Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenkaarden

Reageer Reageer
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: kaarden
    Posted: 20 Maart 2009 om 01:02

Ik ben opzoek naar kaarden, om wol te kaarden, houten borstels met spijkertjes, zo zien ze er ongeveer uit.

Al er nu toevallig iemand is die een stel heeft liggen en er niks mee doet?

Dan houd ik me aanbevolen. Ander spinnewiel heb ik ondertussen, de mijne is kapot jammer genoeg.

All you need is love.

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2009 om 08:20

Echte kaarden zijn erg duur en er zijn maar weinig mensen die ze weg doen. Ik gebruik ze een honden borstel en kam (gewoon gekocht in de dierenwinkel) om de wol mee te kammen. Ik weet dat is kammen en niet echt kaarden dan.  Maar ik vind het prima gaan. PLukje voor plukje kan ik de lopjes uit en spin ze dan.
Als je grote hoeveelheden wilt kaarden zijn kammen niet echt handig (gaat veels te langzaam), dan is een kaardmolen handiger. Helaas ook best wel prijzig, maar ik heb nog geen moment spijt van mijn molen.
tSoms vind je nog wel eens in de kringloop winkel een wiel met toebehoren (zoals kaarden enzo).

odette
Back to Top
rittepetit View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2009 om 08:27

Halo Odette,

daar kan ik je niet mee helpen, kun je zo'n plank niet zelf ineen timmeren?

gr.rita

Back to Top
catharina View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2009 om 10:32

Vertel dames, is dit gewoon de vacht kammen???? Ik heb er nog totaal geen verstand van, maar heb een spinnewiel gekocht.Wil graag alees weten .Zelf heb ik ,voor het eerste begin, lontwol gekocht om het uit te proberen.Volgende maand krijg ik een zak wol, vacht.

Ik wou vannacht graag spinnen ( kon niet slapen) maar er moet iets gemaakt worden.Moet maar zo snel mogelijk gebeuren, dan kan ik gaan oefenen.

Groetjes Catharina

Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2009 om 12:19

Lontwol hoef je niet te kaarden dat is al gekaard (kamband heet het ook wel). Dan kan je dus zo spinnen.

Een vacht hoef je ook niet te kaarden maar het is vaak wel makkelijker.  Vaak moet je de losse wol nog wassen, hoewel je het ook zo van het schaap kan spinnen vind ik gewassen wol prettiger (stinkt ook minder). En als je de wol wast gaat het vaak enorm door elkaar, hoe voorzichtig je ook doet.

Wat ik dan doe ik de losse krullen/plukken pakken die dan uitkammen. Die leg ik dan op een stapletje en als ik een flinke hoeveelheid heb ga ik dat spinnen. Met kaarden gaat het iets sneller dan met een hondenkam zoals ik doe, met een kaardmolen gaat het nog sneller.
Een tijdje terug heb ik ook gekeken voor handkaarden maar ik vond ze zo duur. Heb er toen een paar geprobeerd maar ik vond nu niet dat het zoveel makkelijker ging dan met de hondenborstel en kammen. Handkaarden is ook best wel zwaar om te doen. En ook vond ik dat het met handkaarden zo enorm door de war ging. Ik heb toen een kaardmolen gekocht.

odette
Back to Top
T Looman View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2009 om 21:16
dames wanneer doen jullie dit allemaal
groetjes Thea
Back to Top
Meia View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 20 Maart 2009 om 21:17

Bedankt voor de reacties, die hondekammen heb ik ook al aan zitten denken, had er eentje maar die ligt op het balkon en is verroest. Was niet duur dus ik moet er maar 2 gaan kopen.

Een kaardemolen is me veel te duur, ik weet niet of ik wel kan spinnen dus....

Maarja gekaarde wol is wel veel makkelijker te spinnen en je krijgt een veel sterkere draad.

IK was de wol niet voor het spinnen, vind het juist fijn die lanoline erin voor mijn handen. En gesponnen wol kun je heel goed wassen. eerst een nacht in zout water leggen dan ben je al heel veel vuil kwijt. Dan voorzichtig in de wolwas en je krijgt supermooie schone strengen. Tenminste als ik de vele websites mag geloven die ik erover gelezen heb.

All you need is love.

Back to Top
 Reageer Reageer

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.344 seconden.
Lang Yarns