Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenAmigurumi zonder patroon

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Amigurumi zonder patroon
    Posted: 08 Maart 2009 om 10:22
Ik mis een beetje een rubriek waarin je tips of ideeen kunt geven zonder dat daar eerst om gevraagd is, dus doe ik het maar even hier. Verplaatsen staat vrij .

Ik schreef dat ik al mijn Amigurimu zonder patroon maak, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Ik gebruik een soort basispatroon waarop ik variaties aanbreng.
De poppetjes die ik tot nu toe gemaakt heb volgen in grote lijnen allemaal het zelfde patroon : hoofd, lijf, armpjes, beentjes, oortjes staart, snuitjes.......

Voor vrijwel alle delen begin ik met dezelfde opzet :
Maak een ring door de draad twee keer om de vinger te slaan en haak vijf vasten op de draad. Trek voorzichtig aan het uiteinde om de ring bijna te sluiten maar nog niet helemaal. Haak nu in elke steek 2 vasten, zodat je meerdert naar 10. Dit is de opzet.

Voor pootjes zijn die tien steken meestal genoeg, soms meerder ik één toer. die ik later weer minder. Voor het hoofd en het lijfje maak ik respectievelijk 2-3 en 3-4 meerderingen. Die meerderingen gaan als volgt :

Eerste meerdering : brei 1 vaste in de volgende vaste, 2 vasten in de volgende vaste. 4 x herhalen, dus 5 meerderingen.(1-2). Je hebt nu 15 steken
Tweede meerdering : brei 1 vaste in de volgende 2 vasten, 2 vasten in de volgende vaste (1-1-2), totaal ook vijf keer. Je hebt nu 20 steken
Derde meerdering : brei 1 vaste in de volgende 3 vasten, 2 vasten in de volgende vasten, vijf keer.  (1-1-1-2). Je hebt nu 25 steken.
Eventueel kun je voor een heel groot onderdeel nog een keer herhalen.

Daarna brei ik drie tot 5 toeren zonder meerderingen voor een ronde vorm, meer voor een langwerpige. Als je net iets over de helft van de bal (of worst) bent, komt het minderen.

Van 25 naar 20 steken : vier vasten in de volgende vasten, 1 vaste overslaan, 5x
Van 20 naar 15 : drie vasten in de volgende vasten, 1 vaste overslaan, 5x
Van 15 naar 10 : twee vasten in de volgende vasten, 1 vaste overslaan
Van 10 naar 5 : 1 vaste, 1 overslaan, 5x. De laatste kan een halve vaste zijn, draad doorhalen en afknippen.

Nu de draad met een naald door alle vijf steken rijgen en goed aantrekken en vasthechten .

En met dit basispatroon varieer ik dus in hoogte van de onderdelen, vorm) door bijv. toeren zonder mindering tussen de minderingen te haken voor een eivorm, langer door te gaan op 5 of tien steken voor een slurfje, een snuitje of een halsje. De oortjes zijn vaak alleen de opzet, snuitje opzet plus één of twee toeren zonder meerdering, bolle ogen idem, Amigurumi is verbazend goed vervormbaar. Oh, en niet vergeten te vullen voor de opening te klein wordt natuurlijk. De afgeknipte draadeindjes zijn vaak een prima vulling ; zo is het ook nog een zelf-opruimende hobby.

Het echte vormgeven begint eigenlijk vaak pas met het in elkaar zetten ; dat is soms net beeldhouwen. Maar erg leuk om te zien hoe het groeit. Soms begin je met het ene beest en wordt het een ander ; ook prima.

Verder kun je natuurlijk spelen met kleuren, soorten garen, ijzerdraad om lichaamsdelen in een bepaalde vorm te forceren, en de oogjes en borduursel op het gezichtje maken het natuurlijk helemaal af.

Dat basispatroon zit na twee, drie beestjes helemaal in je hoofd en je vingers, en dan kun je eigenlijk tijden vooruit zonder patroon. Voor de meer ingewikkelde of natuurgetrouwe beestjes zul je patronen nodig hebben (of betere haaktechniek en -kennis dan ik), maar hier redt ik me nog wel effe mee.

Het probleem met patronen is voor mij vooral dat ik linkshandig ben en ook linkshandig haak. Je moet dan altijd gespiegeld werken, en versliest snel het overzicht. Bovendien hebben sommige steken als je met links haakt een wat andere vorm en uiterlijk, waardoor je soms een beetje moeilijk uitkomt. Het zonder patroon werken is voor mij dan dus ook dé oplossing.

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
boek View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2009 om 13:05

ja het is een idee waar kan ik tips of ideeen kwijt

nu boeit haken me niet zozeer, maar ik denk dat je dit met breien ook kunt doen, en nu ik dit tik moet ik eigelijk wel lachen, want beestje breien doe ik eigenlijk niet, dus wat maak ik me druk

<a rel=nofollow href="http://www.funpagina.eu"></a>
Back to Top
ab63 View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 08 Maart 2009 om 17:39
WEL HANDIG. DANK JE WEL HOOR.
GROETJES ANGELA
Back to Top
jigger View Drop Down
Hobbywonder
Hobbywonder

Direct Link To This Post Posted: 09 Maart 2009 om 09:13
bedankt voor de tips, ze zijn heel handig!
Groetjes Jigger.

[IMG]http://img13.imageshack.us/img13/6903/friendsy.gif">
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 10 Maart 2009 om 18:47
Inmiddels heb ik ook een stukje hierover op mijn website gezet, compleet met foto's (al zijn die begrijpelijkerwijs niet allemaal even duidelijk, ik moest ze zelf maken, ) met een werkbeschrijving voor het oktopusje.

Via haken/amigurumi of de fotopagina, of rechtstreeks hier.
A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.547 seconden.
Lang Yarns