Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenNijlpaard - vraagje

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Brabje View Drop Down
Newbie
Newbie

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Nijlpaard - vraagje
    Posted: 02 Oktober 2008 om 08:45

Wie o wie kan mij helpen? Ik ben begonnen met het nijlpaard te haken. Nu staat er al dat de snuit en hoofd het moeilijkst zijn en idd daar loop ik ook op vast. Ik heb een paar vraagjes:

- Teneerste wordt er gesproken over de ene keer een RIJ en soms over een
   TOER? Zit hier verschil in en zo ja, wat is dit verschil?

- dan moet ik bij toer 7, nog 7 vasten aan de bovenkant van 't haakwerk en 6
  vasten ad onderkand van de opzetketting haken en de toer sluiten. Ik heb
  werkelijk géén idee wat hiermee bedoeld wordt. (Zie het niet voor me ).

Ik hoop dat er iemand is die 'm al gemaakt heeft en begrijpt wat ik bedoel of iemand die gewoon slim én heel handig is (ik dus niet!).

Bedankt alvast!

Miranda

Miranda
Back to Top
Tinkerbel View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 om 12:06

Ik zal proberen het uit te leggen heb het nijlpaard nog niet gemaakt.... Als er dames zijn die aanvulling of verbeteringen hebben... graag!!!!!

Ik weet dat er verschil is in rijen en toeren (volgens mij is dit al een hele tijd geleden eens voorbij gekomen), maar ik weet het niet meer. Vaak wordt het gewoon door elkaar gebruikt, maar officieel is het anders  Volgens mij wordt het een rij genoemd als je heen en terug gaat over de steken, dus steeds keert. Een toer wordt het genoemd als je in het rond haakt. Wel het begin van de volgende toer even aangeven met een veiligheidsspeltje of een draadje, anders weet je niet meer het begin

Dan het volgende punt: je moet een aantal (staat waarschijnlijk in het patroon beschreven, heb het niet paraat) lossen haken (dit is de opzetketting) met daarbij nog een keerlosse. Dan ga je terug over de opzetketting (ook wel opzetlossen genoemd) de 7 vasten haken, nu ga je aan de andere kant van de opzetlossen de 6 vasten haken (dit is dus eigenlijk de onderkant van je werk). Ik weet niet hoe de toeren in het patroon gesloten worden (dit staat meestal in het patroon aangegeven), door een halve vaste of gewoon met de 1e steek van de volgende toer doorgaan.

Onderstaand een tekeningetje uit een japans schema boek waardoor het misschien wat duidelijker wordt. De rondjes zijn de opzetlossen die haak je van links naar rechts, dan ga je door met de kruisjes (je bent nu bij het rode puntje) en haakt hier dus van rechts naar links en je gaat door naar de onderkant van de opzetlossen..... Hoop dat het een beetje duidelijker is geworden voor je.....

Groetjes
Back to Top
esthertje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 02 Oktober 2008 om 13:03

tinkerbel.

ik had het niet beter uit kunnen leggen. ik ben het helemaal met je eens

Back to Top
Brabje View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 03 Oktober 2008 om 10:13

Dames, hartstikke bedankt. Ik vind het allemaal nogal moeilijk klinken maar ga het uitprinten en met het werk ernaast, jullie tips proberen. Ik hoop dat het gaat lukken!! Super bedankt

Fijn weekend alvast toegewenst!!

Miranda

Miranda
Back to Top
mousie View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 13 Februari 2009 om 12:18

hoi,

ik ben nieuw hier en ben ook bezig met het nijlpaard. ik snap dit ook niet.. ik ben nog een beginneling en dit wordt mijn eerste creatie

ik krijg een beetje een rare vorm vanaf dit punt.

ik snap dit niet. een half stokje,een stokje, half stokje. ik ben aan het uitvogelen hoe dit moet,maar ga je na je stokje door op dat stokje of weer terug in de 11e steek??

hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel...

Back to Top
mousie View Drop Down
Newbie
Newbie

Direct Link To This Post Posted: 14 Februari 2009 om 19:55

niemand die kan helpen? ik wil graag verder maar ik snap het niet. die tekening ook niet. moet ik niet via de zijkant naar de onderkant van je werk haken??

please help!

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.500 seconden.
Lang Yarns