Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenPatroon verkleinen?

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Patroon verkleinen?
    Posted: 17 Oktober 2008 om 13:31
Ik heb een patroon voor een trui gevonden in de Libelle Creatief, maar het is een patroon voor de maat 38/40. Ik heb zelf maat 34-36-38 (afhankelijk van de winkel dus), maar in een 40 verzuip ik gegarandeerd! Ik heb de patroonmaten nagemeten en het is idd koeien te groot: te lang en te breed (vooral de mouwen dan).

Ik was vol goeie moed begonnen mijn maten op te nemen en aan te passen tot ik besefte dat de centimeters niet zoveel rol spelen bij breien, maar wel de steken

Hoe moet ik dat patroon nu aanpassen? Toch maar meten en terwijl ik aan't breien ben het aantal steken opschrijven (zodat rug- en voorpand toch gelijk lopen en ik 2 dezelfde mouwen heb)?

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 13:47

Je zal echt het aantal steken moet veranderen. Je moet omrekenen naar het aantal steken dat je zelf nodig zal hebben.

Het patroon heeft bv 100 steken en de steken proef daarvan is bv 25x25 is 10cm. Dan zal die 100 steken 40 cm breed worden.

Als jij dus maar (laat zeggen) 30 cm breed wil hebben dan moet je maar 75 steken opzetten.
Dat will zeggen als je met je proeflapje het zelfde aantal steken uitkomt. Dus het zelfde garen en naalden gebruikt als het patroon.

odette
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 14:03
Ai ai ai, daar vreesde ik al voor! Ik zal mijn rekenmachine al maar klaar leggen, want rekenen was mijn sterkste kant niet 

Ik hoop dat het lukt, want met die mouwen enz lijkt het me wel moeilijk.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 14:10

Succes...... Het is niet zo heel lastig om om te rekenenen hoeveel steken je moet opzetten. Maar hou er ook rekenening mee dat je ook de minder en meerderingen moet aanpassen. En de hoogte van de mouwen, hals etc. Dat is vaak het lastigste.

Ik gebruik altijd niet zoveel steken per 10 cm maar het aantal steken per 1 cm. (in mijn voorbeeld is dat 2,5). Dat rekent makkelijker. Ik ga dan eerste het hele patroon door en reken alles om.

odette
Back to Top
Sirk View Drop Down
Duizendpoot
Duizendpoot

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 14:16
Ik had al bedacht dat ik inderdaad mss best het patroon vergroot zou overtekenen en daar dan het aantal cm --> steken zou op aanpassen. Kwestie dat de mouwen toch op gelijke hoogte staan, da's net zo mooi  
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 14:20

Geen idee, maar je kan het natuurlijk proberen. Misschien weet iemand anders of het zo kan, ik heb het nog nooit zo gedaan (maar dat zegt natuurlijk niks).

Je merkt snel genoeg of de maat de goede kant opgaat of niet.

odette
Back to Top
Magtelt View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 18:08
Als ik een patroon moet veranderen wordt het zo'n geknoei en gereken, dat ik er niet blij van word. Het lijkt me het beste als je er een goed passende trui naast houdt, terwijl je bezig bent.
Aan de hand die rozen schenkt blijft altijd hangen

wat rozengeur.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 17 Oktober 2008 om 18:36

Net zoals Magtelt zegt een goed passende trui erbij,ik brei dan eerst het achterpand,na een proeflapje.Voorpand is gelijk.Voor de mouwen kan je dan goed meten bij het achterpand,de lengte  en de breedte van de mouw,op het achterpand afspelden ,dan zie je hoeveel naalden je moet breien en aan de hand daarvan kan je ook je meerderingen berekenen.

de hals van het voorpand doe ik ook afmeten op het achterpand,je ziet dan precies hoeveel naalden je moet breien.De hals kan je dan ook makkelijk uitrekenen.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns