoonlijk zou ik eerder de 29 cm nemen omdat het zou kunnen uitkomen met eerst 6 meerderingen om de toer en dan nog eens om de 4 toeren. Anders kan ik er niks van maken. Wat wat ik eerst heb gedaan klopt zeker niet, niet in centimeters maar het golft helemaal. Da's echt niet mooi.

In het boek staat het net zoals in de link. En het proeflapje, dat zie ik niet direct op internet, is 16 stokjes, 9 stokjes hoog = 10 x 10 cm.

Back to Top
Snowyke View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Lid sinds: 06 November 2014
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Citeer Snowyke Citeer  ReageerReply Direct Link To This Post Posted: 24 Juli 2015 om 21:09
Oeps, het proeflapje staat ook in de link.
Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns