Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHELPwat is de verklaring voor de haaktaal

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Cobicobi View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: HELPwat is de verklaring voor de haaktaal
    Posted: 16 Augustus 2008 om 21:06

Dag allemaal,

Voor het eerst ben ik hier op het forum. En direct maar met een paar vragen. aken heb ik via internet weer aangeleerd (ben 27 jaar, dus van middelbare school ben ik alweer vergeten.) Maar goed. Ik heb het volgende patroon: Gehaakt babydekentje van 2 draden ŽAlpacaŽ.

Ik snap veel niet van de afkortingen die gebruikt worden. Kan iemand met de volgende zinnen stapsgewijs uitleggen? Want ik wil dit dekentje maken voor mijn eerste kindje dat op komst is. Maar ik begrijp het maar niet. hier komt het:

1e toer: 3l (=1 stk), *1l, 1stk om de ring*

2e toer: 3l (=1stk), * 3l, 1stk IN het volgende stk*

3e toer: haak als volgt in elk 1-boogje: 1v, 1l, 1stk, 1l, 1dubb-stk, 1l, 1 dubbl-stk, 1l, 1 stk en 1v.

4e toer: 4l (=1dubbl-stk = 1e hoekje), 5l, 1v OP het volgende blad (tussen 2 dubbl-stk)

Goed dat zijn wel mijn eerste vragen..... Ik hoop op een heldere uitleg, stap voor stap. Want als ik dit volg, krijg ik hele rara lapjes haha.

Bedankt!

Back to Top
amandel View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2008 om 22:01

Cobi, ten eerste welkom op dit superleuke forum,

De afkortingen in je toeren.

1e toer  je haakt 3 lossen deze 3 lossen staan  voor het eerste stokje

Dan ga je verder met 1 losse 1 stokje om de ring.  (je hebt denk ik al een ringetje gehaakt)

vanaf het sterretje * weer beginnen met 1 losse en dan 1 stokje om de ring.  (je schrijft alleen niet hoevaak je dit moet doen)

2de toer.  3 losse is weer het eerste stokje. 3 losse dus 6 lossen waarvan de eerste 3 voor het eerste stokje staan, en 1 stokje in het stokje wat je in de eerste toer hebt gemaakt.  dan weer vanaf het sterretje beginnen 3 losse enz. ( die drie losse worden een boogje)

3de toer haak in elk boogje van 3 losse , 1 vaste, 1 losse ,1 stokje , 1 losse 1 dubbelstokje, 1 losse , 1 dubbelstokje, 1 losse , 1 stokje, 1 vaste.

Dit doe je dus in elk boogje van de vorige 3 losse.

4de toer: 4 losse dit word het 1ste dubbelstokje , 5 losse, 1 vaste  op het volgende blad , het worden een soort waaiertjes??????

de vaste komt dan zoals ik het begrijp tussen de 2 onderliggende dubbelestokjes.

ls = losse

v= vaste

st= stokje

dst= dubbelstokje

Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt,  en ik hoop dat ik het goed omschreven heb. Gewoon maar even uitproberen.

groetjes irene.

Creatieve mensen hebben geen rommel, creatieve mensen hebben overal ideeen liggen.
Back to Top
Cobicobi View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 16 Augustus 2008 om 22:13

Hoi Irene,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen. (niet meer vanavond ) Als ik er nog niet uit kom, dan kom ik wel weer terug op het forum.

Groetjes, Cobi

Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Augustus 2008 om 09:22
Ben je zomaar op de bonnefooi begonnen met haken? In de bibliotheek zijn er wel boekjes over te leen of ter inzage. Sorry, lang geleden was ik bibliothecaresse, dus ik begin daar tegen iedereen over. Het is een terugkerend motief in mijn antwoorden. Maar het maakt het je wel makkelijker. Wij bevelen meestal "De happy hooker" of "Haken voor coole meiden" aan, maar er zijn ook andere voor beginners. Dan leer je de steken en de afkortingen. Op Marktplaats zijn er ook wel te vinden, maar die kun je niet eerst inkijken.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Sylvana View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2008 om 10:43

Hallo allemaal,

Ik wil me even voorstellen, mijn naam is Sylvana en ik ben net begonnen met haken. En wilde aan jullie vragen hoe ik moet vasten? Dit staat niet vermeld in het boek "Haken voor coole meiden" , wel staan de andere haaksteken erin.

Kunnen jullie mij helpen?

Groetjes,

Sylvana

Sylvana wil leren haken
Back to Top
Veerletje View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 21 Augustus 2008 om 11:18
Originally posted by Sylvana Sylvana wrote:

Hallo allemaal,

Ik wil me even voorstellen, mijn naam is Sylvana en ik ben net begonnen met haken. En wilde aan jullie vragen hoe ik moet vasten? Dit staat niet vermeld in het boek "Haken voor coole meiden" , wel staan de andere haaksteken erin.

Kunnen jullie mij helpen?

Groetjes,

Sylvana

Hallo Sylvana, misschien heb je hier iets aan: http://www.hobbydoos.nl/haken/haaktechnieken.asp ?
Groetjes, Veerle
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns