Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenWelke wol voor truien

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Welke wol voor truien
    Posted: 16 Oktober 2008 om 12:09
Ik ben niet blond, maar ik heb soms wel domme vragen 

Welk garen gebruik je best voor truien? Ik heb het dan over de samenstelling (100% wol of polyester of...).

Ik zou het nl niet fijn vinden als ik zoveel werk steek in een trui die dan begint te pluizen na 1 keer te dragen.
Back to Top
Josl View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 12:24

Domme vragen bestaan niet hoor!!

Ik gebruik meestal Acryl van Wibra: blijft ook in de was mooi en is zeker niet duur! Als je liever wol draagt zul je op het antwoord van één van de andere ladies moeten wachten.

groetjes, Joke

Frutseltante, alles wat ik met mijn handen kan maken probeer ik graag uit.<a rel=nofollow href="http://imageshack.us">[IMG]http://img293.imageshack.us/img293/3491/nwscan73jo1.jpg"></a> Jong he?

Back to Top
BreienHaken View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 12:26
werkelijk van alles wat....zoek een bijpassend patroon bij bolletjes of andersom.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 12:26
Die Acryl is dan wss 100% acryl? Wibra hebben we hier niet, wel een Zeeman en een Veritas.

Het hoeft geen wol te zijn, gewoon een soort draad van eender welk materiaal, die niet pluist en niet krimpt.
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 12:28
Originally posted by knitalot knitalot wrote:

werkelijk van alles wat....zoek een bijpassend patroon bij bolletjes of andersom.

Nja, het probleem is: ik heb een aantal truien (gekochte!) die erg pluizen. Vooral onder de oksels, daar pluk je soms letterlijke bijeengeklitte bolletjes pluis af! Da's echt niet mooi en dat wil ik dus niet voorhebben.

Ik dacht trouwens ergens een tip gelezen te hebben ivm met die pluis-probleem, maar ik vind het niet meer terug. Ik dacht dat het op Jessica Tromp stond?!
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 13:11
ik heb ook wel eens een trui gemaakt van de wol van de zeeman maar ik vind die wel pluizen. met de wol van de wibra veel en veel minder. en het blijft ook veel mooier.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 13:40

Overal het algemeen draagt wol veel lekkerder vind ik, moet natuurlijk niet kriebelen en een hoop mensen zijn allergisch voor iets van 100% wol. Maar wol draagt net zweterig en blijft vaak ook mooi. Maar wol is wel weer duurder dan acryl en wol is moeilijker te wassen. Als je een wolle trui verkeerd was dan kan hij krimpen en vervlten.

Acryl is niet duur, makkelijk te wassen, maar ik vind het vaak een zweterig dragen en snel lelijk worden (niet alle acryl, maar vaak gaat het snel pluizen).

Het is gewoon net wat je zelf het pretiigste vind en wat wil je uitgeven. Als het echt een mooi kledingstuk moet worden dat je lang wilt dragen en het mag wat kosten dan zou ik voor echt wol gaan. Maar als het gewoon een leuke trui moet zijn en lekker betaalbaar dan moet je voor acryl kiezen. Een mengsel van beide is natuulijk een goed alternatief. Maar goedkope wol hoeft zeker niet minder mooi te zijn dan duurdere wol.  Wat ik zelf wel mooi acryl garen vind is van Schachenmayr Nomotta en dan de micro. Maar ja iets meer dan 2 euro voor een bolletje van 50 gram is toch weer duurder dan de garen van de wibra of zeeman.

Ik zou voor mij zelf niet snel iets van acryl maken, kies meestal toch iets van wol of een mengsel. Maar voor mijn dochtertje maak ik eigenlijk alleen maar dingen van acryl. Dit ivm de prijs, zo kan ik vaak iets leuks maken want meestal is het voor haar maar voor 1 seizoen. En heel belangrijk ze kan niet tegen wol ivm allergie.

odette
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 16:03
Zou Zeeman acryl minder pluizen als je de trui binnenste buiten wast? Ik heb er nooit zo'n erg in dat het pluist. Ik ben allergisch voor echte wol; wat ik vaak doe is een trui in een gaatjespatroon, b.v. braampjes of de luie wijvensteek, en dan een wijde hals en een bloesje eronder. Trouwens ik heb het vaak zo warm, dat die trui dan ook weer snel uitmoet. Nu ben ik bezig met losse mouwen en daar maak ik dan een omslagdoek bij. Kijken of dat het warm/kou probleem oplost.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 16:06
Vaak heeft het pluizen ook te maken met wat je eroverheen draagt. Bij mijn dochtertje ontstond er op een gegeven moment pillen  en pluisjes op maar 1 plekje op een trui. Ik had geen idee hoe het kwam. Bleek er op die plek een binnenzak bij haar jas te zitten en op de of andere manier schuurde die precies op dat plekje en ontstonden en pillen.
odette
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 16:58
Dat had ik met het klittenband van mijn horloge.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 18:50
Ik gebruik niet zo vaak 100% acryl,maar wel vaak een mengsel van wol met acryl of katoen,prettig breien.Als het gaat pillen kan je toch met van dei kammetjes de pluizen eraf halen,en binnenste buiten wassen helpt ook,maar het meeste ontstaat door het dragen.Een heel gladde draad pluist minder dan een harige draad.
Back to Top
Dikky View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 16 Oktober 2008 om 20:25

Pluizen ontstaan vaak door het dragen. Ik heb dat ook meer met de gekochte truien dan de eigengemaakte. Misschien is de draad van een gekochte trui anders.

Pluizen daarentegen zie je eigenlijk nooit/heel weinig in katoen en katoenmengelingen. Ik ben dan ook echt katoenfan, maar maak veel van katoen. Toch behaaglijk warm, geen gekriebel en zo goed als geen pluis.

Groetjes,
Dorine
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 08:36
Ik heb nu een patroon met het garen "Mirage", maar 'k ga toch eerst even checken of het niet 100% acryl is dan 

Bedankt voor de hulp!
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 09:31
Is het regia mirage?? Dat is sokkenwol (75% wol en 25% polyamide) maar ook prima geschikt om een trui mee te breien, alleen is het wel een beetje dun garen voor naald 2,5 (en zeker niet goedkoop).
odette
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.438 seconden.
Lang Yarns