Haken en breien, gratis breipatronen en haakpatronen
winkelpatronenhomeforum

FAQ FAQ  Forum Zoekfunctie   Agenda   Registeren Registeren  Inloggen Inloggen

Topic geslotenHet Vest van Molly Wemel

Reageer Reageer Pagina  123>
Autheur
  Onderwerp Zoeken Onderwerp Zoeken  Onderwerp opties Onderwerp opties
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Status: Offline
Direct Link To This Post Onderwerp: Het Vest van Molly Wemel
    Posted: 24 Maart 2009 om 16:40
Al een heeele lange tijd (ik geloof dat ik het hier ook al eens heb genoemd) ben ik op zoek naar een patroon van het vest (of in elk geval de mouwen van het vest) van Molly Wemel / Weasly uit Harry Potter.

Ik heb er inmiddels een paar leuke patronen van gevonden, maar helaas zijn dat wel koop-patronen.

Nu ben ik niks te beroerd om rond de zeven dollar voor een patroon neer te leggen, maar dan wil ik graag vantevoren weten of het de moeite waard is of niet. Straks heb ik een patroon dat in geen 100 jaar om mijn armen past of dat ik abosluut totaal niet begrijp, en ben ik wel een hele berg wol armer.

Er circuleren trouwens - naast het minder mooie patroon uit het boek Charmed Knits twee verschillende patronen op internet : deze van ' Jo', die ik persoonlijk het mooist vind ogen (qua wijdte) maar het is alleen voro de mouwen, dus het vest moet je er zelf nog bij bedenken

en deze van Shelle Cain, voor het complete vest en waarop ook hele mooie variaties (met onder andere felle kleurtjes) zijn gemaakt, maar die op het oog wat minder wijde mouwen heeft.

En voor het overzicht nog even ; dit is het origineel :

Zoals je wel zult begrijpen zal ik hem zonder bijbehorende bloemetjesjurk willen dragen, dus d'at er een vest bijzit luistert wel een beetje nauw, maar daar kan ik zelf eventueel ook nog wel iets an improviseren ; gewoon stokjes of zelfs breien, desnoods een bestaand vest dat goed staat. Want we praten hier wel over maat 50/52 ongeveer.

Ik ben dus NIET op zoek naar het patroon (tenzij iemand het in het Nederlands heeft, dat zou de zaak er wel een hoop makkelijker op maken want ik heb nog nooit een Engels haakpatroon gemaakt - of Amerikaans, da's weer anders geloof ik), ik ben primair op zoek naar informatie over de maatvoering / aanpassing en of het een beetje geschikt patroon is voor een gevorderde beginner (dus gene échte crack). Misschien dat ik het dan durf te kopen.

Zelf maken zonder patroon is in dit geval uitgesloten denk ik ; het ziet er wel heel erg ingewikkeld uit.

Wie heeft hem al eens gemaakt en kan me vertellen of het een beetje te doen is ?

A clean house is a sign of a wasted life
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 17:38

het ziet er redelijk ingewikkeld uit,maar kan niet goed zien hoe dat zit met het patroon,komt denk vooral door al die kleuren.

Moet te doen zijn ,maar niet zonder patroon.Is het een schema of een geschreven patroon?Wij kunnen je hier toch wel mee helpen.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 17:40
Ik ben een beetje bang dat het gewoon een geschreven patroon is. En ik heb ooit een keer van een (nederlands) geschreven patroon geprobeerd te haken en dat was GEEN succes. Schemahaken heb ik wel vaak gedaan, kleedjes vooral, maar dat is alweer meer dan 10 jaar geleden.
Maar omdat er zo verschrikkelijk veel wol in dit vest gaat, ben ik er echt een beetje huiverig voor dat het gewoon te lastig is of gewoon net niet mooi wordt.
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 18:06

geschreven is makkelijker ,althans voor mij,dan schema.

Waar kan ik die site vinden,misschien is het plaatje dan beter te zien?

Je hebt inderdaad wel erg veel garen nodig,maar ik kan niet zien of het dik of dun is,Als het dun is kan je natuurlijk goed met goedkopere katoen werken.

het ziet er wel heel apart uit,jij bent toch technisch genoeg om dat te haken.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 18:10
Nou, met kleding ben ik niet zo'n held als met kleine dingetjes.
Ik heb de plaatjes iets verkleind, ze komen van verschillende sites via Ravelry, maar tot op steekniveau zijn ze haast niet in te zoomen (uiteraard) en over de meerderingen is al helemaal niks te zien natuurlijk.

Daarom ben ik ook vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die zich er al eens aan gewaagd hebben ; je weet maar nooit.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 18:16

helaas kan ik je niet helpen,maar het is wel schitterend.Juist met die bloementjes jurk.

groetjes puck

Back to Top
dine View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 18:22
Bij de gehaakte kleedjes of die in kunstbreiwerk heb je steeds schema's en ik denk dat dit volgens hetzelfde principe ontworpen is.
 Beginnen aan het armsgat, ongeveer rechtdoor tot aan de elleboog en daarna heel erg beginnen meerderen. Daarna boven het armsgat nog een boog haken.

Als je een heel mooi patroon van een gehaakt kleedje voor op tafel of op de kast neemt en om de 1, eventueel 2 a 3 toeren van kleur verwisselt, kom je al een heel eind. Je begint ermee van net boven de elleboog. Vermits jouw katoen of wol altijd dikker is dan die gehaakte kleedjes wordt jouw patroon een pak wijder.

Je kan ook altijd een cirkel uit een lap stof knippen en aan je arm houden om te zien welke breedte je wenst. Je kan dan je patroontje steeds op de cirkel leggen om te weten of je wijd genoeg aan het haken bent.

Zo maar enkele ideetjes en hoop dat ze duidelijk zijn ......

Nadine

< id="message" src="http://www.hobbydoos.nl/forum/RTE_text.asp?mode=reply&POID=151008&ID=781" ="hideColourPallete()" width="490" height="200"> de elleboog Min of meer recht gehaakt gemaaktvolgens mij is dit .
Back to Top
tikoes View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 20:15
Ik kan je niet helpem L33ntje. Wel een heel apart model.
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 24 Maart 2009 om 22:42
Ik heb het patroon inmiddels (toch maar) besteld en vrijwel onmiddellijk ontvangen, dus na (en vermoedelijk ook tijdens) mijn Barbapappa-project ga ik hier ook mee aan de slag - effe een ritje langs de Twentse Garenhal plannen eerdaags ; moet nog kiezen of ik felle of originele kleuren wil...

Maar allemaalmaggies wat is me dat een ingewikkeld stuk papier zeg !!
Zal er nog wel eens op terugkomen hier.....niks gene schema natuurlijk, allemaal text text text....pffff

Klein voorbeeldje :

Row 19: 3 dc in 1st dc, * sk next 2 dc, sc in next dc, ch 3, sk next 2 dc, 3 dc in next sc, rep from * across, end with sk
next 2 dc, sc in next dc, ch 3, sk next 2 dc, 3 dc in last dc, attach carrot, ch 1, turn. (11, 13 ch-3 sps)
Row 20: Sc in ea of next 2 dc, * ch 3, sk next dc and ch-3 sp, dc in next sc, ch 3, sk next dc, sc in next dc, rep from *
across, end with sc in last dc, attach claret, ch 2, turn. (22, 26 ch-3 sps)
Row 21: Dc in 1st sc, * (dc, ch 2, dc) in next ch-3 sp, dc in next dc, (dc, ch 2, dc) in next ch-3 sp, dc in next sc, rep
from * across, dc in last sc, attach linen, ch 2, turn. (67, 79 dc)
Row 22: Dc in 1st dc, ch 1, * 3 dc in next ch-2 sp, ch 1, rep from *across, end w/dc in last dc, attach teal, ch 2, turn.
Row 23: Hdc in 1st dc, * ch 1, hdc in ea of next 3 dc, rep from * across, end with hdc in last dc, attach dk thyme, ch 2,
turn. (68, 80 hdc)

Okeee...dat wordt dus lachen hier. Of huilen, dat kan ook natuurlijk.
En voor alle zekerheid BEGIN ik maar met een stukje mouw, want eerst de panden maat 52 breien (ja, ik moet het wel wat aanpassen, dat klopt, maar dat wil wel) en dan stuklopen op de mouwen, dat lijkt me niet wat.

Wat heb ik me op de hals gehaald ??
Back to Top
Corry R View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 05:48

Niets ,gewoon een patroon volgen,dan komt het helemaal goed.

het ziet er niet moeilijk uit,gaat helemaal lukken.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 07:09
Ik heb het patroon inmiddels gelezen (nouja, bestudeerd) en ja, daar moet ik inderdaad uit kunnen komen ; het ziet er moeilijker uit dan het is. Wel moet ik het maar liefst TWEE maten groter maken, maar ook daar ben ik niet echt huiverig voor.
De panden zijn helemaal in stokjes op naalden 5,5 / 6 (ik denk dat ik 5,5 neem, ik vind een net iets dichter steekje wat mooier en ik haak erg los, mijn proeflapje klopt dan ook precies) . Verder is het hele patroon opgebouwd uit vasten, stokjes en halve stokjes, allemaal steken die ik ken.

De mouwen worden overigens plat gehaakt en pas later na het inzetten gelijk met de zijnaden gesloten. De mouwkoppen zal ik vermoedelijk ook twee tot 3 rijen groter moeten maken om lekker te passen (om de bovenarm, de onderkant is de bovenarmwijdte) en er hoeft maar één knoopsgat/knoop in.

Nu alleen nogzien dat ik an 14 kleuren garen kom ;Zeeman enWibragaan me hier niet helpen vrees ik. Toch die garenhal die hier moet zitten maar eens opzoeken.... 
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 08:04

Als je wat dikker garen neemt dan het patroon voorschrijft wordt het geheel vanzelf groter. Hebben ze bij de wibra niet 14 verschillende kleuren? Want op zich zou dat een mooi garen zijn om mee te werken (niet te duur) als je dan een dubbele draad neemt is het wel naald 5.5/6 denk ik (toch of niet??). Vind het altijd moeilijk om in te schatten welke naalden te gebruiken bij een dubbele draad.

Gewoon steekje voor steekje het patroon lezen en haken. Goed een plakkertje of iets anders bij de regel waar je bent, anders ben je zo de draad kwijt.

Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat. Er zijn hier genoeg haakster die je vast wel kunnen helpen als je vast zit.

odette
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 08:09
Nou, als ik met de 'gewone' Wibra/Zeemanwol een proeflapje haak kom ik PRECIES op de juiste stekenverhouding met naald 5,5. Naald 6 wordt het garen te dun, blijf ik steeds hangen, en een dubbele draad wordt wel weer ERG groot /dik. Dan maar een paar steekjes extra. Wat relatief kleinere steken vind ik ook eleganter.

Ik ga straks even kijken of ik bij Wibra en Zeeman samen inderdaad genoeg kleuren kan krijgen (die ook nog een leuke combi vormen), maar ik weet zo al dat ze geen paars hebben, en oudroze geloof ik ook niet (meer zuurstokroze), en ik vind de kleuren toch best wel een beetje nauw steken, al hoeven het niet precies DIE kleuren te zijn. (Dan moet je het hele vest volgens mij ook gewoon een nacht in de thee leggen ofzo). Iets helderder mag wel. als het totale palet maar mooi is.
Bruin hebben ze momenteel trouwens oon iet volgens mij.

Nee, ik wil al jaren naar die Twentse Garenhal, nu heb ik het adres, dus ik fiets er straks gewoon eindelijk eens langs.
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 08:46

Goh als ik met wibra garen haak gebruik ik naald 3,5. Zo zie je maar wat een verschil het kan maken hoe vats of los je haakt.

Je het natuurlijk duur garen en DUUR garen. Wie weet vind je iets moois voor niet zo veel....... Misschien is er iets leuks in de aanbieding, of een combinatie van verschillende (soorten/merken) garens. Volgens mij is juist leuk als je je eigen kleurencombie maakt.

Maar je gaat dus ook een vest maken (snap niet zo goed wat je met alleen een paar mouwen zou moeten), maar is het niet draagbaarder als je de mouwen iets minder wijd maakt (zoals je denkt bij het vest van shelly). Ik heb altijd het idee dat je met wijde mouwen overal doorheen sliert.......

odette
Back to Top
odette View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 10:33

Marleen, ik weet niet of je lid bent van ravelry maar hier http://www.ravelry.com/projects/trillian42/molly-weasley-sty le-bell-sleeves staan wat close-up foto's van de mouwen.

Gek ik zie hier ook dat het patroon eigenlijk alleen maar mouwen zijn. Ook aan zo een spijkerjasje zijn ze leuk, maar een echt vest lijkt me leuker.

odette
Back to Top
Syl*** View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 15:59
OOOOOOOOOOOOOOOO geweldig mooi is dat "vest" !!!
Groetjes Syl
Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 17:31
De eerste foto die ik plaatste zijn inderdaad alleen mouwen.
De tweede foto (die ik besteld heb) is voor het hele vest . Ik vond de mouwen van de eerste ook eerlijk gezegd wel mooi, maar iets té veel mouw naar mijn zin. Het moet nog wel draagbaar zijn, denk ik.

Maar ik moet er vanwege mijn maat (52/54) en iets dunnere wol (eerste poging gaat in Zeeman-Wibra-wol vanwege de kosten) wel erg veel aan aanpassen.
Het standaardpatroon is voor s/m en l/xl, en ik heb even uitgerekend met de maten die zij gebruikt (buste) heb ik xxxxl nodig, dus twee maten groter.
Maar omdat het garen dat ik gebruik dus ook iets dunner uitvalt (7 stokjes op 2 inch ipv 6 met naald 5,5 , naald 6 werkt niet lekker meer) moet ik in plaats van de omgerekende 72 stokjes beginnen met 100 stokjes over de rugbreedte ! Dan wordt het ook wel lekker wijd, dat geef ik toe.

Ik ben inmiddels begonnen aan een nederlandse vertaling van het patroon, plus wat omrekeningen voor zeeman/wibrawol (die van 1 euro de 100 gram - mijn eerste probeersel mag niet te duur uitvallen voor als het mislukt) en dus hele grote maten (zoals de mijne). Dat wil ik dan op verzoek wel beschikbaar stellen, maar wel tegen betaling (ik heb er tenslotte ook 7 euro voor neergelegd) maar ook voor de maakster zelf ; dan koop ik voor dat geld weer nieuwe patronen om te vertalen, zo krijgen we het kringetje wel rond .
Er komen dan trouwens ook wat meer foto's bij en ik ben zelfs bezig met een teltekening, maar dat wil nog niet 100 % lukken. Ik geloof ook niet dat het echt nodig is, het patroon is tamelijk eenvoudig. Voornamelijk stokjes en waaiertjes.

Affijn, ik ben de HELE dag door de vaak stromende regen op garenjacht geweest, eerst kijken welke winkel wat had en welke kleuren ik wilde hebben (merkte al snel dat het meer is welke kleuren je kunt KRIJGEN dan echt wat je hebben wilt), ontdekt dat de Twentse Garenhal dus al drie jaar niet meer bestaat, maar dat Lasonder aan de Pluimstraat in Enschede een waar Wolwalhalla is waar werkelijk de meest fantastische garens van de vloer tot het plafond hoog liggen opgestapeld, echte vakvrouw achter de kassa met veel verstand van zaken EN nog goedkoop ook, affijn, helemaal mijn winkel dus. En nog nooit geweest ; kun je nagaan.....

Affijn, ik heb dus nog maar drie toeren gehaakt (van de 50 alleen al voor het achterpand !) maar er zit schot in de zaak.....weekje of twee, schat ik. Maart het Nederlandse patroon wil ik in de loop vanhet weekend uitwerken.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 25 Maart 2009 om 17:34
Ik heb trouwens de meeste kleuren kunnen krijgen bij Zeeman en Lasonder (Bravo, ook goedkope acryl van iets meer dan een euro per 50 gram, maar voor de mouwen heb ik ook minder nodig).
Voor het lijf heb ik oudroze gekocht, voor lila en creme en fuchsia moet ik morgen nog weer langs andere filialen van Wibra en Zeeman, en de moeilijkere kleuren (knalpaars, oranje, oud-roze, oud-blauw, mosgroen) heb ik dus van Bravo gehaald. Nu heb ik wel meer dan 14 kleuren, maar in elk geval genoeg om iets moois van te brouwen. Hoop ik.

Back to Top
L33ntje View Drop Down
Hobbyguru
Hobbyguru

Direct Link To This Post Posted: 05 April 2009 om 10:02
Even een updateje - ik ben inmiddels ongeveer op driekwart van de mouwen, dus nog een toer of veertien en dan kan ik aan de afwerking beginnen.
Het is vreselijk leuk werk, maar erg zwaar voor mijn arme RSI-handjes, die regelmatig roet in het eten gooien (anders was het allang klaar geweest), dus nog een dagje of wat schat ik, maar hij wordt echt boven verwachting mooi, ondanks het goedkope garen.

En hier een close-up van één van de mouwen.

De kleuren zijn natuurlijk veel feller dan het voorbeeld, maar daardoor spreken ze ook meer. Op deze foto komen ze redelijk goed over trouwens ; in het echt zijn ze iets warmer nog.

Ik heb wel veel aan het patroon moeten aanpassen ; ik haalde toch net niet de juiste breedte, dus uiteindelijk zijn mijn panden 100 stokjes breed geworden (!! - tegen 72 volgens het doorgerekende patroon) en 62 toeren hoog (omdat ik het langer wou, over mijn buik) en de mouwkoppen 17 toeren (klopt wél volgens het doorgerekende  patroon ; mijn hoogte is hetzelfde, mijn breedte wat te smal). De uitsparingen voor mouwen en decolleté heb ik dus ook opnieuw moeten uitrekenen, maar dat is tamelijk eenvoudig natuurlijk ; passen, tellen, delen (zoveel steken minderen over zoveel toeren is zo en zo veel minderingen in die en die toer ; eitje).

Nu maar hopen dat het me een beetje stáát straks.....
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
Direct Link To This Post Posted: 05 April 2009 om 10:57

het is schitterend geworden,als je het niet staat heb je het volgens mij zo verkocht.bravo bravo bravo.ook leuk om al die kleuren te haken.

groetjes puckSmileTongueSmile

Back to Top
 Reageer Reageer Pagina  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

Deze pagina werd gegenereerd in 0.406 seconden.
Lang Yarns